Наказ про введення в експлуатацію МНМА

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
Автор
незалежний експерт із трудового законодавства, Слов'янськ
МНМА попри свою малоцінність приносять неабияку користь працівникам поліпшуючи їх умови праці. Більшість офісного обладнання та меблів – це МНМА. Як скласти наказ про введення в експлуатацію МНМА, акт про введення в експлуатацію МНМА, що треба при цьому врахувати, нюанси введення в експлуатацію – у консультації

Наказ на введення в експлуатацію МНМА: на які треба складати

МНМА – це ті основні засоби, які мають малу вартість. Якщо користуватися податковими правилами, то їх вартісна межа:

  • 20000 грн – для МНМА, які введені в експлуатацію з 23.05.2020 року (дата набуття чинності Закону № 466 та відповідних змін до пп. 14.1.138 ПК);
  • 6000 грн – залишається для тих МНМА, які були введені в експлуатацію до 23.05.2020 року.

Зверніть увагу, що якщо активи уже були до 23.05.2020 визначені як основні засоби з вартістю в межах 6000-20000 грн, то перекваліфіковувати їх на МНМА не потрібно. Такої вимоги у ПК немає. Однак, до наказу про облікову політику варто внести зміни, особливо якщо ви платник податку на прибуток, який визначає податкові різниці та не хоче появи нових різниць.

Зверніть увагу, що 20000 грн – це межа для первісною вартості, а не ціни придбання, яка включає ті ж самі компоненти, що й за п. 8 П(С)БО 7 «Основні засоби», зокрема витрати на доставку й суму сплаченого ПДВ у неплатників цього податку. Однак, якщо підприємство платник ПДВ, то ця вартісна межа рахується без ПДВ. Пояснюємо на простому прикладі:

  • якщо ноутбук придбали за 19950 грн, а витрати на доставку 70 грн, то це основний засіб у неплатника ПДВ (=19950+70 = 20020 грн > 20000 грн);
  • за тих же умов у платника ПДВ вийде 16625 грн (=19950 – 19950/6) + 70 грн = 16695 грн ˂ 20000 грн. Це уже МНМА.

Як надати в оренду генератор: облік, ПДВ, акциз та екоподаток

Облік об’єктів МНМА ведеться на рахунку 112, а у балансі підприємства вони потрапляють в один рядок з основними засобами. Взагалі МНМА – це не щось самостійне, а всього на всього основні засоби (ОЗ) з малою вартістю, тому більшість того, що стосується ОЗ стосується МНМА.

Від основних засобів МНМА відрізняє:

  • інші можливі методи нарахування амортизації (50/50 або 100%);
  • можливість замість інвентарних номерів використовувати номенклатурні (інвентарний – унікальний на кожний об’єкт, а номенклатурний номер – може бути однаковий для цілої групи об’єктів, які мають однакове призначення, технічні характеристики та вартість);
  • амортизація (якщо це метод 50/50) нараховується уже в місяці введення в експлуатацію (у звичайних основних засобів – з наступного місяця);
  • не треба визначати ліквідаційну вартість (це очікувана вартість об’єкта після закінчення очікуваного строку використання).

Типові приклади МНМА (первісна вартість ≤ 20000 грн): офісні крісла, столи, шафи, монітори, принтери, сканери, настільні телефони, мишки, клавіатури, дрібний інструмент (електропилки, бензинові пили, шліфувальні машинки, електродрилі, перфоратори, електричні лобзики, електричні викрутки, пневматичні молотки), вимірювальне обладнання (датчики, штангенциркулі, рівнеміри, рулетки, водолічильники, газолічильники, електролічильники), деякі автодеталі (наприклад, акумулятори), медичне обладнання (інгалятори, ультрафіолетові лампи) тощо. Так як це основні засоби, то запланований строк використання має бути більше 1 року. 

Введення в експлуатацію МНМА 2024

Для введення МНМА в експлуатацію керуємося наступним алгоритмом:

  • призначаємо комісію про введення в експлуатацію основних засобів. МНМА – це частина основних засобів. Бажано, щоб у підприємства уже була постійно діюча комісія і це було зафіксовано певним внутрішнім документом, наприклад наказом (положенням) про організацію бухгалтерського обліку. У складі комісії повинні бути відповідальні особи, фахівці, які причетні до об’єктів: керівник (його заступник), головний бухгалтер, бухгалтер з обліку основних засобів (якщо є), працівник з технічною освітою (наприклад, інженер, якщо такий є);
  • визначаємося, чи дійсно об’єкт належить до МНМА (критерії див. вище). Об’єкт слід оглянути та вивчити документи, які підтверджують його вартість. Це може бути накладна, чек, оплачений рахунок, акт наданих послуг. Зверніть увагу, що в 20000 грн входять не тільки вартість самого об’єкта, але й витрати на доставку та інші складові первісної вартості. Якщо підприємство неплатник ПДВ, то буде входити й ПДВ. Наприклад, інструмент купівельною вартістю 22000 грн з доставкою 100 грн є МНМА: 18333,33 (вартість без ПДВ) + 100 грн (доставка) = 18433,33 грн
  • перевіряємо, чи вказаний метод нарахування амортизації для МНМА в наказі про облікову політику. Керуємося ним. Якщо ні, то вносимо зміни/складаємо наказ про облікову політику. Методів може бути й декілька для різних типів МНМА. Рекомендуємо обрати метод 100% – вартість об’єкта буде одразу віднесена на витрати, що зменшить податок на прибуток у місяці введення в експлуатацію. Єдиноподатникам щоправда це неважливо;
  • складаємо документи на введення в експлуатацію. Їх повинно бути два: наказ про введення в експлуатацію та акт про введення в експлуатацію. Чому обидва? Наказ треба для обґрунтування зв’язку з господарською діяльністю та призначення матеріально відповідальної особи, а акт – для постановки на облік, підтвердження технічного стану та строку корисного використання. Можна ще додатково – протокол засідання комісії про введення в експлуатацію, але якщо підписи членів комісії стоять у акті на введення в експлуатацію, то можна обійтися і без нього.

Увага: наказ та акт – основні документи при введення в експлуатацію МНМА.

Чи потрібен наказ на введення в експлуатацію МНМА

Без наказу – не рекомендуємо. Причина: при податковій перевірці через відсутність наказу можна формально вказати, що основні засоби введені без наказу використовуються не в господарській (невиробничій) діяльності платника податку. Наслідок: можна втратити податковий кредит з ПДВ по таким об’єктам (+ штраф за недоплату ПДВ у періоді придбання МНМА).

Увага: наказ про введення в експлуатацію МНМА складаємо обов’язково, особливо якщо платники ПДВ!

Крім того, на практиці бувають спірні ситуації щодо класифікації: МНМА, основний засіб, МШП (малоцінний швидкозношуваний предмет). Наприклад, дрібний інструмент можна обліковувати і у складі МШП (рахунок 22). Різниця МНМА і МШП тільки в очікуваному строкові корисного використання – більше 1 року (МНМА) чи менше (МШП). Вказання в наказі класифікації об’єкта як МНМА розставляє всі крапки над «і» у спірній ситуації є ознакою професійного судження. Звичайно, що скласти наказ для керівника допомагає бухгалтер, так як керівник зазвичай у таких нюансах як розділення ОЗ/МНМА/МШП навряд буде обізнаний.

Зразок наказу про введення в експлуатацію МНМА

У наказі про введення в експлуатацію слід вказати наступне:

  • які саме об’єкти вводяться в експлуатацію, їх треба перерахувати та вказати кількість. Один наказ може складатися одразу на кілька об’єктів;
  • той факт, що об’єкти будуть використовуватися в господарській діяльності. Якщо призначення об’єкта спірне, то бажано деталізувати для чого саме призначений об’єкт МНМА. Наприклад, «з метою забезпечення господарською діяльності, а саме фотографування зразків продукції для інтернет-магазину підприємства, наказую ввести в експлуатацію фотоапарат «Nikon 8200» (1 шт.)…». Це піде на користь при податковій перевірці платникам ПДВ;
  • кого призначають матеріально відповідальною особою (можна й кілька матеріально відповідальних осіб по різним об’єктам МНМА);
  • дії, які слід виконати бухгалтеру (поставити об’єкти на облік).

Можна не зазначати ті відомості, які дублюються в акті про введення в експлуатацію (вартість об’єкта, строки використання), а також метод амортизації (якщо він визначний наказом про облікову політику).

Форма наказу про введення в експлуатацію довільна. Можна скористатися нашим прикладом.

Зразок наказу про введення в експлуатацію МНМА

СКАЧАТИ ЗРАЗОК НАКАЗУ

Як скласти акт введення в експлуатацію МНМА

Окремої форми акта для МНМА немає. Треба використовувати форму акта для введення в експлуатацію основних засобів. І тут може бути три варіанти:

  • використати форму ОЗ-1 (з наказу Мінстату від 29.12.1995 № 352);
  • використати форму акта введення в експлуатацію основних засобів (з наказу Мінфіну від 07.10.2016 № 818, далі – Наказ № 818). Попри призначення для бюджетників, її можна використовувати всім підприємствам. Краще всього обрати саме цей акт, так як він найбільше адаптований до умов сучасних НП(С)БО і його використання дозволено п. 6 розділу І наказу № 818;
  • розробити свою форму на основі вищенаведених.

Акт введення в експлуатацію основних засобів ЗРАЗОК

Текст кнопки

ВВедення в експлуатацію МНМА: проводки

Після того, як акт введення в експлуатацію МНМА та наказ були складені, можна поставити МНМА на облік.

Господарська операція

Позикодавець

Сума

Дт

Кт

Введення в експлуатацію МНМА господарського призначення, метод 100%

Введено в експлуатацію принтер

112

153

3800,00

Нарахування амортизації принтера методом 100%

92

132

3800,00

Введення в експлуатацію МНМА негосподарського призначення, метод 100%

Введено в експлуатацію чайник

112

153

1600,00

Нарахована амортизація чайника методом 100%

92

132

1600,00

Нараховано компенсуюче зобов’язання з ПДВ згідно пп. «г» п. 198.5 ПК (= 1600×0,2)

949

643

320,00

Зареєстрована зведена податкова накладна за п. 198.5 ПК протягом 20 к.д. після закінчення місяця

643

641

320,00

Введення в експлуатацію МНМА господарського призначення, метод 50/50

Введено в експлуатацію монітор

112

153

10000,00

Нарахована амортизація монітору методом 50/50

92

132

5000,00


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді