26.10.2021 року відбулася зустріч ФСС із членами Американської торгівельної палати з теми впровадження електронних лікарняних.
Представники ФСС надали рекомендації по роботі з електронними лікарняними.
Помилки при формуванні е-лікарняних
Електронні листки непрацездатності формуються на підставі медвисновку про тимчасову непрацездатність для тих пацієнтів, яких було ідентифіковано як застрахованих осіб. Однак бувають випадки, коли е-лікарняний не створюється – найчастіше це пов’язано із помилками в персональних даних. Інформація щодо пацієнта вноситься у медичний висновок автоматично і співпадає з даними, зазначеними у декларації із сімейним лікарем. Якщо персональні дані пацієнта, зазначені у декларації, не співпадуть із даними у реєстрі застрахованих осіб – е-лікарняний не створиться.
Часто такі помилки пов’язані із застарілою інформацію, яку вчасно не оновили застраховані особи та їх роботодавці (наприклад, при зміні прізвища), а також різними варіантами написання ПІБ (наприклад, Наталя і Наталія).
Тож працівникам важливо слідкувати за актуальністю своїх персональних даних і завчасно перевіряти правильність внесеної інформації. Про всі зміни необхідно оперативно повідомляти лікаря і роботодавця.
З 1 жовтня 2021-го повноцінно запрацювали е-лікарняні. Медзаклади більше не видають паперових листків непрацездатності. Як працює система видачі е-лікарняних, як їх оплачувати та що робити з паперовими листками непрацездатності — у коментарі експерта.
Оплата е-лікарняних працівникам, які продовжували роботу
Якщо створюється медвисновок, електронний лікарняний сформується за замовчуванням. Тож в окремих випадках працівники, для яких було створено е-лікарняний, можуть продовжувати роботу. Так відбувається, наприклад, коли працівник відвідав лікаря для консультації або проведення діагностики, однак фактично не втратив працездатність. За такими е-лікарняними допомога по тимчасовій втраті працездатності не призначається, адже працівник продовжував роботу і не втрачав заробіток за цей період.
Перетинання періодів тимчасової непрацездатності в різних е-лікарняних
Період непрацездатності працівника визначається в медвисновку та відображається в е-лікарняному. Однак, якщо до електронної системи охорони здоров’я надходить інший медичний висновок, і періоди непрацездатності перетинаються, тривалість е-лікарняних може бути скорочена.
Є три найчастіші причини скорочення:
- новий медвисновок створили в межах одного випадку непрацездатності;
- новий медвисновок не пов’язаний із попереднім, але засвідчує непрацездатність в межах тієї ж категорії;
- новий медвисновок засвідчує початок іншого страхового випадку з іншої категорії причин непрацездатності.
Затримки в оплаті е-лікарняних
У зв’язку із зростанням кількості лікарняних листків (як паперових, так і електронних), які передаються до ФСС на оплату, а також через системне зменшення упродовж декількох років відсотку частки ЄСВ, яка направляється до бюджету ФССУ (загалом майже на 5%, що у грошовому еквіваленті розрахунково дорівнює близько 16 млрд грн недоотриманих коштів), сьогодні наявні затримки у фінансуванні матеріального забезпечення.
Потреба у видатках перевищує доходи від частки ЄСВ упродовж усього 2021 року та корелює із зростанням сум допомог за лікарняними листками, виданими, у тому числі в разі лікування від COVID-19. Наприклад, за підсумками вересня перевищення потреби у видатках на виплати і медико-соціальні послуги над фактичними доходами від частки ЄСВ, з якої складається бюджет Фонду, склало 2,2 мільярда гривень.
Дата фінансування допомог за лікарняними листками залежить від дати подання роботодавцем заяви-розрахунку. Слідкувати за станом фінансування можна у телеграм-каналі ФСС.