Реалізація уціненого товару: від оподаткування до обліку

Під час тривалого зберігання на складі товар частково втратив свої первісні якості. Підприємство хоче його уцінити та продати дешевше. Як оформити це документально та які обліково-податкові наслідки матиме операція з постачання товарів за ціною нижчою, ніж придбали?

Реалізація уціненого товару є доволі звичним явищем для підприємців. Попри те що підприємницьку діяльність провадять із метою отримання прибутку, як влучно зазначено у статті 42 Господарського кодексу України, вона є господарською діяльністю на власний ризик.

Тож трапляються випадки, коли товар не користується попитом, залежався або частково втратив свою первісну якість. Аби хоч якось завадити збиткам, дбайливий керівник намагатиметься врятувати становище і продати товар за меншу ціну.

Втрата первинних документів через руйнування офісу

Однак на сьогодні немає відповідного нормативно-правового акта, який би встановлював порядок проведення уцінки та її документального оформлення.

Положення про порядок уцінки і реалізації продукції, що залежалась, з групи товарів широкого вжитку і продукції виробничо-технічного призначення, затверджене спільним наказом Мінекономіки і Мінфіну від 10.09.1996 № 120/190 (далі — Положення про уцінку), за яким раніше проводили уцінку товарів, втратило чинність із 09.03.2016 згідно з наказом Мінекономрозвитку та Мінфіну від 28.01.2016 № 117/19. Відповідно, і форма опису-акта уцінки, передбачена у додатку до Положення про уцінку, також більше не є чинною.

Водночас підпункт 3.15 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2 (далі — Методрекомендації) визначає, що уцінку запасів до чистої вартості реалізації оформлюють актом уцінки. Оскільки основою бухгалтерського обліку є підтвердні документи, розробити форму акта уцінки можна самостійно або скористатися старою формою, наведеною у Положенні про уцінку.

Коли та як складати бухгалтерську довідку

Реалізація уціненого товару: від оподаткування до обліку
Тетяна Нижникексперт МСFR Головбух
Бухгалтерська довідка допоможе виправити помилки, нарахувати амортизацію чи середню зарплату, замінить документ від контрагента, стане підставою для податкового кредиту з ПДВ. Складете її запросто з нашими підказками. Для дуже зайнятих — приклади оформлення бухдовідки по найчастішим операціям: Приклад 1. Виправляємо помилку минулого періоду звітного року Для дуже зайнятих — приклади оформлення бухдовідки по найчастішим операціям: Приклад 1. Виправляємо помилку минулого періоду звітного року. Приклад 2. Виправляємо минулорічні помилки Приклад 3. Виправляємо помилки поточного періоду звітного року коректурним способом. Приклад 4. Виправляємо помилки поточного періоду звітного року методом сторно.

З метою виявлення активів, які частково втратили свою первісну якість і споживчу властивість або застаріли, проводять інвентаризацію (п. 5 розд. І Положення про інвентаризацію активів та зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2014 № 879).

Крім того, для своєчасного проведення уцінки запасів, а також для контролю за відхиленням фактичного залишку запасів від встановлених норм і виявлення запасів, що їх тривалий час не використовують, можна застосовувати сигнальну довідку за формою М-18, затвердженою наказом Мінстату від 21.06.1996 № 193 (п. 4.12 Методрекомендацій).

Рішення про зниження ціни на товар має бути оформлене наказом по підприємству. У ньому зазначають: найменування товару, його кількість, причину зниження ціни та розмір ціни реалізації з відповідної дати. Підприємствам, які здійснюють операції з купівлі-продажу товарів, варто розробити і затвердити внутрішнє положення про порядок проведення уцінки та реалізації уцінених товарів.

Чи застосовувати РРО у разі часткової оплати продукції через POS-термінал Читайте у продовженні статті:

як визначити обєкт оподаткування податком на прибуток і ПДВ

як обліковувати уцінку товарів на прикладі

ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Реалізація уціненого товару: від оподаткування до обліку
МОРОЗОВСЬКА Галина експерт з питань обліку та оподаткування
Роз’яснення контролерів і судова практика з таких питань: • до якої групи основних засобів у бухгалтерському і податковому обліку віднести холодильник, мікрохвильову піч, пилосос; • чи включають витрати на страхування об’єкта до його первісної вартості; • витрати на ремонт придбаного основного засобу до введення його в експлуатацію збільшують первісну вартість; • чи виникають у податковому обліку різниці за амортизацією МНМА; • як встановити вартість оприбуткування; • чи можна їх амортизувати; • ліквідаційна вартість: чи обов’язково її встановлювати; • чи призупиняють амортизацію на період ремонту; • чи обов’язково дооцінювати об’єкт основних засобів, якщо його залишкова вартість — 0 грн; • чи списувати з балансу повністю замортизовані основні засоби


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді