Яку адресу визнають податковою адресою ФОП

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Податківці нагадали про особливості визначення податкової адреси ФОП платника єдиного податку першої - третьої груп

image66

Державну реєстрацію фізичної особи — підприємця (крім тих, що набули статусу електронного резидента (е-резидента) проводять відповідно до норм Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV; далі — Закон № 755.

Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР) містить, зокрема, відомості про місцезнаходження фізичної особи — підприємця (адреса місця проживання, за якою здійснюється зв'язок з фізичною особою — підприємцем) (п. 5 ч. 4 ст. 9 Закону № 755).

Взяття на облік ФОП (крім е-резидента) у контролюючих органах здійснюють за податковою адресою на підставі відомостей з ЄДР (крім е-резидента), що надає держреєстратор згідно із Законом № 755 (п. 65.1 Податкового кодексу України; далі — ПК).

Взяття на облік здійснюють без подання будь-яких документів, у т. ч. документів, які підтверджують місце проживання такої фізособи. Податковою адресою платника-фізособи визнають місце її проживання, за яким її беруть на облік як платника податків у контролюючому органі. Платник-фізособа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку, встановлені главою 1 «Спрощена система оподаткування, обліку та звітності» розділу XIV «Спеціальні режими оподаткування» ПК (п. 291.1 ПК.

Для обрання або переходу на спрощену систему оподаткування суб'єкт господарювання (СГ) подає до контролюючого органу за місцем податкової адреси заяву про застосування спрощеної системи оподаткування (абз. 1 пп. 298.1.1 ПК).

СГ може заявити про обрання спрощеної системи оподаткування під час держареєстрації:

  • створення юрособи;
  • ФОП;
  • змін до відомостей про юрособу або про ФОП, що містить ЄДР.

Відповідну заяву або відомості передають до контролюючих органів у порядку, що встановив Закон № 755 (абз. 6 пп. 298.1.1 ПК).

Сплачують єдиний податок платники першої — третьої груп (крім е-резидентів) за місцем податкової адреси (п. 295.4 ПК).

Податкову декларацію подают до контролюючого органу за місцем податкової адреси (п. 296.4 ПК).

Таким чином, податковою адресою ФОП-платника єдиного податку (першої - третьої груп) визнають адресу його місцезнаходження (адресу місця проживання, за якою відбувається зв'язок з ФОП) зазначену в ЄДР, за якою його беруть на облік як платника податків у контролюючому органі.

За інформацією ДПС у Донецькій області

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

ФОП на загальній системі 2026: умови перебування та податки

Розповімо про особливості перебування ФОП на загальній системі оподаткування у 2026 році: облік доходів і витрат, про книгу обліку, перехідні витрати між минулорічним кварталом IV та цьогорічним кварталом І, графік обов’язкових платежів (ЄСВ, ПДФО, військовий збір). Чи варто переходити на загальну систему у 2026 році? Відповіді — в огляді
791394

Самозайняті особи: облік та оподаткування

Хто може бути самозайнятою особою, які податки сплачує самозайнята особа, можливості здійснення трудової діяльності, про умови оподаткування доходів та витрат самозайнятих осіб, до яких належить фізичні особи-підприємці та особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. Ці та інші питання — в цьому огляді
25460

Перевищення ліміту доходу ФОП у 2026-2027 роках

Платникам єдиного податку треба контролювати, аби їхній річний дохід не перевищив дозволений ліміт. Пояснимо, які наслідки чекають ФОП у 2026 році, як оподаткувати суму перевищення та коли перейти до іншої групи або на загальну систему — у консультації
6157

Пільги для мобілізованих ФОПів під час воєнного стану: розбираємо новації

Мобілізованих ФОПів в автоматичному режимі звільнятимуть від податків і звітності — без зайвої бюрократії. З’ясуймо, як працюють нові норми, кого вони стосуються і що потрібно знати, аби скористатися пільгами
3356

Як працювати з РРО та ПРРО під час воєнного стану у 2026 році

Воєнний стан не скасовує обов’язку застосовувати РРО та ПРРО, але передбачає окремі правила роботи. Пояснимо, як працювати з ПРРО без інтернету у 2026 році, коли можна застосовувати офлайн-режим, як діяти в разі збою та які штрафи загрожують за РРО-порушення
44582

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді