Обов’язки директора на новоствореному підприємстві виконує засновник, адже директора ще не призначили. Чи можна не оформлювати із засновником трудові відносини й не виплачувати йому зарплату? Й чи не буде при цьому проблем із перевіряльниками?
Власник має право управляти фірмою або безпосередньо, або через найманих за договором чи контрактом управлінців. Право власника (засновника) безпосередньо управляти має бути записане в установчих документах (ч. 2 ст. 65, ч. 4 ст. 128 Господарського кодексу України).
► Оновлені форми звітності 2018
За організацію бухгалтерського обліку та фіксацію фактів господарських операцій у первинних документах відповідає власник або уповноважений ним орган (посадова особа), який керує підприємством згідно з установчими документами (ч. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 від № 996-XIV).
Якщо керівник підприємства самостійно веде бухоблік і подає податкову декларацію, то саме він її підписує (пп. 48.5.1 Податкового кодексу України).
Позиція Мінсоцполітики й ДФС
На підставі зазначених норм Мінсоцполітики у своєму листі від 07.02.2012 № 113/13/84-12 дійшло висновку, що форму участі власника в управлінні підприємством без укладення трудового договору і спосіб його винагороди за таку діяльність можна визначати в установчих документах. Це стосується і періоду, коли підприємство не провадить господарської діяльності.
► План комплексних перевірок 2018
Податківці навіть вважають, що засновник може тимчасово, на період припинення діяльності підприємства, виконувати функції керівника й не отримувати за це винагороди (доходу), якщо таке передбачають установчі документи (ЗІР, підкатегорія 301.04.01).
Отже, власник може виконувати функції директора без зарплати, якщо це передбачено установчими документами або є тимчасовим.
«Вчіться, розваги нікуди не дінуться», — казали вони. Проте розваги якраз кудись ділися, а навчання завжди з нами. Бо як бухгалтеру без нових знань наодинці з податковими змінами? Вища школа Головбуха — ваш шанс лагідно поєднати підвищення кваліфікації і відпочинок, адже ви самі обираєте час і місце для уроків!
Які зміни внести до установчих документів
Управляти без оформлення трудових відносин і зарплати власник може лише тимчасово у разі припинення (призупинення) господарської діяльності підприємства. На практиці це означає, що перш ніж покласти на власника функції керівника без зарплати, слід звільнити всіх найманих працівників, у т. ч. директора.
Власник може управляти підприємством без зарплати лише за умови припинення або призупинення господарської діяльності підприємства
Наступний крок — закріпити рішення не оплачувати роботу засновника-директора протоколом загальних зборів. У ньому зазначаємо, що функції з управління підприємством тимчасово покладено на засновника (власника) без оформлення з ним трудового договору. Додамо, які саме функції покладено на власника: зокрема, укладення договорів, оформлення розрахункових документів, ведення бухгалтерської, податкової і статистичної звітності. Інколи тут записують розмір винагороди власникові за виконання функцій з управління. Але ж ми хочемо уникнути сплати ЄСВ, ПДФО, військового збору та й взагалі заощадити кошти підприємства. Тому пишемо «без отримання винагороди».
Деякі підприємства одразу передбачають в установчих документах право власника (засновника) виконувати функції керівника без створення для нього штатної посади. Тоді не потрібні рішення і протокол загальних зборів про внесення змін до установчих документів
Усі ці доповнення до установчих документів потребують переоформлення в органах виконавчої влади.
Передусім подамо держреєстратору Реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, за формою № 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5. У цій картці зазначаємо осіб (особу), які мають право від імені юрособи вчиняти юридичні дії без довіреності.
Далі повідомляємо орган ДФС, у якому перебуває на обліку підприємство, про зміну керівника (якщо раніше керівником була інша особа). Для цього подаємо до органу ДФС заяву за формою 1-ОПП із позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку». Форму 1-ОПП наведено у додатку 5 до Порядку обліку податків і зборів, затвердженому наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.
І нарешті прямуємо до установи банку, яка обслуговує підприємство, і надаємо картку зі зразками підпису керівника, в т. ч. електронний цифровий підпис у разі користування системою «клієнт-банк» тощо (Інструкція про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 492).
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"