Норматив для осіб з інвалідністю: чекліст перед першими перевірками

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Автор
експерт з обліку та оподаткування, Київ
Перевірки за новим порядком можуть стартувати вже в листопаді. Держпраці назвала помилки в розрахунку нормативу, які можуть призвести до санкцій

Норматив для осіб з інвалідністю: чекліст перед першими перевірками

Добірка тематичних навігаторів допоможе швидко знайти потрібну консультацію

Із 1 липня 2026 року діє новий порядок контролю за виконанням роботодавцями нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю. Перші перевірки фактично можуть розпочатися вже в листопаді 2026 року.

Після подання Податкових розрахунків за липень—вересень ПФУ вперше зможе визначити, чи виконали роботодавці квартальний норматив, та сформувати перелік тих, хто його не виконав.

Щодо юридичних осіб така інформація буде доступною після завершення граничного строку звітування за вересень, щодо ФОП — після завершення строку подання квартального Податкового розрахунку.

Тому Держпраці радить роботодавцям не чекати на офіційне повідомлення про перевірку, а вже зараз перевірити кадрові документи та правильність розрахунку нормативу.

Де роботодавці ризикують помилитися

За інформацією Держпраці, основні ризики пов'язані не лише з відсутністю працівників з інвалідністю, а й із помилками під час розрахунку нормативу. Зокрема, це:

  • врахування зовнішніх сумісників;
  • прийняття працівника наприкінці кварталу;
  • невиконання зарплатного критерію;
  • неправильне застосування правила «подвійного зарахування»;
  • помилки у визначенні середньооблікової кількості штатних працівників.

Окремо перевірте, як у розрахунку врахували мобілізованих працівників, працівників із призупиненими трудовими договорами, а також тих, хто перебуває у тривалих відпустках або на лікарняному. Помилки можуть вплинути на розмір нормативу та призвести до санкцій.

Квартальна Об’єднана звітність для ФОП

Які штатні одиниці не враховують

Перелік штатних одиниць, які не включають до середньооблікової кількості штатних працівників під час розрахунку нормативу, визначає постанова КМУ від 01.04.2026 № 490.

1. Роботи зі шкідливими або небезпечними умовами праці

Не враховують штатні одиниці, умови праці на яких за результатами атестації робочих місць належать до:

  • шкідливих, у тому числі важких і напружених умов праці, — 3 клас;
  • небезпечних умов праці — 4 клас.

2. Роботи підвищеної небезпеки

Не враховують штатні одиниці на роботах підвищеної небезпеки, якщо роботодавець:

  • отримав дозвіл на виконання таких робіт та/або експлуатацію (застосування) машин, механізмів чи устатковання підвищеної небезпеки;
  • зареєстрував декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства про охорону праці.

3. Окремі посади зі спеціальними умовами служби або роботи

До розрахунку також не включають штатні одиниці, що передбачають, зокрема:

  • службу на посадах рядового та начальницького складу або посадах зі спеціальним званням;
  • оперативно-розшукову діяльність і досудове розслідування;
  • виконання обов'язків із підвищеним ризиком для життя чи здоров'я;
  • аварійно-рятувальні та інші невідкладні роботи;
  • постійне зберігання і носіння зброї, застосування заходів фізичного впливу;
  • керування спеціалізованим транспортом;
  • проходження військової служби;
  • особистий виступ у всеукраїнських та міжнародних спортивних змаганнях;
  • роботу на посадах, для яких законодавство встановлює вимоги щодо придатності за станом здоров'я, підтвердженої рішенням медичної або військово-лікарської комісії.

Джерело: Східне міжрегіональне управління Держпраці

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13235

Фактична перевірка ДПС у 2026 році: що потрібно знати

Про фактичну перевірку ДПС не попереджає заздалегідь. Тож важливо знати, коли податківці мають право її провести та які документи повинні пред’явити. Пояснимо підстави і строки фактичної перевірки у 2026 році, що перевіряють інспектори та як діяти під час перевірки
20454

Як підготуватися до податкової перевірки

Належна підготовка до податкової перевірки — запорука успіху бухгалтера. У консультації розповімо не лише про те, як підготуватися, а й про найголовніші правила поведінки під час податкової перевірки
9763

Штрафи за порушення трудового законодавства 2026: таблиця

У період воєнного стану інспектори Держпраці можуть завітати для перевірки лише в особливій ситуації. Підстави для такого раптового візиту обмежені, як і питання для перевірки. Експерт нагадує випадки, коли Держпраці може провести позапланову перевірку, і розміри трудових штрафів у 2026 році
83549

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді