Працівники, які не виходять на роботу у зв’язку з переміщенням із районів проведення АТО, або ті, які залишаються в тих районах і не мають змоги виходити на роботу у зв’язку з небезпекою для життя та здоров’я, не можуть бути звільнені за пунктом 4 статті 40 КЗпП (за «прогул»).
Зазначене обумовлено необхідністю збереження життя та здоров’я таких працівників і членів їх сімей і вважається як відсутність на робочому місці з поважних причин. У таких випадках за працівником має бути збережено робоче місце та посада.
У таких випадках профспілкові організації можуть ініціювати перед керівниками установ та закладів освіти питання про оголошення простою відповідно до статті 34 КЗпП. Згідно з цією статтею, простоєм вважається призупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.
Події, що відбуваються в районах АТО, є невідворотними (непереборними), пов’язані з веденням бойових дій, не залежать від волі працівників і зумовлюють призупинення роботи в установах та закладах заради збереження їх життя та здоров’я.
При цьому оплата простою здійснюється у порядку й розмірах, визначених умовами колективних договорів, угод, але не нижче, ніж це передбачено частиною третьою статті 113 КЗпП України — середньої заробітної плати.
Стаття 113 КЗпП України не передбачає обов’язку працівника попереджати роботодавця про початок простою, якщо він оголошується на всьому підприємстві (установі, закладі, структурному підрозділі). У такому випадку роботодавець зобов’язаний вжити заходів щодо видання відповідного наказу та ознайомлення з ним усіх працівників.
У разі неприйняття роботодавцем офіційного рішення про оголошення простою і відповідну його оплату, виборний профспілковий орган невідкладно вносить йому письмове подання про необхідність прийняття такого рішення.
У випадках спроб роботодавцем відправлення працівників у відпустки без збереження заробітної плати з метою забезпечення ефективного захисту членів профспілок рекомендовано виборним профспілковим органам оперативно на них реагувати та у повній мірі використовувати повноваження щодо громадського контролю за дотриманням роботодавцями законодавства про працю, у порядку, передбаченому законодавством про працю та профспілки.
Статті за темою
Усі статті за темоюПлан-графік податкових перевірок на 2025 рік
Станом на 26.09.2025 ДПС оновила план-графік податкових перевірок 2025. У статті скачаєте актуальний план-графік податкових перевірок 2025
207092
Меморіальні ордери в КНП: призначення, оформлення та приклади заповнення
Бухгалтерський облік базується на первинних документах, але вони містять розрізнений набір цифр, з якими неможливо далі працювати. Їх попередньо треба узагальнити й тоді постає потреба у певному реєстраційному засобі, яким може бути одна накопичувана електронна чи паперова таблиця (журнал, меморіал, книга) або ж цілий набір таких засобів. Одним варіантів є меморіальні ордери, які медзаклади-КНП отримали в спадок зі свого «бюджетного» минулого. Про них і піде мова в цьому огляді
38513
Штраф за несплату ЄСВ у 2025 році: суми і наслідки
Розглянемо, яка відповідальність передбачена за несплату ЄСВ чи неподання звітності, як уникнути штрафів і що робити, якщо уже отримали штраф
73158
Розрахунок лікарняних для ФОП 2025: приклад і пояснення
Якщо ФОП сплачує ЄСВ, він має право на оплату лікарняного. Пояснюємо, коли це право виникає, які документи потрібно подати й як отримати виплату
5491
Виправлення помилок в декларації з ПДВ
У консультації про те, як виправити помилки у ПДВ-звітності. Розглянемо можливі наслідки та варіанти виправлення помилок, основні їхні види, плюси й мінуси ПДВ-декларації «Звітна нова» та уточнюючого розрахунку, а також розмір самоштрафу і пені, куди їх сплачувати та як обліковувати
144375