Чи має право ФОП-єдинник перераховувати кошти на благодійність з підприємницького рахунку

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Податківці роз’яснили, що ФОП-єдинники 1-3 груп мають право перераховувати кошти на благодійність із рахунку, відкритого для підприємницької діяльності. Законодавство не обмежує фізособу у розпорядженні коштами, отриманими від госпдіяльності

Чи має право ФОП-єдинник перераховувати кошти на благодійність з підприємницького рахунку

Благодійник — дієздатна фізична особа або юридична особа приватного права (у тому числі благодійна організація), яка добровільно здійснює один чи декілька видів благодійної діяльності;

Благодійна діяльність — добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом № 5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (ст. 1 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI; далі — Закон № 5073).

Суб’єктами благодійної діяльності є благодійні організації, які утворені та діють відповідно до Закону № 5073, а також інші благодійники та бенефіціари (ч. 1 ст. 4 Закону № 5073).

Людина як учасник цивільних відносин вважається фізичною особою (ст. 24 Цивільного кодексу України; далі — ЦК).

ФОП: реєстрація, облік, сплата податків і трудові відносини

Право на здійснення підприємницької діяльності, яку не заборонено законом, має фізична особа з повною цивільною дієздатністю. Фізична особа здійснює своє право на підприємницьку діяльність за умови її державної реєстрації в порядку, встановленому законом (ст. 50 ЦК).

Отже благодійником виступає саме фізична особа, а не фізична особа — підприємець (ФОП).

При цьому, благодійна діяльність не може здійснюватись в межах підприємницької діяльності ФОП.

Фізособа відкриває окремі рахунки для здійснення підприємницької, незалежної профдіяльності та для власних потреб (абз. 1 п. 10 розд. І Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою НБУ від 29.07.2022 № 162; далі — Інструкція № 162).

Заборонено використовувати поточні, платіжні рахунки фізосіб, що відкриваються для власних потреб, для проведення операцій, пов’язаних із здійсненням підприємницької та незалежної профдіяльності. За поточними, платіжними рахунками в національній валюті фізичних осіб-резидентів здійснюють платіжні операції відповідно до умов договору та вимог законодавства України, які не пов’язані зі здійсненням підприємницької та незалежної профдіяльності (абз. 3 п. 24 розд. І Інструкції № 162).

При цьому норми законодавства не встановлюють обмежень щодо вільного розпорядження фізособою, яка зареєстрована як фізична особа — підприємець, коштами, які вона отримує від господарської діяльності та які надходять на її рахунки, відкриті для здійснення підприємницької діяльності.

Отже, ФОП-єдинник першої — третьої груп має право перераховувати кошти на благодійність з рахунку, що відкритий для здійснення підприємницької діяльності.

ЗІР, категорія 107.01.01

 

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Військовий збір для ФОП 2 групи у 2026 році: ставки, строки сплати, пільги

ФОПи другої групи на єдиному податку стали платниками військового збору з минулого 2025 року. Розповідаємо, скільки і коли сплачувати, хто має пільги та в яких випадках можна не платити військовий збір
3817

Спрощена система оподаткування: переваги та недоліки

Як позбутися податкового тягаря, що тисне бізнес та платити менше? Очевидно, що обрання системи оподаткування — це вкрай важливе рішення. Спрощена чи загальна? Про спрощену систему оподаткування, її переваги та нюанси — у статті
128961

Заява про відмову від спрощеної системи оподаткування: зразок заповнення

Якими можуть бути причини відмови від спрощеної системи оподаткування, у які терміни таку відмову можна зробити, якою є форма заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування та як її заповнити – у консультації
20335

Єдиний податок: ставки, групи, ліміти, звітність і сплата для ФОП

Що таке єдиний податок? Єдиний податок передбачає звільнення від сплати деяких податків, більш прості підходи до ведення обліку та звітності. На ньому можуть перебувати як юрособи, так і фізособи-підприємці. Про групи єдиного податку в 2026–2027 роках, про єдиний податок в умовах воєнного стану, хто може перебувати на кожній з цих груп та за яких умов, а хто взагалі не має права бути єдинником — у цьому огляді
327630

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді