Анулювання статусу платника ПДВ може стати як необхідністю, так і неприємною несподіванкою. Саме тому слід знати, на яких підставах відбувається анулювання статусу платника ПДВ, і в яких випадках податківці можуть виключити платника податків з Реєстру самостійно. Пропонуємо розглянути підстави, за якими платник податків може втратити статус платника ПДВ.
Перевірити статус платника ПДВ
Підстави для анулювання статусу платника ПДВ
Виключення із Реєстру платників ПДВ відбувається відповідно до пункту 184.1 Податкового кодексу України (далі – ПК). Без зайвих слів перейдемо до розгляду підстав, за якими платник податків може бути виключений з цього Реєстру.
Із реєстру платників ПДВ може бути виключена:
- будь-яка особа, що була зареєстрована як платник ПДВ протягом останніх 12 місяців. Для цього такій особі необхідно подати заяву про анулювання статусу платника ПДВ. Це можливо у випадку, коли за останні 12 місяців оподаткування операцій з продажу чи надання послуг такою особою не перевищували 1 000 000 грн. Проте, сплата податкових зобов'язань за ПДВ все одно обов’язкова, аж до моменту виключення особи із Реєстру платників ПДВ;
- будь-яка особа, зареєстрована як платник ПДВ може самостійно прийняти рішення про припинення реєстрації. Для цього необхідно затвердити ліквідаційний баланс, передавальний акт чи розподільчий баланс (в залежності від ситуації). Окрім того, необхідно сплатити всі податкові зобов'язання;
- будь-яка особа, що зареєстрована як платник ПДВ може анулювати свою реєстрацію при переході на систему сплати Єдиного Податку. Сплата Єдиного Податку не передбачає сплати ПДВ;
- будь-яка особа, що зареєстрована як платник ПДВ може подати заяву про анулювання реєстрація, якщо протягом останніх 12 місяців у такої особи відсутня база до оподаткування. У такому випадку, окрім заяви про анулювання статусу платника ПДВ необхідно надати податкові розрахунки, що підтверджують відсутність бази оподаткування;
- якщо суд визнав установчі документи платника ПДВ недійсними;
- якщо суд винесе ухвалу про ліквідацію платника ПДВ як банкрута;
- якщо суд прийме будь-яке інше рішення, що дозволяє припинити реєстрацію платника ПДВ та позбавити його відповідного статусу;
- якщо фізична особа що зареєстрована як платник податку померла, визнана мертвою, недієздатною чи зниклою безвісті. Також, причиною анулювання статусу платника ПДВ може стати і обмеження цивільної дієздатності фізичної особи;
- анулювання статусу платника ПДВ можливе і за умови припинення договору про спільну діяльність, договору управління майном, угоди про розподіл продукції чи просто припинення дії строку, на який було утворено особу, зареєстровану як платника ПДВ.
Відповідно до пункту 184.2 ПК анулювання реєстрації платника ПДВ на підставах, визначених у підпункті «а» 184.1 ПК здійснюється за заявою платника податків. А от анулювання реєстрації, що визначені у підпунктах «б» - «з» 184.1 ПК може здійснюватись як за заявою платника ПДВ так і за рішенням контролюючих органів.
Анулювання реєстрації платника ПДВ здійснюється на дату:
- Подання заяви платником ПДВ чи прийняттям рішення контролюючим органом;
- Зазначену у відповідному судовому рішенні;
- Припинення дії договору про спільну діяльність, договору управління майном і т.д.;
- Що передує дню втрати статусу платник ПДВ.
Втім, датою анулювання реєстрації платника ПДВ може бути визначена дата, що настала раніше.
Щоб анулювати статус платника ПДВ, податківці мають перевірити, чи відповідає платник податків нормам, що перераховані у пункті 184.1 ПК. Якщо підстав для анулювання статусу платника ПДВ немає, або сам платник не відповідає нормам, зазначеним вище – контролюючі органи протягом 10 днів надсилають письмове повідомлення платникові податків із інформацією, щодо відхилення анулювання його статусу платника ПДВ.
Якщо заяву платника податків прийнято і його статус платника ПДВ анульовано, контролюючі органи мають сповістити про це у строк, протягом 3 робочих днів із дня анулювання реєстрації.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"