Як зазначати послуги в акті про надання та що планують спростити в первинці

16
Автор
керівник експертної групи «Експертус Головбух» Цифрового видавництва Експертус, Київ

Запитання

Первинний документ, який підтверджує надання ЗОЗ платних послуг, — акт. Що прописати в акті, аби уникнути ризиків, та як законотворці планують спростити його оформлення — розбираємо

Відповідь

Якщо ЗОЗ надає фізичним і юридичним особам послуги за плату, мусите щоразу складати акт наданих послуг. Поговорімо про те, що обов’язково треба передбачити в акті, аби дотримати вимог Цивільного кодексу та облікового законодавства, та які спрощення у первинці готують законотворці.

Акт наданих послуг — основний документ, що його вимагає складати законодавство, аби зафіксувати відповідну господарську операцію. Але в тому ж законодавстві типової форми цього документа не знайдете. Тож медичні заклади самотужки розробляють бланки таких актів із урахуванням специфіки діяльності та умов договору. Єдина вимога — в акті мають бути всі обов’язкові реквізити первинних документів, які передбачає Закон про бухоблік (ч. 2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-ХІV).

Зупинимося на ключовому обов’язковому реквізиті акта, як-от — зміст господарської операції. Є чотири складові цього реквізиту, які потребують особливої уваги. Це:

1) зміст та обсяг наданої послуги;

2) період надання;

3) вартість;

4) підтвердження якості (послуги) та відсутності претензій.

Правильно зазначите їх — убезпечите себе і заклад від претензій контролерів та замовників. Розглянемо, як прописати кожну складову.

Складова перша — зміст та обсяг наданої послуги. Оскільки результат послуги, яку надаєте, не є матеріальним, опишіть послугу максимально детально та однозначно. Наприклад, замість лаконічного «послуга УЗД-дослідження» зазначте: «УЗД колінних суглобів у дорослих».

Складова друга — період надання послуги. Якщо послуга має тривалий характер, зазначте період, за який складаєте акт. Наприклад: «…перебування в палаті підвищеного комфорту ІІ класу за період із 1 по 6 жовтня 2025 року». Це критично важливо, щоб у бухобліку правильно включати доходи й витрати до відповідного звітного періоду.

Складова третя — вартість послуги. Вкажіть загальну вартість послуги, суму ПДВ (за наявності) та фінальну суму до сплати замовником.

Складова четверта — підтвердження якості (послуги) та відсутності претензій. Формулювання в акті підтвердить, що ЗОЗ надав послугу відповідно до умов договору, а замовник не має претензій до її повноти та якості. Підписи сторін в акті засвідчать виконання цього обов’язку.

І-поміж замовників медичних послуг переважають фізичні особи. Відповідно, обсяг документообігу значний. медичні заклади з усіх сил намагаються скоротити його. І ось результат! Прийнятий у першому читанні законопроєкт № 14023 передбачає право прописувати в договорах  спрощений порядок оформлення первинних документів із надання послуг (проєкт Закону про внесення зміни до статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» щодо спрощення оформлення первинних документів з надання послуг від 08.09.2025 № 14023).

▶️ Як бути ЗОЗ після скасування ГК

Автори законопроєкту пропонують дозволити складати акт без зазначення посади, прізвища та/або підпису замовника, якщо:

  • це передбачає договір;
  • послуги оплатили у повному обсязі у безготівковій формі.

Водночас послаблення не застосовуватимуть до послуг, що оплачені бюджетними коштами.

Ще більше інформації про первинні документи в роботі медичних закладів шукайте в продуктах Цифрового видавництва Експертус.

Експертус — це завжди  своєчасна та фахова допомога у вирішенні ваших робочих ситуацій!

Побачимося!

 

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
219777

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
140914

Акт виконаних робіт 2025: бланк, зразок і правила заповнення

Акт виконаних робіт — зразок і бланк, які знадобляться для підтвердження послуг або робіт. Бухгалтер оформлює його для належного документування госпоперацій. Завантажуйте приклад акта надання послуг і готовий бланк — у консультації експерта
489054

Одиниця виміру послуг і робіт у податковій накладній і первинці: «послуга», «грн», штуки…

Які вимоги до одиниць виміру у первинних документах, які одиниці виміру для послуг використовувати у податковій накладній, що таке кількісні і вартісні вимірники, коли щодо послуг використовуються одиниці виміру «грн» і «послуга», як виправити помилку в одиниці виміру — відповіді ці та інші пов’язані питання знайдете у консультації
95126