Списувати паливо за фактичними витратами чи, як рекомендують фіскали, за нормами, встановленими наказом Мінтрансу № 43? Цю дилему доводиться вирішувати кожному підприємству, яке має транспортні засоби. Цього разу й Мінінфраструктури спробувало переконати суб’єктів господарювання, що списувати паливо за фактичними витратами не можна.
Хоча Мінінфраструктури аж ніяк не може диктувати комерційним підприємствам, як їм списувати паливо, яким заправляють транспортні засоби, воно вже не вперше береться доводити, що пальне необхідно списувати за нормами (лист Мінінфраструктури від 21.02.2017 № 1441/18/10-17; далі — Лист № 1441, с. 65). Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.1998 № 43 (далі — Норми списання).
Так, Мінінфраструктури наполегливо рекомендує усім підприємствам незалежно від їх підпорядкування, форми власності і системи оподаткування встановлювати нормативні витрати палива.
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Нормативні витрати палива
Конкретні значення нормативних витрат палива підприємство має визначити залежно від фактичних потреб, умов експлуатації транспортних засобів та з огляду на вимоги Норм списання. Вимоги та рекомендації, за якими суб’єкти господарювання мають обчислювати фактичні потреби палива, наведені в пункті 3.5 Норм списання. Конкретні величини коефіцієнтів у регламентованих межах і строки їх дії встановлює безпосередньо керівник підприємства і затверджує їх наказом (розпорядженням) по підприємству.
На думку Мінінфрастуктури, передбачені Нормами списання додаткові норми витрат палива та коригувальні коефіцієнти дають підприємству змогу розрахувати прийнятні нормативні витрати палива. Але в будь-якому разі нормативні витрати не мають перевищувати граничнодопустимих значень згідно з Нормами списання.
Фактичні витрати відрізняються від нормативних
Якщо фактичні витрати палива суттєво відрізняються від нормативних, то найімовірніше підприємство неправильно застосувало коригувальні коефіцієнти і значення норм додаткового споживання палива. Аби переконатися, що розрахунок нормативних витрат палива зроблено з помилками, підприємству доведеться заново перерахувати витрати палива.
Підстава перевірити
технічний стан транспортного засобу — суттєва різниця між фактичними і нормативними витратами палива
Якщо ж розрахунки правильні, то розбіжності свідчать про такі причини підвищеного споживання палива:
- перевищення водієм обмежень швидкості, встановлених Правилами дорожнього руху;
- низький тиск повітря у шинах;
- технічні несправності транспортного засобу;
- вибір нераціональних маршрутів руху та/або часу роботи, що призводить до тривалих простоїв у заторах;
- нецільове використання палива.
У цьому випадку підприємство мусить оперативно відреагувати на розбіжності між нормативними і фактичними витратами пального. А саме, визначити для водіїв більш економні методи керування транспортними засобами, перепланувати поїздки, вчасно провести технічне обслуговування чи ремонт транспортних засобів.
Як бачимо, Норми списання — найліпший для обліку витрат палива документ, і без нього ніяк. А списання палива за нормативними витратами, що перевищують граничнодопустимі значення, встановлені Нормами списання, або за фактичними витратами свідчить про зловживанння.
Як обліковувати та оподатковувати простій автотранспорту

Одностайність позицій ДФС та Мінінфраструктури
У Листі № 1441 Мінінфрастуктури підтримує вимоги ДФС про обов’язкове списання витрат палива відповідно до Норм списання. Нагадаємо, тільки-но йдеться про списання палива, ДФС одразу апелює до Норм списання (листи від 12.08.2016 № 17575/5/99-99-13-02-03-15, від 22.11.2016 № 12487/З/99-99-13-01-02-14, від 20.01.2017 № 1186/6/99-99-15-02-02-15). Але в будь-якому випадку, якщо витрати палива перевищують лінійну норму, податківці наголошують, що списувати паливо слід згідно з правилами бухгалтерського обліку на підставі відповідного документа, затвердженого наказом підприємства. Утім, ДФС визнає, що коригувати фінрезультат до оподаткування на суму перевищення витрат палива над лінійною нормою немає підстав.
Наявність затверджених норм палива дасть змогу підприємству зберегти податковий кредит, сформований на суми перевищення витрат палива, позаяк підприємство зможе документально довести використання палива для господарської діяльності. А от за відсутності затверджених норм палива підприємству доведеться нараховувати «технічні зобов’язання» з ПДВ відповідно до пункту 198.5 Податкового кодексу України.
Норми списання: чи обов’язково
Списувати паливо
слід на підставі норм, затверджених внутрішнім наказом підприємтва
Доводячи необхідність застосовувати Норми списання, Мінінфраструктури у Листі № 1441 навіть не припускає думки, що для деяких підприємств цей документ має лише рекомендаційний характер. Але Норми списання не зареєстровані у Мін’юсті. Хоча державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти будь-якого виду (постанови, накази, інструкції тощо), які мають міжвідомчий характер, якщо вони є обов’язковими для підприємств, що не входять до сфери управління органу, який видав нормативно-правовий акт (п. 4 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою КМУ від 28.12.1992 № 731). Тож чи мусять їх застосовувати підприємства, не підпорядковані Мінінфраструктури, — ще питання.
Судові органи також вважають, що для підприємств, не підпорядкованих Мінінфраструктури, Норми списання не мають імперативного характеру. Але, на думку судів, списання палива підприємства мусять врегулювати внутрішніми наказами і підтверджувати відповідними розрахунками. Для цього слід розробити внутрішні документи, які встановлюватимуть норми витрат палива з огляду на всі технічні характеристики автомобілів, експлуатаційні норми й інші фактори. Такі висновки наведено в ухвалі ВАСУ від 16.02.2016 № К/800/49593/15.
Як бачимо, суди також дотримуються думки, що списувати паливо слід за встановленими нормами, а не на підставі фактичних витрат. Тому підприємствам варто розробити власні норми списання. При цьому доцільно врахувати й уже запропоновані нормативи від Мінінфраструктури.
ОСНОВНІ ЗАСОБИ: проблемні питання та їх розв’язок

Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"