РРО/ПРРО: Мінфін надав відповіді на топ-питання

UA RU

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Яка позиція Мінфіну щодо оптимальної сфери застосування РРО з 2021 року? Чи є бачення Мінфіну — як відділити тих, хто ніколи не зможе досягти обороту у 5 млн на рік і для яких РРО не має сенсу від тих, хто потенційно може перевищувати ліміти та потребує контролю/РРО?

Відповідно до статистичних даних ДПС переважна більшість ФОП платників єдиного податку (84 %) за 2019 рік задекларували менше, ніж 1 млн грн доходу і лише 1,8 % від загальної кількості ФОП платників єдиного податку мають дохід за календарний рік, що перевищує 4 млн грн.

Застосування РРО не є обов’язковим для найбільш масового сегменту платників податків, що перебувають на 1 групі спрощеної системи оподаткування, а також 2-4 груп, з доходами до 1 млн грн.

Суттєве підвищення порогів для перебування на різних групах спрощеної системи оподаткування, що мали місце у поточному році, в рамках реалізації державної політики детінізації малого та середнього бізнесу, без відповідної фіскалізації готівкових розрахунків не матиме належного ефекту оскільки залишає місце для зловживань.

Чи потрібно з 01.08.2020 уводити в РРО залишки не підакцизних товарів, що продаються, а також кількість отриманих товарів із прибуткових накладних?

Пункт 11 статті 3 Закону України № 265 зобов’язує суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій з використанням режиму попереднього програмування найменування товарів (послуг) (із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД для підакцизних товарів), цін товарів (послуг) та обліку їх кількості.

Таким чином, програмуванню підлягають всі товари, як акцизні так і не акцизні.

РРО/ПРРО: Мінфін надав відповіді на топ-питання

Коли буде відміна тотальної фіскалізації ФОП?

На сьогодні законодавчими актами не передбачено введення «тотальної фіскалізації». Законами № 128 і 129 передбачено поетапну фіскалізацію: з 01.01.2021 застосування РРО/ПРРО стане обов’язковим для окремих категорій платників єдиного податку, які здійснюють визначені види діяльності, а з 01.04.2021 — для всіх платників єдиного податку 2-4 груп. Для найбільш масового сегменту платників податків, що перебувають на 1 групі спрощеної системи оподаткування, застосування РРО/ПРРО залишається добровільним, а не обов’язковим.

Прошу роз’яснення: працюю з клієнтами тільки онлайн, кошти отримую тільки в безготівковій формі. Як бути з РРО та кеш-беком, якщо клієнти мене бачать тільки в моніторі?

Враховуючи, що питання потребує уточнення, рекомендуємо звернутись за консультацією до податкової служби, при цьому для отримання ґрунтовної відповіді необхідно надати більш детальну інформацію щодо діяльності, що здійснюється.

Пункт 2 статті 3 Закону України № 265 зобов’язує суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов'язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі.

При цьому, слід мати на увазі, що статтею 9 Закону № 265, а також пунктом 61 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України визначені особливості не застосування РРО/ПРРО.

Яка позиція Мінфіну на тотальну фіскалізацію ФОП? Позиція по проєктах Законів № 3853-1, № 3853-2?

Зазначені законопроекти не підтримано в запропонованій редакції, як такі, що підлягають доопрацюванню.

Крім того, звертаємо увагу, що, по-перше, використання РРО/ПРРО усіма суб’єктами господарювання є засобом для захисту споживачем своїх прав. Оскільки згідно із Законом України «Про захист прав споживачів» під час продажу товару продавець зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу, а виконавець залежно від характеру і специфіки виконаної роботи (наданої послуги) зобов’язаний видати споживачеві розрахунковий документ, що засвідчує факт виконання роботи.

По-друге, фіскалізація готівкових розрахунків мікро бізнесу здійснюється навіть у Європейських країнах, незважаючи на розвинуті податкові інституції, високий рівень податкової культури населення, жорстке законодавство у сфері протидії відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом надання послуги.

За інформацією Мінфіну

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44585

Форма ведення обліку товарних запасів ФОП: як організувати

Товарний облік — звична річ для ФОПів. Та чи впевнені ви, що організували облік товарних запасів в усіх необхідних випадках? Проаналізуємо нормативку, наголосимо на документації, розберемо практичні ситуації
54477

Інвентаризація грошових коштів

Гроші люблять лічбу, тому не нехтуйте інвентаризацією коштів. Гроші мають дві форми: готівкову та безготівкову. Першу перевірити простіше, хоча й не без нюансів. А з другою — доведеться пововтузитися. У статті розповімо: як підготуватися до інвентаризації; на що звернути увагу під час перевірки купюр і рахунків, як задокументувати результати
18306

Інтернет-торгівля і РРО: коли потрібен касовий апарат при онлайн-продажах

Сучасну торгівлю уже не можна уявити без електронних технологій. Інтернет-магазини, мобільні застосунки, оплата банківською карткою, використання для розрахунку інтернет-банкінгу. А ще є електронні гроші та криптовалюти. Коли тут треба РРО/пРРО і фіскальний чек? У чому відмінність використання РРО/пРРО для накладеного платежу (післяплати) через Укрпошту та Нову пошту, кур’єра. Відповіді на ці питання з урахуванням позиції ДПС — у консультації
26176

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді