ФОП отримує оплату від нерезидента на рахунок за кордоном і вважає це доходом від підприємницької діяльності. Але під час перевірки виявляється інше: такий дохід оподатковують як іноземний дохід фізособи. Податківці пояснили, чому так відбувається і де межа між цими видами доходів

Дохід платника єдиного податку — це кошти, отримані протягом звітного періоду у грошовій формі (п. 292.1 Податкового кодексу України; ПК).
Водночас підпункт 163.1.3 ПК визначає, що іноземні доходи включаються до загального річного оподатковуваного доходу фізичної особи.
Оподаткування таких доходів здійснюється за правилами пункту 170.11.1 ПК.
Зокрема, якщо ФОП отримує оплату за свої послуги на підприємницький рахунок (у межах господарської діяльності), такий дохід входить до бази єдиного податку (наприклад, 5% для третьої групи).
Якщо ж кошти надходять на рахунок за кордоном і не інтегруються у підприємницький облік ФОП в Україні, такий дохід розцінюється як іноземний дохід фізособи.
ФОП із найманими працівниками: як нараховувати зарплату
У такому випадку застосовують інше оподаткування:
- 18% ПДФО;
- 5% військовий збір (для доходів, отриманих у 2025 році);
- обов’язкове декларування доходів.
Згідно з вимогами НБУ, кошти від експортних операцій (продаж товарів, послуг, робіт) мають бути зараховані на рахунок резидента в банку України. Хоча ФОП має право відкривати рахунки за кордоном, але саме переказ коштів в Україну дозволяє зберегти статус доходу від підприємницької діяльності.
За інформацією ДПС у Київській області
Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
Товарний облік — звична річ для ФОПів. Та чи впевнені ви, що організували облік товарних запасів в усіх необхідних випадках? Проаналізуємо нормативку, наголосимо на документації, розберемо практичні ситуації
ФОП військовий збір сплачують за себе з 1 січня 2025 року. Скільки і коли сплачувати — в коментарі експерта
ФОПи другої групи на єдиному податку стали платниками військового збору з минулого 2025 року. Розповідаємо, скільки і коли сплачувати, хто має пільги та в яких випадках можна не платити військовий збір