Обов’язки директора на новоствореному підприємстві виконує засновник, адже директора ще не призначили. Чи можна не оформлювати із засновником трудові відносини й не виплачувати йому зарплату? Й чи не буде при цьому проблем із перевіряльниками?
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Власник має право управляти фірмою або безпосередньо, або через найманих за договором чи контрактом управлінців. Право власника (засновника) безпосередньо управляти має бути записане в установчих документах (ч. 2 ст. 65, ч. 4 ст. 128 Господарського кодексу України).
► Оновлені форми звітності 2018
За організацію бухгалтерського обліку та фіксацію фактів господарських операцій у первинних документах відповідає власник або уповноважений ним орган (посадова особа), який керує підприємством згідно з установчими документами (ч. 3 ст. 8 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 від № 996-XIV).
Якщо керівник підприємства самостійно веде бухоблік і подає податкову декларацію, то саме він її підписує (пп. 48.5.1 Податкового кодексу України).
Позиція Мінсоцполітики й ДФС
На підставі зазначених норм Мінсоцполітики у своєму листі від 07.02.2012 № 113/13/84-12 дійшло висновку, що форму участі власника в управлінні підприємством без укладення трудового договору і спосіб його винагороди за таку діяльність можна визначати в установчих документах. Це стосується і періоду, коли підприємство не провадить господарської діяльності.
► План комплексних перевірок 2018
Податківці навіть вважають, що засновник може тимчасово, на період припинення діяльності підприємства, виконувати функції керівника й не отримувати за це винагороди (доходу), якщо таке передбачають установчі документи (ЗІР, підкатегорія 301.04.01).
Отже, власник може виконувати функції директора без зарплати, якщо це передбачено установчими документами або є тимчасовим.
За що покарають головбуха
Які зміни внести до установчих документів
Управляти без оформлення трудових відносин і зарплати власник може лише тимчасово у разі припинення (призупинення) господарської діяльності підприємства. На практиці це означає, що перш ніж покласти на власника функції керівника без зарплати, слід звільнити всіх найманих працівників, у т. ч. директора.
Власник може управляти підприємством без зарплати лише за умови припинення або призупинення господарської діяльності підприємства
Наступний крок — закріпити рішення не оплачувати роботу засновника-директора протоколом загальних зборів. У ньому зазначаємо, що функції з управління підприємством тимчасово покладено на засновника (власника) без оформлення з ним трудового договору. Додамо, які саме функції покладено на власника: зокрема, укладення договорів, оформлення розрахункових документів, ведення бухгалтерської, податкової і статистичної звітності. Інколи тут записують розмір винагороди власникові за виконання функцій з управління. Але ж ми хочемо уникнути сплати ЄСВ, ПДФО, військового збору та й взагалі заощадити кошти підприємства. Тому пишемо «без отримання винагороди».
Деякі підприємства одразу передбачають в установчих документах право власника (засновника) виконувати функції керівника без створення для нього штатної посади. Тоді не потрібні рішення і протокол загальних зборів про внесення змін до установчих документів
Усі ці доповнення до установчих документів потребують переоформлення в органах виконавчої влади.
Передусім подамо держреєстратору Реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, за формою № 3, затвердженою наказом Мін’юсту від 18.11.2016 № 3268/5. У цій картці зазначаємо осіб (особу), які мають право від імені юрособи вчиняти юридичні дії без довіреності.
Далі повідомляємо орган ДФС, у якому перебуває на обліку підприємство, про зміну керівника (якщо раніше керівником була інша особа). Для цього подаємо до органу ДФС заяву за формою 1-ОПП із позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку». Форму 1-ОПП наведено у додатку 5 до Порядку обліку податків і зборів, затвердженому наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588.
І нарешті прямуємо до установи банку, яка обслуговує підприємство, і надаємо картку зі зразками підпису керівника, в т. ч. електронний цифровий підпис у разі користування системою «клієнт-банк» тощо (Інструкція про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 № 492).
Нова податкова накладна: що чекає на бухгалтера з 1 грудня
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"