Неплатоспроможні банки виводяться з ринку шляхом запровадження тимчасової адміністрації відповідно до Закону України «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» від 23.02.2012 № 4452-VI.
Під час цього процесу клієнти банку не можуть розпоряджатися коштами, які знаходяться на їхніх рахунках. У разі ліквідації банку кошти повертаються після заявлення кредиторських вимог.
Заявлення і задоволення кредиторських вимог
Вимоги вкладників і кредиторів (фізичних і юридичних осіб) банк при тимчасовій адміністрації задовольнити не спроможне.
Тож підприємству варто подати письмову заяву в довільній формі до Фонду гарантування вкладів фізичних осіб із заявленням кредиторських вимог.
Фонд визначає суми заборгованості за кожним із кредиторів банку та складає реєстр їхніх вимог упродовж 90 днів із дня опублікування оголошення про ліквідацію банку.
Задоволення вимог Фонд проводить за рахунок коштів за реалізацію банківського майна у визначеній законодавством черговості.
Сплата податків із замороженого рахунку
Оскільки підприємство не має змоги сплатити податки з замороженого рахунку, до нього має застосовуватись відповідальність за несплату або несвоєчасну сплату податків, хоч провини підприємства в цьому й немає.
Штрафів і пені можна уникнути, вчасно подавши платіжні доручення для сплати податків.
Якщо підприємство надасть податківцям листи з копіями платіжних документів, що засвідчують факт їх подання до банку, воно матиме документальне підтвердження того, що порушення сталось із вини банку.
Кошти на виплату зарплати
Згідно з Кодексом законів про працю України і Законом України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР за порушення строків виплати зарплати передбачена дисциплінарна, матеріальна, адміністративна та кримінальна відповідальність.
Якщо у підприємства є на замороженому рахунку достатньо коштів для виплати зарплати, воно має право їх отримати незважаючи на мораторій.
Для цього слід подати платіжні доручення на всю суму виплат до тимчасової адміністрації банку.
Облік «заморожених» коштів
Кошти на рахунку банку, який ще не ліквідували, відображаються в обліку двома способами: як кошти на рахунку в банку або як поточна дебіторська заборгованість.
Після ліквідації банку його заборгованість перед підприємством стає безнадійною. Списати її за рахунок резерву сумнівних боргів або на інші витрати операційної діяльності можна на дату внесення запису до ЄДР про ліквідацію банку.
Таке списання відображається у складі інших операційних витрат проведенням: Д-т субрахунку 944 «Сумнівні та безнадійні борги» — К-т відповідного субрахунку рахунку 31 «Рахунки в банках».
Списана сума, відповідно до Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.1999 № 291, зараховується на позабалансовий субрахунок 071 «Списана дебіторська заборгованість».
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"