⚡️ ПЛАН ПЕРЕВІРОК ДЕРЖПРАЦІ 2021 ⚡️
Постанова ВС від 02.0.2021 у справі № 520/11145/19
Держпраці провела інспекційне відвідування будівельного підприємства.
За результатами проведеної перевірки контролери виявили використання найманої праці, в порушення вимог частини третьої статті 24 КЗпП допуск до роботи без укладення трудового договору, про що складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, в якому зафіксовано виявлені порушення.
Постановою до позивача застосовано штрафну (фінансову) санкцію.
Верховний Суд України (далі — ВС) визнав неправомірними дії Держпраці по проведенню позапланової перевірки. Також визнав незаконною та скасував постанову про накладення штрафу в розмірі 500760 грн.
За змістом підпунктів 1, 2, 3 пункту 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 26.04.2017 № 295 (далі — Порядок № 295), підставою для проведення інспекційного відвідування може бути звернення не будь-якої фізичної особи, а лише особи, щодо якої порушено законодавство про працю.
Як встановили суди попередніх інстанцій звернення фізичної особи, яке стало підставою для проведення інспекційного відвідування, містило лише повідомлення про порушення законодавства про працю щодо осіб, зайнятих на будівельних роботах. Однак дані, що такі порушення мають місце безпосередньо щодо неї, як особи, яка направила таке звернення, були відсутні. Не встановлено таких даних і під час розгляду справи.
Крім того звернення фізособи не відповідало вимогам щодо звернення, які можуть бути підставою для інспекційного відвідування відповідно до підпунктів 1, 2 пункту 5 Порядку № 295, а тому проведення заходу контролю за відсутності передбачених законом підстав до цього не може вважатись законним.
Також ВС зазначив, що звернення, яке стало підставою для проведення заходу контролю, не відповідало вимогам Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 № 393/96-ВР, оскільки не містило по батькові та місця проживання заявника.
Таким чином, звернення фізособи не підлягало розгляду, а проведення заходу державного контролю на підставі такого звернення суперечило принципу державного нагляду (контролю) щодо неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами.