ПРОБЛЕМА
Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) проводить передпродажні та рекламні заходи щодо товарів, які у подальшому реалізуються за договорами комісії, за якими ТОВ є комітентом. Чи має право комітент відносити понесені витрати до складу податкових і на підставі яких документів?
РІШЕННЯ
Згідно з пунктом 138.1 Податкового кодексу України (ПК) витрати, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, складаються із витрат операційної діяльності та інших витрат, які визначаються згідно з вимогами статей 138-140 ПК. Зокрема, до складу інших витрат, а саме витрат на збут, які включають витрати, пов’язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, належать і витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг) та на передпродажну підготовку товарів (пп. «г» пп. 138.10.3 ПК).
Водночас, відповідно до підпункту 139.1.1 ПК не включаються до складу витрат витрати, не пов’язані з провадженням господарської діяльності, а саме витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків (крім благодійних внесків та пожертвувань неприбутковим організаціям, визначених статтею 157 ПК, та витрат, пов’язаних із провадженням рекламної діяльності, які регулюються нормами підпункту 140.1.5 ПК).
Отже, витрати платника податку на проведення рекламних заходів є витратами подвійного призначення.
Відповідно до пункту 138.5 ПК інші витрати визнаються витратами того звітного періоду, в якому вони були здійснені згідно з правилами ведення бухгалтерського обліку.
Витрати, пов’язані з господарською діяльністю підприємства, які враховуються для визначення об’єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов’язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку, та інших документів, встановлених розділом II ПК (п. 138.2 ПК).
Тобто для віднесення до складу податкових витрат на рекламу вона повинна містити інформацію про підприємство (найменування, телефон, адреса тощо) і про товари (роботи, послуги), які реалізує (пропонує) таке підприємство.
Отримання послуг з виготовлення та розміщення реклами для підтвердження витрат повинно бути оформлено відповідними документами, а саме:
наказом керівника підприємства про проведення рекламної кампанії щодо товарів, що продаються таким платником податку;
договором з виробником (розповсюджувачем) реклами;
актом виконання робіт.
Залежно від способу розміщення реклами для підтвердження її зв’язку з господарською діяльністю підприємства, крім вищенаведеного, необхідно мати примірник друкованого видання з розміщеним оголошенням, примірник касети з розміщеним рекламним роликом тощо.
При встановленні зовнішньої реклами слід дотримуватись чинних нині Типових правил розміщення зовнішньої реклами, затверджених постановою КМУ від 29.12.2003 № 2067, які передбачають також отримання дозволу на розміщення зовнішньої реклами.
Що стосується віднесення до складу податкових витрат на проведення передпродажних та рекламних заходів щодо товарів, які у подальшому реалізуються за договорами комісії, слід зазначити таке. За договором комісії одна сторона (комісіонер) зобов’язується за дорученням другої сторони (комітента) за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента. Істотними умовами договору комісії, за якими комісіонер зобов’язується продати або купити майно, є умови про це майно та його ціну. Майно, придбане комісіонером за рахунок комітента, є власністю комітента.
Тому підтвердним документом для віднесення витрат на проведення передпродажних та рекламних заходів стосовно товарів, які продаються за договорами комісії, до складу податкових витрат, крім вищенаведених, є також договір комісії, за яким ТОВ є комітентом.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"