Відмова у реєстрації РК через ризиковий статус покупця: як діяти
Запитання
При поверненні товару ТОВ-продавець склало розрахунок коригування (РК) на суму повернення і відправило його для реєстрації покупцю. Реєстрація цього РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) була зупинена через те, що РК подав на реєстрацію платник податку, який відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. ТОВ-продавець надало документи для розблокування і отримало рішення про відмову в реєстрації РК у зв’язку з наявністю податкової інформації, що свідчить про здійснення платником податку ризикових операцій. Покупець повідомив, що на даний час є в переліку ризикових платників, потрапив по ланцюгу. Які дії постачальника в даній ситуації: оскаржити рішення регіональної комісії про відмову у реєстрації РК або дочекатися, поки покупець позбудеться статусу ризикового платника та чи буде в такому випадку автоматичне розблокування?
Відповідь
З огляду на обставини, наведені у запиті, вважаємо, що в цій ситуації потрібно не чекати, а діяти. Для цього є принаймні три підстави.
По-перше, самі податківці, посилаючись на чинне законодавство, зазначають, що порядок розблокування аж ніяк не залежить від наявності рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості. Єдиним джерелом, за яким регіональна комісія ухвалює рішення щодо реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної чи РК, є письмові пояснення та документи, що їх подають платники (ЗІР, категорія 101.18).
По-друге, якщо регіональна комісія ухвалить рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості, для автоматичної реєстрації РК на підставі пункту 6-1 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 № 1165, потрібно, аби щодо такого РК не було ухваленого рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації (ЗІР, категорія 101.18). Тому в цьому випадку, навіть якщо покупець позбудеться статусу ризикового, умови для автоматичної реєстрації РК не виконуються, адже рішення про відмову у реєстрації РК вже ухвалене.
СКАЧАЙТЕ ПАМ'ЯТКУ: Граничні строки реєстрації ПН/РК📝
По-третє, ще маєте можливість подати скаргу до бізнес-омбудсмена. Адже Рада бізнес-омбудсмена не розглядає скарги, що перебувають на судовій стадії та за якими не вичерпали принаймні одну інстанцію адміноскарження. Подати таку скаргу можете електронкою за встановленою формою info@boi.org.ua або через сайт.
Тож у цій ситуації продавцеві доцільно подати пакет документів на оскарження відмови у реєстрації РК, не чекаючи, поки покупець позбудеться статусу ризикового платника. Адже якщо пропустите строк адміноскарження рішення про відмову у реєстрації РК, розв’язати ситуацію можна буде лише через суд.
Отримайте відповідь на своє запитання через онлайн-помічник системи «Експертус Головбух».
Оформте передплату й отримайте безлімітну експертну підтримку користувачів VIP-версії системи!