Рекламна діяльність: на які правові аспекти її провадження потрібно звернути увагу підприємству?

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
Зростаюча конкуренція, швидкий розвиток ринкових відносин вимагають від виробників товарів та послуг використання різноманітних, доступних засобів, для того, щоб повніше та яскравіше заявити про себе та представити свій продукт

Для досягнення успіху будь - якого підприємства та поставленої мети - існує реклама. Сьогодні реклама відіграє чи не найважливішу роль у просуванні  на ринок товарів та послуг. Аби реклама приносила бізнесу тільки користь потрібно знати деякі юридичні аспекти.

Правові аспекти рекламної діяльності підприємства

Закон “Про рекламу” від 03.07.1996 р. № 270/96 - ВР (далі - Закон)  виступає основним нормативно - правовим актом, що регулює рекламну діяльність в Україні.У статті 1. Закону можна найти відповіді, що ж саме розуміється під рекламою, та хто є суб'єктами рекламної діяльності в Україні. Реклама - це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь - якій формі та в будь - який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо такої особи чи товару.

Суб'єкти рекламної діяльності в Україні:

  • рекламодавець - особа, замовник реклами для її виробництва та розповсюдження;
  • виробник реклами - особа, що повністю або частково здійснює виробництво реклами;
  • споживачі - невизначене коло осіб, на яких спрямована реклама.

Законодавство визначає основні принципи реклами:

  • точність;
  • законність;
  • достовірність;
  • використання засобів та форм, що не завдають шкоди споживачеві реклами. Реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не наносити їм шкоди.  Реклама не повинна підривати довіру суспільства до неї. Реклама не повинна нехтувати правилами пристойності та містити інформацію або зображення, які порушують моральні, етичні норми. Вона повинна відповідати принципам чесної кокнуренції.

В рекламі згідно статті 8. Закону забороняється:

  • поширювати інформацію заборонених законом товарів; розміщувати дискримінаційні твердження  за різними ознаками, а також такі, що дискредитують товари інших осіб;
  • використовувати такі засоби та технології, що діють на підсвідомість споживачів;
  • закликати до протиправних дій;
  • використовувати або імітувати зображення Державного Герба та Прапора України, звучання Державного Гімну України, зображення державних символів міжнародних організацій та інших держав;
  • використовувати зображення фізичної особи або її ім'я без письмивої згоди особи;
  • рекламувати товари, у разі їх відсутності, які підлягають сертифікації чи ліцензуванню;
  • копіювати або імітувати зображення, текст, звукові чи музичні ефекти, що застосовуються у рекламі інших товарів;
  • без інформації про використання чи невикористання фонограм рекламувати послуги, які пов'язані з фестивальною та концертною діяльністю;
  • розповсюджувати рекламу, що містить в собі елементи приниження людської гідності та честі, насильства, жорстокості, порнографії, цинізму;
  • розповсюджувати рекламу послуг з гадання та ворожіння;
  • рекламувати спорудження житлового будинку без отримання права власності чи користування земельною ділянкою, ліцензії на здійснення будівельної діяльності, дозволу на виконання будівельних робвт, дозволу/ліцензії на виконання фінансових послуг.

Окремо Закон забороняє недобросовісну та приховану рекламу. Прихована реклама - інформація, у передачі, програмі чи публікації,  про особу чи товар, що відображає рекламні цілі і вводить в оману осіб, щодо справжньої мети  таких програм, передач та публікацій. Недобросовісна реклама - яка  завдяки недостовірності, неточності, перебільшування, двозначності, замовчування, порушення вимог місця, часу чи способу розповсюдження, вводить або може ввести в оману споживачів реклами та завдати шкоди особам і державі.

Контроль та відповідальність

На Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів і її територіальні органи  покладено контроль за дотриманням законодавства України про рекламу, стосовно захисту прав споживачів реклами.

Норми статті 20. Закону та Порядку накладання штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженого постановою КМУ від 26. 05. 2004 року № 693 детально врегульовують відповідальність суб'єктів за порушення вимог законодавства про рекламу.  


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді