Під час провадження зовнішньоекономічної підприємницької діяльності (торгівлі експортними чи імпортними товарами) можуть виникати різні форс-мажорні ситуації. І під час таких ситуацій, придбаний товар, або товар, що направляється до покупця може бути зіпсований. Трапляються випадки, коли покупець може отримати не ту кількість товару, товар не тої якості, що передбачено договором, тощо. Звісно, такі ситуації призводять до певних втрат із боку продавця чи покупця.
Про особливості оподаткування міжнародних перевезень товарів читайте у статті: Фрахт vs експедирування: правила оподаткування від ДФС.
Отже, давайте дізнаємося, як у такому випадку можна законно зменшити суму валютної виручки, які існують підстави для такого зменшення і за яких умов воно відбувається.
На яких умовах відбувається зменшення суми валютної виручки?
Якщо кількість або якість товарів не відповідає умовам договору, то ціна на них може бути переглянута. Таке рішення приймає Міжнародний комерційний арбітражний суд або Морська арбітражна комісія при Торгово-промисловій палаті.
Рішення також може приймати інший орган ( експертна організація), який уповноважений розглядати спори, засвідчувати невідповідність товару. Все відбувається згідно звичаїв та правил країни розташування сторони договору, або третьої країни, що відповідає умовам договору.
Якщо виникли обставини непередбачуваної сили(форс-мажор), то ціни на товар переглядаються. Сума залежить від кількості неякісних або недоотриманих товарів. Зміна ціни товару повинна підтверджуватись торгово-промисловою палатою або іншим відповідним органом.
Коли товари вкрадено, знищено, або зіпсовано-на суму їх вартості (якщо за умов договору право власності належить резиденту), такі обставини підтверджуються уповноваженими органами, які діють згідно із законодавством країни, на території якої сталися події.
В разі повернення експортеру продукції, оформленої відповідним чином, відмова експортера від надання послуг у повній сумі або частково, надання транспортних та інших робіт здійснюється на суму вартості послуг.
Відбувається повернення коштів сплачених імпортером повністю або частково на суму таких коштів.
При наданні письмового пояснення резидента-експортера про здійснення оподаткування виконаних резидентами для нерезидентів робіт (надання страхових, транспортних послуг) за межами України на суму сплачених податків. Банк має право вимагати у резидента підтвердження податкового органу країни нерезидента про оплату відповідної суми податку.
Здійснюється оплата резидентом комісійних винагород, які утримали банки нерезидента. Це відбувається, коли оплата резидентом винагород передбачена експортними та імпортними договорами і підтверджена відповідним банківським документом.
Підтвердження відповідного банківського документу не вимагається, коли оплата комісійної винагороди передбачена договором і за кожним окремим платежем не перевищує 50 євро, або еквівалент цієї суми у іншій іноземній валюті.
Оплата коштами у готівковій іноземній валюті відбувається нерезидентом резидентові-фізичній особі, у разі перебування останньої у відрядженні за кордоном, з метою виконання зобов'язань за експортним договором резидента-суб'єкта підприємницької діяльності, який передбачає поставку продукції, виконання робіт, надання транспортних, страхових послуг.
Кошти в готівковій іноземній валюті передбачено на експлуатаційні витрати, пов'язані з обслуговуванням транспортного засобу, який належить резиденту-стороні договору (фрахтується або орендується ним) і використовується за кордоном з метою виконання зобов'язань останнього за договором.
Виплата готівки в іноземній валюті еквівалентна сумі використаних коштів.
Повинно бути документальне підтвердження суми використаних коштів. Документи мають засвідчити отримання готівкової іноземної валюти від нерезидента на експлуатаційні витрати, пов'язані з обслуговуванням транспортного засобу резидента за кордоном, та про безпосереднє використання цих коштів на зазначені цілі.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"