ПРОБЛЕМА
Підприємство на загальній системі оподаткування, платник ПДВ співпрацює з підприємцем третьої групи платників єдиного податку, які сплачують єдиний податок за ставкою 5% доходу. Які зобов’язання виникають у підприємства зі сплати ПДВ у разі обігу коштів між підприємством та ФОП?
РІШЕННЯ
Для третьої груп платників єдиного податку, які сплачують єдиний податок за ставкою 5% від доходу, ПДВ включається до складу єдиного податку (пп. 293.3.1 Податкового кодексу України; ПК). Тобто вони не є платниками ПДВ.
Юридичні особи та фізичні особи — платники ПДВ у разі продажу товарів, наданні послуг, виконанні робіт на користь неплатників ПДВ у своїх первинних документах виділяють ПДВ та виписують податкові накладні у загальному порядку. Згідно з пунктом 201.4 ПК податкова накладна складається в день виникнення податкових зобов’язань продавця.
Правило
Датою виникнення податкових зобов’язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: або дата зарахування коштів від покупця як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, або дата відвантаження товарів, а для послуг — дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку (п. 187.1 ПК).
Продавець виписує податкову накладну згідно з Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом МДЗ від 22.09.2014 № 957 (далі — Порядок № 957).
Відповідно до пункту 11 Порядку № 957 у разі постачання товарів/послуг покупцю, який не зареєстрований як платник податку, у рядку «Індивідуальний податковий номер покупця» відображається умовний ІПН «400000000000». Усі примірники податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пункті 11 Порядку № 957, складаються в паперовому вигляді та залишаються в особи, що їх склала, і зберігаються відповідно до пункту 6 цього порядку.
У верхній лівій частині оригіналу податкової накладної, виписаної неплатнику ПДВ, робиться відповідна помітка «Х» та зазначається тип причини 02 — «Постачання неплатнику податку».
У порядку, передбаченому пунктом 16 Порядку № 957, продавець виписує податкову накладну на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс), у т. ч. від неплатника ПДВ.
К сведению
У пригоді вам неодмінно стане: «Податкові витрати з придбання у фізособи-єдиноподатника товарів, робіт, послуг»
Що стосується обліку придбаних товарів/послуг на митній території України в осіб, які не зареєстровані платниками ПДВ, то він ведеться на підставі первинних документів, що засвідчують постачання таких товарів/послуг. ПДВ у таких документах не виділяється.
Однак у графі 5 Реєстру виданих та отриманих податкових накладних, Порядок ведення якого затверджено наказом Мінфіну від 22.09.2014 № 958, у розділі ІІ «Отримані податкові накладні» зазначається вид документа «НП» — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на митній території України в осіб, які не зареєстровані як платники ПДВ.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"