Як нотаріусу зменшити плату за оренду приміщення у період карантину — роз’яснення НПУ

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

З 12 березня 2020 року в Україні настали форс-мажорні обставини. Карантин включили до переліку форс-мажорних обставин (Закон України від 17.03.2020 № 530-ІХ).

Як нотаріусу зменшити плату за оренду приміщення у період карантину — роз’яснення НПУ

Форс-мажор (обставини непереборної сили) не знімає з вас обов’язку виконати взяті на себе зобов’язання, а звільняє від штрафних санкцій, передбачених за прострочення їх виконання або дозволяє виконати їх після закінчення дії форс-мажорних обставин.

Зобов’язання між орендодавцями приміщень та орендарями (приватними нотаріусами та державними нотаріальними конторами) в період карантину залишають, а за їх невиконання договорами або законом передбачена відповідальність.

Що потрібно робити, щоб урегулювати ситуацію?

Крок 1. Перегляньте розділи договорів оренди приміщень про форс-мажор та визначте, як форс-мажор впливає на невиконання зобов’язань саме за вашим договором.

Зазвичай у разі настання форс-мажорних обставин сторони договору:

  • звільняють від відповідальності за часткове або повне невиконання зобов’язань;
  • мають змогу відкласти виконання зобов’язань на строк дії форсмажорних обставин;
  • можуть достроково розірвати договір без сплати штрафних санкцій.

Якщо в договорі не прописали випадки настання форс-мажорних обставин, або прописали не в повному обсязі, то:

Крок 2. Зберіть нормативну базу. Вам знадобляться:

  • Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникнення і поширення коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 530-IX, а саме пункт 7;
  • Закон України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 02.12.1997 № 671/97-ВР, а саме стаття 14-1;
  • Постанова КМУ «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» від 11.03.2020 № 211;
  • Цивільний кодекс України, стаття 617;
  • Законодавчі документи органів місцевої влади.

Крок 3. Складіть перелік наявних зобов’язань, які ви не можете виконати через введення карантину.

Крок 4. Вступіть в переговорний процес з контрагентом, повідомивши про неможливість виконання зобов’язань у зв’язку з настанням форс-мажорних обставин.

Важливу роль у цьому відіграє повідомлення про такі обставини свого контрагента. В іншому випадку право посилатися на форс-мажорні обставини втрачено можна втратити.

Обов’язково направляйте такі повідомлення письмово і зберігайте докази направлення — це ваші докази на випадок судового оскарження.

Але цього не достатньо!

Незважаючи на те, що карантин визнали форс-мажором, на підтвердження цього факту необхідно надати контрагенту сертифікат Торгово-промислової палати (ТПП).

ЗАКОНИ 530/533: ЕКСПЕРТНА АНАЛІТИКА

Крок 5. Зверніться до ТПП України або до відповідних регіональних торговопромислових палат із заявою про отримання сертифікату щодо форсмажорних обставин. Форми заяв можна знайти на сайті ТТП за посиланням: https://ucci.org.ua/zaiavi-pro-zasvidchiennia-fors-mazhornikhobstavin.

Заяву підписує приватний нотаріус або завідуючий державної нотаріальної контори та скріплюють печаткою.

Важливо! Сертифікат потрібно отримувати на кожен окремий договір чи кожне окреме зобов’язання.

Зверніть увагу, отримати сертифікат ТПП можна не на будь-яке зобов’язання, а лише у разі наявності і належного обґрунтуванням причинно-наслідкового зв’язку між введенням карантину та неможливістю виконання певного зобов’язання.

Сам по собі факт встановлення карантину не є безумовною підставою вважати, що для сторони за договором настала форс-мажорна обставина.

Сторона договору має довести як наявність такої обставини, так і те, що неможливість виконання зобов’язання виникла саме внаслідок форс-мажору.

Наприклад: відстрочення оплати орендних платежів через неможливість потрапити в офіс як громадянам, так і самому нотаріусу внаслідок введення карантину, а також зупинки роботи метро та регламентації роботи наземного громадського транспорту.

Разом з цим, не варто зволікати й очікувати потенційних негативних наслідків від контрагента, адже до будь-яких договорів можна внести зміни, які погодять виконання зобов’язань на нових умовах.

Наведені рекомендації можуть бути в нагоді іншим суб’єктам господарювання, що використовують орендовані приміщення.

додаток

📩 Хочете знати про зміни раніше за колег?

tg_4.png

Статті за темою

Усі статті за темою

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
136859

Собівартість продукції підприємства: приклад розрахунку

Собівартість — це один з ключових економічних показників будь-якого підприємства. У процесі її розрахунку можуть брати участь не тільки бухгалтер, але й економіст. Якими правилами слід керуватися при розрахунку собівартості продукції, якою вона буває та як її правильно показати в обліку формування собівартості, методи й способи калькулювання, документальне оформлення калькулювання — питання цього огляду
117180

Паливо на підприємстві: особливості списання

Списання палива — складна ділянка бухгалтерського обліку, до якої завжди проявляє цікавість податкова, оскільки знає, що тут майже завжди можна «щось» знайти. У огляді розповімо про норми витрат пального, їхнього застосування, документальне оформлення, подорожні листи, акт списання палива зразок заповнення, проводки
274820

Імпорт товарів: бухгалтерський облік

Імпорт товарів в Україні має свої особливості в бухгалтерському обліку. Додаються облік міжнародних розрахунків, облік митних платежів, облік курсових різниць. Основні правила бухгалтерського обліку таких операцій та приклади проводок при імпорті товарів — у консультації
177281

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді