Витрати на ремонт та техобслуговування не ототожнюються з «поліпшувальними» витратами

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Витрати, понесені підприємством на ремонт, придбання запчастин та автомобільних шин є витратами на утримання, експлуатацію та ремонт основних засобів, а не витратами, пов’язаними з реконструкцією, модернізацією та іншими поліпшеннями основних засобів

Витрати, понесені підприємством на ремонт, придбання запчастин та автомобільних шин є витратами на утримання, експлуатацію та ремонт основних засобів, а не витратами, пов’язаними з реконструкцією, модернізацією та іншими поліпшеннями основних засобів.

На цьому наголосив апеляційний суд, відхиляючи доводи податкового органу про те, що витрати на ремонт, технічну діагностику, придбання запчастин не відносяться до витрат операційної діяльності відповідно до підпункту 138.10.2 Податкового кодексу України (ПК) та на підставі підпункту 139.1.5 ПК не враховуються при визначенні оподатковуваного прибутку як витрати на придбання, модернізацію та інше покращення основних засобів.

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

Зокрема, відповідно до пункту 31 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 (далі — Методрекомендації), вартість робіт, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об’єкта основних засобів, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов’язаних з поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об’єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об’єктом.

Прикладами такого поліпшення є:

а) модифікація, модернізація об’єкта основних засобів з метою подовження терміну його корисної експлуатації або збільшення його виробничої потужності;

б) заміна окремих частин устаткування для підвищення якості продукції (робіт, послуг);

в) упровадження ефективнішого технологічного процесу, що дозволить зменшити первісно оцінені виробничі витрати;

г) добудова (надбудова) будівлі, що збільшить кількість місць (площу) будівлі, обсяги та/або якість виконуваних робіт (послуг) чи умови їх виконання.

При поліпшенні основних засобів платник податків не може відносити понесені витрати до витрат звітного періоду. Тобто під поліпшенням розуміється зростання характеристик об’єкту, внаслідок чого зростають його корисні властивості.

У цьому випадку поліпшення основних засобів підприємства (вантажних автомобілів) призвело б до зростання їх технічних характеристик: збільшення вантажної спроможності, економічності, швидкості тощо. Проте зростання характеристик або інших властивостей автомобілів не відбулось. У той же час понесені витрати підтверджено первинними документами (видатковими накладними, рахунками-фактурами, актами виконаних робіт), які свідчать про те, що підприємством у період, що перевірявся, здійснювались витрати на ремонт, технічну діагностику, придбання запчастин, мастил, технічної рідини, автомобільних шин для своїх вантажних автомобілів.

Відповідно до Положення про технічне обслуговування і ремонт транспортних засобів, затвердженого наказом Мінтрансу від 30.03.1998 № 102, ремонт — комплекс операцій щодо відновлення справності або роботоздатності виробів та відновлення ресурсів виробів чи їх складових частин. При цьому роботоздатність — це стан виробу, в якому значення усіх параметрів, які характеризують здатність виконувати задані функції, відповідають вимогам нормативно-технічної і (або) конструкторської документації. Для забезпечення або відновлення роботоздатності виробу здійснюється поточний ремонт, який полягає в заміні та (або) відновленні окремих частин. Крім того, може здійснюватися комплекс операцій чи операція щодо підтримки роботоздатності або справності виробу під час використання за призначенням, зберігання та транспортування (технічне обслуговування).

Отже, техобслуговування, ремонт, в т. ч. поточний ремонт направлені на підтримання або приведення в робочий стан транспортних засобів.

А на підставі пункту 32 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 витрати, що здійснюються для підтримання об’єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання (технічний огляд, технічне обслуговування, ремонт тощо), включаються до складу витрат звітного періоду.

додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image75

Статті за темою

Усі статті за темою

Облікова ставка НБУ 2025: актуальний розмір і прогноз

Облікова ставка НБУ — монетарний інструмент, за яким НБУ встановлює для суб'єктів грошово-кредитного ринку орієнтир щодо вартості залучених та розміщених грошових ресурсів. Із 25.07.2025 розмір облікової ставки НБУ залишився на рівні 15,5% річних
72916

Наказ про преміювання працівників: зразки, правила оформлення, критерії

Преміювання — один із найпоширеніших способів мотивувати працівників. Щоб виплатити премію, роботодавець оформлює наказ про преміювання працівників. У статті пояснимо, коли потрібен такий документ, які реквізити він має містити, наведемо зразки наказів для різних ситуацій та розберемо критерії преміювання у 2025 році
105192

Великі платники податків: нові критерії та вимоги у 2025 році

Що означає бути великим для цілей оподаткування? Що змінюється у підприємства після набуття статусу великого платника податків і куди тоді подається звітність? Розглянемо ці та інші питання у огляді
18735

Видатковий касовий ордер 2025: заповнення&зразок

Видатковий касовий ордер — це обов’язковий документ, якщо підприємство має касу та видає готівку на господарські потреби чи передає її до банку. Як правильно заповнити видатковий касовий ордер у 2025 році, щоб уникнути помилок? Дамо покрокову інструкцію, наведемо зразок і бланк для скачування
98306

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді