Починаючи з 13.10.2016 завдяки постанові КМУ від 05.10.2016 № 686 втратила чинність резонансна постанова КМУ «Про використання у системі управління ризиками орієнтовних показників митної вартості товарів» від 16.09.2015 № 724 (далі — Постанова № 724).
Пропозиція щодо скасування Постанови № 724 була озвучена під час парламентських слухань на тему «Розвиток підприємництва в Україні та підтримка малого і середнього бізнесу», під час яких також було вирішено запровадити систему визначення митної вартості товарів відповідно до міжнародних стандартів і правил, вимог міжнародних угод, учасником яких є Україна.
Оцінка ризиків при митному оформленні за «старими» правилами
Скасована Постанова № 724 надавала митникам можливість у «ручному режимі» визначати перелік товарів у розрізі товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД і країн походження та їх середньозважену митну вартість. А вже на підставі цього переліку вони формували орієнтовні показники митної вартості товарів. Крім того, податківці могли щомісячно переглядати й коригувати такі показники.
Під час визначення митної вартості зважають і на інші її складові, тобто витрати, понесені покупцем, які не включалися до ціни, що була фактично сплачена або підлягає сплаті (ч. 10 ст. 58 Митного кодексу України, МК), зокрема:
• вартість упаковки або пакувальних матеріалів і робіт, пов’язаних з пакуванням;
• витрати на транспортування оцінюваних товарів до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України;
• витрати на завантаження, розвантаження та оброблення оцінюваних товарів, пов’язані з їх транспортуванням до аеропорту, порту або іншого місця ввезення на митну територію України.
Зауважимо, що в період дії Постанови № 724 Мінфін неодноразово зазначав, що цей нормативний документ запровадив використання орієнтовних показників митної вартості товарів виключно для оцінки ризиків у системі управління ризиками, яку використовує ДФС (листи Мінфіну від 04.11.2015 № 31-11320-02-2/33953, від 05.11.2015 № 31-11320-06-27/34103). Тож, на думку Мінфіну, невідповідність контрактної вартості імпортованих товарів орієнтовним показникам їх митної вартості не могла бути підставою для коригування митної вартості товарів митницею. Підставою для коригування — мабуть, і ні, а ось для підвищення митної вартості — так. Адже митники порівнювали контрактну вартість із свідомо завищеними показниками.
Оцінка ризиків у системі управління ризиками
Після скасування Постанови № 724 система управління ризиками (СУР) залишилась.
Під ризиком тут розуміють ймовірність недотримання вимог митного законодавства України, а під управлінням ризиками — роботу митників з їх аналізу, виявлення й оцінки ризиків, результатом якої має стати мінімізація цих самих ризиків. А найголовніше, однією з цілей застосування СУР є прискорення митного оформлення товарів, що переміщуються через митний кордон України.
Наразі діє Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, затверджений наказом Мінфіну від 31.07.2015 № 684 (далі — Порядок № 684). І за його розділом VIII з метою прискорення митних формальностей здійснюється оцінка ризиків і аналіз:
• переважно нефіскальних ризиків, а також ризиків недоставки товарів до митниці призначення або їх підміни — у пунктах пропуску через митний кордон України;
• фіскальних та нефіскальних ризиків — у митницях призначення під час здійснення митного контролю та оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Оцінка ризиків і результати цього процесу в конкретному випадку здійснення митного контролю товарів, транспортних засобів, у т. ч. за результатами контролю із застосуванням СУР, впливають на вибір митницями (митними постами) форм та обсягів митного контролю, достатніх для забезпечення додержання вимог митного законодавства України. І в розділі V Порядку № 684 зазначено, що ДФС може розробити методрекомендації щодо роботи посадових осіб митниць з аналізу, виявлення та оцінки ризиків, зокрема, за таким напрямом контролю, як правильність визначення митної вартості товарів.
Отже, сьогодні поряд із Порядком № 684 діють Методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб органів доходів і зборів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків при здійсненні контролю за правильністю визначення митної вартості товарів, які переміщуються через митний кордон України, затверджені наказом ДФС від 11.09.2015 № 689 (далі — Методрекомендації № 689).
Аналіз, виявлення та оцінка ризиків: функції посадових осіб
Аналіз, виявлення та оцінка ризиків посадовими особами полягає, зокрема, у:
• вивченні характеристик товарів, які впливають на рівень їх митної вартості;
• перевірці документів, що містять відомості про вартість перевезення оцінюваних товарів, вивчення маршруту транспортування товарів і перевірки достовірності декларування витрат на транспортування;
• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із наявною в органу доходів і зборів інформацією про рівень цін на такі товари або вартість прямих витрат на їх виробництво, у т. ч. сировини, матеріалів та/або комплектувальних виробів, які входять до складу товарів;
• порівнянні рівня заявленої митної вартості товарів із рівнем митної вартості ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, митне оформлення яких вже здійснено, тощо.
І, як зазначено в підпункті 8 пункту 2.14 глави 2 Методрекомендацій № 689, у випадках спрацювання автоматизованої системи оцінки ризику і управління у зв’язку з ризиком заниження митної вартості та декларуванням митної вартості нижчої, ніж вартість ідентичних або подібних (аналогічних) товарів, посадова особа — контролер правильності визначення митної вартості може прийняти рішення про її коригування. Це можливо лише у випадках, передбачених частиною 6 статті 54 та частиною 1 статті 55 МК. Тож імпортерам варто про це пам’ятати.
Це право надається, якщо у 25 і більше відсотках випадків переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України протягом року їх піддавали митному контролю внаслідок застосування СУР. Що, своєю чергою, спричинило затримку їх митного оформлення понад чотири робочі години, і при цьому фактів порушення митних правил виявлено не було.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"