Новації порядку звернення за призначенням та перерахунком пенсії

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Пенсійний фонд України у світлі реформи сфери пенсійного забезпечення населення змінив перелік документів, які потрібно подавати різним категоріям пенсіонерів для призначення пенсії. З’ясуємо детальніше ці та решту новацій

Постанова правління Пенсійного фонду України (ПФУ) від 30.07.2015 № 13-2 (див. с…) внесла зміни до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», затвердженого постановою правління ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 (далі — Порядок № 22-1). Зміни набрали чинності 08.09.2015.

Насамперед наголосимо, що Довідку про заробітну плату для обчислення пенсії, наведену у додатку 1 до Порядку № 22-1, доповнено новим реченням. Відтепер у довідці про зарплату буде зазначено: «Не заперечуємо проти проведення перевірки первинних документів за період, зазначений у цій довідці».

Таке доповнення обумовлено обмеженням щодо проведення перевірок на підприємствах. Тож наразі, отримавши довідку про заробітну плату для обчислення пенсії, органи ПФУ мають право перевірити відповідність сум заробітку у довідці, сумам, зазначеним у первинних документах, на підставі яких її видано, та сплату з цих сум відповідних внесків.

Нагадаємо, що до 01.01.2016 для підтвердження заробітної плати, з якої обчислюється пенсія, особи мають право надавати довідку про заробітну плату (дохід) до 01.07.2000. Після 01.01.2016 таку довідку надаватимуть лише особи, які після 01.07.2000 не мають 60 місяців страхового стажу.

 

Пенсія при виїзді за кордон

 

Стаття 51 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 № 1058-IV установлює: якщо пенсіонер виїжджає на постійне місце проживання за кордон, пенсія за його заявою може бути виплачена йому за шість місяців наперед перед від’їздом.

Унесені до Порядку № 22-1 зміни врегулювали порядок звернення за виплатою пенсії на шість місяців наперед у зв’язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах отримували пенсію за українським законодавством. Для отримання шестимісячного розміру пенсії їм потрібно до заяви додати паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, та талон зняття з реєстрації місця проживання в Україні (п. 2.25 Порядку № 22-1).

 

Установлення факту звільнення

 

Внесені зміни у Порядок № 22-1 і в частині переліку документів, які є підставою для зміни статусу «працюючий» чи «непрацюючий» внутрішньо переміщеним особам. У разі відсутності у зареєстрованої (взятої на облік) внутрішньо переміщеної особи документів, що підтверджують факт звільнення (припинення зайнятості), факт звільнення з роботи встановлюють на підставі особистої заяви. У такій заяві зазначають дату, з якої особа не працює, та пояснюють обставини, через які неможливо внести запис до трудової книжки чи надати оригінал трудової книжки.

 

Решта змін порядку подання документів для призначення пенсії

 

Уточнено порядок звернення за призначенням пенсії громадянам України, які зареєстровані на території АР Крим та м. Севастополя і не отримують пенсії від уповноважених органів Російської Федерації. Такі особи, окрім заяви про призначення пенсії за українським законодавством та документа уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалася пенсія за місцем реєстрації на території АР Крим та м. Севастополя, мають додатково подавати особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта.

Як відомо, дострокові пенсії особам передпенсійного віку, які були звільнені за скороченням чисельності, реорганізацією чи ліквідацією підприємства, вже не призначаються. Відповідно до Порядку № 22-1 вилучено норму, якою було передбачено надання для призначення пенсії такими особами клопотання (направлення) про достроковий вихід на пенсію.

До переліку документів, які надаються для призначення до пенсій надбавок, допомог, додаткової пенсії, компенсації та підвищень поповнення, для призначення надбавки на непрацездатних членів сім’ї потрібно додати документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків непрацездатному члену сім’ї. Щоправда, такий документ надається за умови його наявності.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді