Кого вважають самозайнятою особою, або Що таке незалежна профдіяльність
Хто може провадити незалежну професійну діяльність
Для тих, хто втомився працювати на когось і вирішив працювати на себе, є альтернатива реєстрації підприємцем — це почати власну й незалежну професійну діяльність (далі — НПД). «Незалежник» — це не ФОП і не найманий працівник. Він має самостійний податковий статус, окрему реєстрацію у податковій. Однак, є обмеження:
- треба належати до переліку професій, який визначає підпункт 14.1.226 Податкового кодексу України (далі — ПК). Це посвідчує спеціальне свідоцтво (довідка), яка надана органом держреєстрації;
- мати не більше 4-х найманих працівників або не мати їх узагалі;
- треба дотримуватися профільного законодавства щодо своєї професії, аби не втратити реєстрацію, наприклад Закону України «Про нотаріат» від 02.09.1993 № 3425 (далі — Закон № 3425);
- навіть, якщо є приналежність до цього переліку професій, можливість реєстрації НПД та постановки на облік у ДПС може бути просто відсутньою.
ФОП-єдиноподатник: практикум для бухгалтера та підприємця
Професії, за якими може здійснюватися або ні НПД:
НЕЗАЛЕЖНА ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ ПЕРЕЛІК ВИДІВ | |
Податківці реєструють | Податківці НЕ реєструють*: |
нотаріус, адвокат, судовий експерт, приватний виконавець, арбітражний керуючий (розпорядник майна, керуючий санацією, ліквідацією), архітектор, інженер технічного нагляду, інженер-проектувальник | лікар, аудитор, бухгалтер, оцінщик, інженер, місіонер (займається релігійною, місіонерською діяльністю), а також наукова, літературна, артистична, художня, освітня та викладацька діяльність |
*таким особам податківці пропонують стати ФОП, наприклад, у листі ДПАУ від 14.02.2011 № 1956/5/29-2016 |
Як бачимо, дозволено бути незалежниками багатьом, але реєструють не всіх. Наприклад, професія бухгалтера — є в переліку, але ж вимог до неї як незалежної професійної діяльності не створено, органу реєстрації немає, а тому й перейти у «незалежники» бухгалтер не може, але може надавати послуги як ФОП.
Також за бортом виявилася професія аудитора, де є і реєстрація, і їх контролюючий орган. Але це питання не тільки до податківців, але й до самих аудиторів. Аудиторам прямо дозволено на вибір бути незалежником чи підприємцем у частині 2 статті 4 їхнього профільного Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» від 21.12.2017 № 2258.
Для архітекторів, інженерів технічного нагляду, інженерів-проектувальників реєстрація можлива лише за умови, що особа не здійснює професійну діяльність у якості найманого працівника. Не можна зареєструвати незалежну професійну діяльність одразу після здобуття освіти. Для отримання кваліфікаційного сертифікату відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, потрібен стаж роботи за фахом не менш як 3 роки (ч. 6 ст. 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 № 687).
Яка різниця між ФОП та самозайнятою особою
Нотаріуси цим питанням не переймаються, оскільки їм взагалі заборонено займатися підприємницькою діяльністю (ч. 4 ст. 3 Закону № 3425). Аналогічна норма діє для приватних виконавців (ч. 3 ст. 18, ч. 2 ст. 16 Закону України «Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів» від 02.06.2016 № 1403).
У адвокатів теж є свій нюанс: займатися підприємництвом вони можуть, але лише з інших сфер діяльності, непов’язаних з адвокатурою. Справа в тому, що адвокатська діяльність не може бути підприємницькою — такого не передбачає профільний Закон України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05.07.2012 № 5076, зокрема статті 1, 13 та 18 цього Закону. Адвокат передусім надає правову допомогу клієнту, а не заробляє собі прибуток як підприємець, хоча мати його йому й не забороняється. Аналогічна ситуація з арбітражними керуючими — вони не можуть займатися підприємництвом у межах своєї діяльності (ч. 1 ст. 10 Кодексу України з процедур банкрутства).
Увага: незалежна професійна діяльність — це єдиний дозволений варіант самозайнятості у межах нотаріальної, адвокатської діяльності, примусового виконання судових рішень та арбітражу.
Виходить, що НПД реєструють, в основному, ті особи, які не мають іншого виходу, тому що бути ФОП за такою діяльністю законодавчо заборонено.
Які переваги незалежної професійної діяльності
Щодо якихось переваг у порівнянні з ФОП, то НПД дає можливість:
- працювати без касових апаратів (РРО/пРРО). Причина — Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265 поширюється лише на суб’єктів господарювання. Незалежник не відповідає визначенню суб’єкта господарювання (ст. 55 Господарського кодексу України та пп. 14.1.36 ПК). Однак це не означає, що незалежники взагалі не повинні видавати ніяких документів про оплату своє роботи. Наприклад, нотаріус має надавати за бажанням клієнта письмову довідку про розмір плати за вчинення певної нотаріальної дії (ст. 8 Закону № 3425). Інші ж можуть складати довідки у довільній формі;
- мати більший ліміт розрахунків готівкою. Замість підприємницьких 10 тис. грн ліміту за розрахунками з ФОП і підприємствами (за день) незалежники мають 50 тис. грн, як і звичайні фізособи (п. 7 розд. ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті, що затверджене постановою НБУ від 29.12.2017 № 148);
- сплачувати податок з різниці між доходами і витратами по такій діяльності, а не з усього доходу як звичайні фізособи.
Однак остання перевага не така вже й очевидна, адже оподаткування незалежника практично ідентичне загальній системі оподаткування у ФОП, а підприємцю на єдиному податку сплачувати можна й ще менше.
Платите гроші ФОПу? Наприклад, замовили послуги у ФОПа, все оплатили, а потім виявилося, що потрібно було сплатити ще й ПДФО та військовий збір. Розповімо, що треба знати, щоб уникнути таких ситуацій і зробити все правильно
Незалежна професійна діяльність: оподаткування
Порядок оподаткування незалежників розкриває таблиця нижче.
ОПОДАТКУВАННЯ І ЗВІТНІСТЬ НЕЗАЛЕЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ | |
Питання | Пояснення |
податки | нараховуються і сплачуються (раз на рік, сплата до 01 серпня, п. 179.7 ПК:
Також сплачується податок на репатріацію у складі податку на прибуток, якщо незалежник сплачує певні доходи юрособі-нерезиденту |
база оподаткування (з чого сплачуються податки) | Прибуток. У ПК його називають «чистий оподатковуваний дохід» (= доходи – витрати). І тут увага: якщо особа не має довідки про взяття на облік як особи, що провадить незалежну діяльність, то вона зобов’язана сплачувати податок з доходу без зменшення на суму витрат, тобто як звичайна фізособа (п. 178.3 ПК) |
що є доходом | Доходом вважається зарахування грошей на рахунок, отримання готівки, отримання безоплатних товарів, робіт, послуг, списання боргів. Цей дохід визнається на дату зарахування таких коштів, тобто за касовим методом |
що є витратами | Оплачені і документально підтверджені витрати, пов’язані з незалежною професійною діяльністю (п. 178.3 ПК). Щодо складу таких витрат — корисною є Узагальнюючі податкові консультації з наказів ДФС від 24.12.2012 № 1185. Там є склад витрат нотаріуса, адвоката, арбітражного управителя, приватного виконавця. Податківці також дозволяють включати до витрат сплату ЄСВ, зокрема за найманих працівників (індивідуальна податкова консультація ДПС від 13.05.2019 № 2111/М/26-15-13-06-12-ІПК) |
де вести облік | Незалежники зобов’язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет (п. 178.6 ПК). Типова форма такого обліку та порядок його ведення затверджений наказом Мінфіну 13.05.2021 № 261 |
перенесення збитку на наступний період | Не переноситься. Це значить, що зменшити на суму збитку прибуток наступного періоду не можна |
рахунки в банку | Треба мати окремий рахунок для незалежної діяльності, який відрізняється від особового рахунку незалежника як фізособи. Поточні рахунки відкриті для власних потреб заборонено використовувати для ведення незалежної професійної діяльності (п. 24 Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої постановою НБУ від 29.07.2022 № 162) |
Нараховується і сплачується щокварталу (до 20-го числа місяця, який настає за звітним кварталом) за даними обліку:
| |
звітність | Подається податкова декларація про майновий стан і доходи, затверджена наказом Мінфіну від 02.10.2015 № 859. Декларація містить додатки з відомостями про суми нарахованого ЄСВ. Граничний термін подання — до 1 травня. Звітність подається навіть за відсутності доходів за даний період. Якщо у фізособи-незалежника є наймані працівники, то зобов’язаний подавати Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (з розбивкою по місяцях звітного кварталу), до податкової за основним місцем обліку (пп. «б» п. 176.2 ПК) |
Виходить, що єдині відмінності від загальної системи, які можна назвати ще одними з переваг реєстрації НПД:
- сплата ПДФО раз в рік. Загальники ж платять щокварталу авансовими внесками;
- більш пізній термін подачі податкової декларації.
Однак, суми сплачених ПДФО, ВЗ та ЄСВ у незалежника і ФОП-загальника будуть практично однаковими. Виходить, що суттєвих переваг у реєстрації незалежником у порівнянні з ФОП немає. Особливо, коли переважають розрахунки у безготівковій формі й потреби в РРО немає взагалі. Якщо ж ФОП зареєструвати на єдиному податку, то його умови, скоріше за все, будуть суттєво кращими, аніж незалежна діяльність.
Увага: незалежна діяльність не має якихось суттєвих податкових переваг у порівнянні з загальною системою оподаткування у ФОП і програє єдиному податку.
Чи можна одночасно бути і ФОП, і незалежником
Так, можна, окрім нотаріусів і приватних виконавців. Однак, по кожній з таких реєстрацій звітувати треба окремо. Також необхідно, аби незалежна діяльність та підприємницька мали різні КВЕД, тобто здійснювалися за різними напрямами (індивідуальна податкова консультація ДПС від 03.04.2019 № 1415/Б/99-99-13-02-03-14/ІПК). Наприклад, особа, яка займається незалежною адвокатською діяльністю не може бути й ФОП за цим напрямом. Це будуть окремі обліки — один для обліку доходів і витрат по незалежній діяльності, а інший по підприємницькій діяльності. Якщо підприємницька діяльність на єдиному податку, то будуть дві декларації — одна про майновий стан і доходи, а інша — податкова декларація з єдиного податку (індивідуальна податкова консультація від 28.05.2019 № 2407/І/07-16-13-08-00-10/ІПК).
Такі особи, які є одночасно і ФОП, і незалежниками обліковуються у ДПС як «фізособа-підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності» (пп. «4» п. 6.7 розділу VI Порядку обліку платників податків і зборів, який затверджений наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588, далі — Порядок № 1588).
ЄСВ: і незалежна діяльність, і ФОП
Особи, які здійснюють НПД та одночасно перебувають на обліку як ФОП, на сьогодні звільнені від сплати за себе ЄСВ як за особу, яка здійснює НПД, за умови здійснення одного виду діяльності.
У разі здійснення зазначеною особою різних видів діяльності, — ЄСВ сплачує на загальних підставах (роз’яснення ДПС 201.04.02 ЗІР).
Виходить, що якщо у особи незалежна діяльність та підприємницька різні по напрямам, то ЄСВ все ж таки платити слід і там, і там.
ЄСВ: і незалежна діяльність, і найманий працівник
Особи, що здійснюють НПД та мають основне місце роботи, на сьогодні звільнені від сплати за себе ЄСВ за місяці звітного періоду, за які роботодавець сплатив страховий внесок за таких осіб у розмірі не менше мінімального страхового внеску незалежно від отримання чи неотримання доходу від незалежної професійної діяльності (індивідуальні податкові консультації ДПС від 04.03.2021 № 810/ІПК/99-00-04-03-03-06; від 09.05.2025 № 2544/ІПК/26-15-24-01-14-08).
Як зареєструвати незалежну професійну діяльність
Якщо зваживши всі недоліки й переваги реєстрації НПД або через відсутність альтернативи, вирішено реєструватися незалежником, то слід звернутися до уповноваженого органу по відповідній діяльності. Наприклад, у нотаріусів це Головне управління юстиції в області, у адвокатів — Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури у регіоні (КДКА). Для отримання свідоцтва треба відповідати кваліфікаційним вимогам і пройти відповідні процедури, наприклад майбутньому адвокату треба скласти іспит у КДКА. Якщо держреєстрація відбулася і свідоцтво видано, то наступний етап — це податкова.
«Вчіться, розваги нікуди не дінуться», — казали вони. Проте розваги якраз кудись ділися, а навчання завжди з нами. Бо як бухгалтеру без нових знань наодинці з податковими змінами? Вища школа Головбуха — ваш шанс лагідно поєднати підвищення кваліфікації і відпочинок, адже ви самі обираєте час і місце для уроків!
Як стати на облік у органах ДПС
Якщо не стати на облік у ДПС, то податки треба буде сплачувати з усього доходу як звичайній фізособі.
Отже, для реєстрації у ДПС треба:
1. У строк до 10 к. днів після державної реєстрації НПД та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право на провадження НПД потрібно подати особисто, через представника, або надіслати поштою рекомендованим листом з описом вкладення до органу ДПС за місцем реєстрації:
- заяву за формою № 5-ОПП, наведену у Додатку 8 до Порядку № 1588;
- копію документа, що підтверджує право фізособи на провадження НПД (пп. «1» п. 6.7 Порядку № 1588).
При подачі документів пред’являєте оригінали зазначених документів та паспорт.
Якщо вирішили подати документи для взяття на облік через поштове відділення рекомендованим листом з описом вкладення, то копії документів повинні бути засвідчені нотаріально або органом, який здійснив реєстрацію НПД.
Подати заяву за формою № 5-ОПП можна у електронній формі через Електронний кабінет платників податків.
У день отримання заяви за формою № 5-ОПП фізособу, яка здійснює НПД, беруть на облік в податковій. Довідку про взяття на облік за формою № 34-ОПП надсилають платнику наступного робочого дня з дня взяття на облік. За згодою платника не пізніше наступного робочого дня після взяття його на облік таку довідку можуть видати у податковій.
2. Впродовж 10 робочих днів з дня взяття на облік подаєте до податкової за основним місцем обліку повідомлення про об’єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням, тобто про місце де буде проводитись діяльність за формою № 20-ОПП, наведене у Додатку 10 до Порядку № 1588 (ідентифікатор форми F1312006).
Якщо робоче місце фізособи, яка здійснює НПД, знаходиться на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, ніж місце постійного проживання, то необхідно проставити позначку у графі 11 розділу 3 формою 20-ОПП для взяття на облік за неосновним місцем обліку органі ДПС за місцезнаходженням робочого місця.
Протягом 10 к. днів з моменту державної реєстрації та отримання документа, що підтверджує право фізособи на ведення НПД подайте до податкової заяву про взяття на облік платника єдиного внеску за формою № 1-ЄСВ (Додаток 1 до Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, який затверджений наказом Мінфіну від 24.11.2014 № 1162, далі — Порядок № 1162). Наступного робочого дня після отримання заяви, ДПС має надіслати або вручити повідомлення про взяття на облік за формою № 2-ЄСВ (Додатком 3 до Порядку № 1162).
У статті — добірка з 10 відповідей на запитання, що бухгалтери ставлять найчастіше під час або перед візитом ДПС. Прочитайте, щоб бути готовими, а не здивованими!
Як припинити незалежну професійну діяльність
Якщо НПД більше непотрібна, то знову звертаємося спочатку до ДПС, куди подаються:
- заява за формою № 8-ОПП (Додаток 14 до Порядку №1588);
- копія документа про припинення НПД, наприклад витяг з відповідного державного реєстру щодо припинення/призупинення діяльності або зміни її форми.
Податківці мають видати про це довідку за формою № 12-ОПП (п. 11.12 Порядку № 1588). З моменту видачі довідки за формою № 12-ОПП платник уважається знятим з обліку у органі ДПС за умови реєстрації його припинення відповідно до законодавства або внесення запису про припинення до відповідного державного реєстру.
Наступний крок — це зняття з обліку як платника ЄСВ, для чого подаються:
- заява про зняття з обліку платника ЄСВ (форма № 7-ЄСВ, Додаток 5 Порядку №1162);
- копія документа про припинення НПД (знову).
Платник ЄСВ може не подавати заяву за формою № 7-ЄСВ та відповідні документи, якщо подав заяву за формою № 8-ОПП та документи для зняття з обліку в контролюючих органах, відповідно Порядку № 1588. У такому разі датою подання заяви за формою № 7-ЄСВ є дата, що відповідає даті подання заяви за формою № 8-ОПП.
Отримавши заяву за формою № 7-ЄСВ, податківці проводять перевірку щодо правильності нарахування та сплати ЄСВ. Платник ЄСВ здійснює остаточні розрахунки з контролюючим органом (п. 3 розд. V Порядку № 1162). Після проведення остаточного розрахунку його знімають з обліку та вносять відповідні записи до реєстру страхувальників із зазначенням дати та підстави зняття з обліку. Датою зняття з обліку зазначених осіб є дата внесення запису до реєстру страхувальників (п. 5 розділ V Порядку № 1162).
Після зняття з обліку видають (надсилають) повідомлення про зняття з обліку за формою № 10-ЄСВ згідно з Додатком 8 до Порядку № 1162.
Якщо після внесення до Реєстру самозайнятих осіб запису про НПД фізособа продовжує провадити таку діяльність, вважається, що вона розпочала таку діяльність без взяття її на облік як самозайнятої особи (пп. «7» п. 11.18 розд. XI Порядку № 1588; роз’яснення ДПС 116.07 ЗІР).