Як зазначати послуги в акті про надання та що планують спростити в первинці

171
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Первинний документ, який підтверджує надання ЗОЗ платних послуг, — акт. Що прописати в акті, аби уникнути ризиків, та як законотворці планують спростити його оформлення — розбираємо

Відповідь

Якщо ЗОЗ надає фізичним і юридичним особам послуги за плату, мусите щоразу складати акт наданих послуг. Поговорімо про те, що обов’язково треба передбачити в акті, аби дотримати вимог Цивільного кодексу та облікового законодавства, та які спрощення у первинці готують законотворці.

Акт наданих послуг — основний документ, що його вимагає складати законодавство, аби зафіксувати відповідну господарську операцію. Але в тому ж законодавстві типової форми цього документа не знайдете. Тож медичні заклади самотужки розробляють бланки таких актів із урахуванням специфіки діяльності та умов договору. Єдина вимога — в акті мають бути всі обов’язкові реквізити первинних документів, які передбачає Закон про бухоблік (ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV).

Зупинимося на ключовому обов’язковому реквізиті акта, як-от — зміст господарської операції. Є чотири складові цього реквізиту, які потребують особливої уваги. Це:

1) зміст та обсяг наданої послуги;

2) період надання;

3) вартість;

4) підтвердження якості (послуги) та відсутності претензій.

Правильно зазначите їх — убезпечите себе і заклад від претензій контролерів та замовників. Розглянемо, як прописати кожну складову.

Складова перша — зміст та обсяг наданої послуги. Оскільки результат послуги, яку надаєте, не є матеріальним, опишіть послугу максимально детально та однозначно. Наприклад, замість лаконічного «послуга УЗД-дослідження» зазначте: «УЗД колінних суглобів у дорослих».

Складова друга — період надання послуги. Якщо послуга має тривалий характер, зазначте період, за який складаєте акт. Наприклад: «…перебування в палаті підвищеного комфорту ІІ класу за період із 1 по 6 жовтня 2025 року». Це критично важливо, щоб у бухобліку правильно включати доходи й витрати до відповідного звітного періоду.

Складова третя — вартість послуги. Вкажіть загальну вартість послуги, суму ПДВ (за наявності) та фінальну суму до сплати замовником.

Складова четверта — підтвердження якості (послуги) та відсутності претензій. Формулювання в акті підтвердить, що ЗОЗ надав послугу відповідно до умов договору, а замовник не має претензій до її повноти та якості. Підписи сторін в акті засвідчать виконання цього обов’язку.

І-поміж замовників медичних послуг переважають фізичні особи. Відповідно, обсяг документообігу значний. медичні заклади з усіх сил намагаються скоротити його. І ось результат! Прийнятий у першому читанні законопроєкт № 14023 передбачає право прописувати в договорах  спрощений порядок оформлення первинних документів із надання послуг (проєкт Закону про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо спрощення оформлення первинних документів з надання послуг від 08.09.2025 № 14023).

▶️ Як бути ЗОЗ після скасування ГК

Автори законопроєкту пропонують дозволити складати акт без зазначення посади, прізвища та/або підпису замовника, якщо:

  • це передбачає договір;
  • послуги оплатили у повному обсязі у безготівковій формі.

Водночас послаблення не застосовуватимуть до послуг, що оплачені бюджетними коштами.

Ще більше інформації про первинні документи в роботі медичних закладів шукайте в продуктах Цифрового видавництва Експертус.

Експертус — це завжди  своєчасна та фахова допомога у вирішенні ваших робочих ситуацій!

Побачимося!

 

додаток

👇 Святкова пропозиція

Статичний блок для запитань-відповідей

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Оприбуткування у бухгалтерському обліку сіна і соломи: документи, проводки, приклади

Що таке сіно та солома у бухгалтерському обліку, зокрема при складанні бухгалтерського балансу. Які бухгалтерські рахунки використовуються для обліку сіна та соломи, як визначається справедлива та виробнича вартість сіна та соломи при оприбуткуванні. Якими первинними документами оформляється оприбуткування сіна та соломи. Відповіді на ці та пов’язані питання — в огляді
78

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
220353

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
141758

Акт виконаних робіт 2025: бланк, зразок і правила заповнення

Акт виконаних робіт — зразок і бланк, які знадобляться для підтвердження послуг або робіт. Бухгалтер оформлює його для належного документування госпоперацій. Завантажуйте приклад акта надання послуг і готовий бланк — у консультації експерта
491509