Порядок проведення розподілу податкового кредиту між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями та здійснення річного перерахунку

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Порядок розподілу податкового кредиту між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями регулюється статтею 199 Податкового кодексу України

Розподіл податкового кредиту протягом року

Порядок розподілу податкового кредиту між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями регулюється статтею 199 Податкового кодексу України. Так, у разі коли платник податку на додану вартість придбаває товари, роботи, послуги, необоротні активи, які частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково — ні, то він має право віднести до податкового кредиту лише ту частину сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Частка, за якою проводиться розподіл податкового кредиту між оподатковуваними і неоподатковуваними операціями, визначається у відсотках як відношення обсягів з постачання оподатковуваних операцій (без урахування сум податку) за попередній календарний рік до сукупних обсягів постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій (без урахування сум податку) за цей же попередній календарний рік.

Безпосередньо розрахунок частки використання сплаченого (нарахованого) податку за придбаними (ввезеними) товарами/послугами, необоротними активами між оподатковуваними та неоподатковуваними операціями здійснюється один раз на рік у рядку 1 таблиці 1 додатка 7 до декларації з ПДВ. Визначений відсоток частки використовується для розподілу податкового кредиту протягом поточного календарного року.

У разі, коли платник податку на додану вартість вперше почав здійснювати неоподатковувані операції у звітному періоді (не здійснював у попередньому році), то розрахунок частки використання товарів/послуг та необоротних активів в оподатковуваних операціях здійснюється один раз за результатами звітного періоду, у якому вперше декларуються неоподатковувані операції. Така частка визначається у рядку 2 таблиці 1 додатка 7, який надається один раз протягом поточного року разом з декларацією того звітного періоду, в якому вперше задекларовано неоподатковувані операції.

Сума податку, яка підлягає включенню до податкового кредиту (визначена пропорційно до визначеної у вищезазначеному порядку частки) відображається в рядку 15.1 Декларації з ПДВ протягом поточного року, сума, яка не підлягає включенню до складу податкового кредиту – відповідно в рядку 15.2 Декларації.

Перерахунок податкового кредиту за підсумками року

За підсумками поточного року (в Декларації за грудень або ІV квартал) проводиться визначення нової частки використання таких товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях за поточний рік, на підставі якої проводиться перерахунок раніше віднесених сум до складу податкового кредиту. Нова відсоткова частка визначається в таблиці 1 додатка 7 Декларації за грудень або ІV квартал звітного року і буде використовуватися для розподілу податкового кредиту протягом цілого наступного року. Для проведення перерахунку податкового кредиту за поточний рік заповнюється таблиця 2 додатка 7 з використанням нової частки. Результат перерахунку відображається в рядку 16.4 Декларації з ПДВ за грудень або ІV квартал поточного року.

Важливо! Враховуючи, що згідно з Податковим кодексом перерахунок проводиться один раз у кінці року (за підсумками операцій, здійснених протягом року), подальший перерахунок частки використання необоротних активів в оподатковуваних операціях проводиться за результатами тих календарних років, на які припадають 12, 24, 36 місяці їх використання. Такі частки визначаються в рядках 3.1-3.3 таблиці 1 додатка 7 до декларації. Тобто, по необоротних активах перерахунок податкового кредиту проводиться чотири рази: перший раз – в році придбання таких активів із заповненням таблиці 2 додатка 7 (аналогічно як по товарах, роботах, послугах у вищезазначеному порядку); наступні три рази - за результатами тих календарних років, на які припадають 12, 24, 36 місяці їх використання у таблиці 3 додатка 7 Декларації за грудень або ІV квартал таких років. Результат перерахунку відображається у рядку 16.4 такої Декларації.

Порядок подання додатка 7 та таблиць до нього роз’яснено листом Міндоходів від 06.08.2013 № 4061/7/99-99-19-04-02-17.

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Оновлені довідники податкових пільг — актуальні дані на 2025 рік

Податкова оприлюднила оновлений довідник податкових пільг станом на 01.10.2025. Там знайдете перелік пільг із податку на прибуток, оподаткування неприбуткових установ й організацій, плати за землю, ПДВ, державного мита тощо
18729

Порядок ліквідації підприємства

Ліквідація — це одна з форм припинення діяльності суб’єкта господарювання. Відсутність правонаступництва, тобто передачі прав та обов’язків третій стороні, відрізняє її від реорганізації. Яка послідовність дій при ліквідації, у якій черзі погашаються борги та як звільнити працівників при ліквідації? Що таке ліквідаційний баланс підприємства? Розглянемо, як здійснюється ліквідація юридичної особи у 2025 році з огляду на воєнний стан
98516

Чому бухгалтеру варто інвестувати в себе

Чому престижні компанії беруть на роботу менш досвідчених бухгалтерів? Як довести керівнику підприємства, що ви висококваліфікований бухгалтер, якому треба платити достойну зарплатню? Тримайте лайфхаки
1052

Лікарняні: як правильно розрахувати та виплатити

Як розрахувати лікарняні у 2025 році без помилок? Які документи перевіряти, як працює електронний лікарняний і коли ще можливий паперовий? У статті пояснюємо правила розрахунку лікарняних, показуємо приклади розрахунків і звертаємо увагу на актуальні зміни 2025 року
446767

Первинні документи: що вважають первинкою та як її оформити

Первинні документи на підприємстві: розглянемо особливості створення, прийняття, заповнення, зберігання та відображення у бухгалтерському обліку бланків первинних документів. Також зачепимо й питання збереження облікових регістрів та бухгалтерської звітності як на підприємстві, так і у ФОП
217837

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді