Бізнес не підтримує нове регулювання щодо вітчизняної тютюнової сировини
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Основні зауваження бізнесу:
Законопроєкт «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України» від 15.08.2025 № 13628 зобов’язує виробників тютюнових виробів використовувати українську тютюнову сировину (2% з 2027 року, 3% — з 2028 року, 5% — з 2029 року).
Такий підхід обмежує свободу вибору постачальників, створює залежність від місцевих фермерів і може призвести до штучного зростання цін, збільшення собівартості та зниження ефективності підприємств.
Документ не враховує кліматичні та безпекові ризики України, можливі втрати врожаю і форс-мажори у період воєнного стану.
Міжнародні компанії при виробництві тютюнових виробів використовують сировину певної якості, яка відповідає суворим стандартам. Запропонований законопроєкт не містить жодних вимог щодо якісних характеристик тютюнової сировини. Відповідно, це несе ризик, що виробники будуть змушені використовувати сировину будь-якої якості, навіть якщо вона є непридатною для використання у виробництві тютюнової продукції.
Окрім цього законопроєкт не містить процедури контролю та підтвердження відповідності такій якості та методики визначення частки вітчизняного тютюну у кінцевій продукції.
Крім того, запровадження обов’язкового використання українського тютюну вимагатиме значних витрат на адаптацію виробництва, несе ризики:
- зниження якості готової продукції, її конкурентоспроможності;
- підвищення вартості продукції, що є критичним на тлі високого рівня нелегальної торгівлі;
- зростання ймовірності зупинки виробництва у випадку відсутності якісної сировини.
Дублювання системи контролю
Запропонована система контролю за залишками тютюнової сировини фактично дублює інструменти контролю, що вже застосовує ДПС: щомісячну звітність виробників, норми втрат сировини, відеоспостереження на складах і виробництвах, контрольні пости та майбутню систему е-Акциз. Додаткові нові регуляторні вимоги лише збільшать витрати виробників.
Зміна щодо впровадження розрахункового значення коефіцієнту до мінімального акцизного податкового зобов’язання на сигарети
Бізнес наголошує, що зміни не повинні впливати на вже затверджений графік поступового підвищення ставок акцизного податку до 2028 року, який є важливим для забезпечення прогнозованості в акцизному оподаткуванні тютюнової індустрії та роботи галузі.
З урахуванням вищезазначених ризиків та потенційних наслідків прийняття законопроєкту може призвести до:
- скорочення внутрішнього виробництва та переорієнтація ринку на імпорт готової продукції;
- зростання цін для споживачів і погіршення конкурентоспроможності;
- втрати робочих місць у тютюновій індустрії;
- зменшення податкових надходжень до державного та місцевих бюджетів.
Із огляду на це бізнес-спільнота закликає народних депутатів України не підтримувати цей законопроєкт та відхилити його під час першого читання.
За інформацією Європейської Бізнес Асоціації