Робоча ситуація дня: Бухгалтерський облік об’єкта фінансового лізингу

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Як відображається в бухгалтерському обліку фінансова оренда?

Як відображається в бухгалтерському обліку фінансова оренда?

Орендні операції, у т. ч. й операції з фінансового лізингу, відображають у бухгалтерському обліку з урахуванням вимог П(С)БО 14 «Оренда».

Відповідно до пункту 5 П(С)БО 14 орендар (лізингоодержувач) відображає в бухгалтерському обліку одержаний у фінансову оренду об’єкт одночасно як актив і зобов’язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів.

Орендні (лізингові) платежі складаються з:

Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності

  • компенсації вартості основних засобів, переданих у фінансовий лізинг;
  • фінансових витрат.

Для розрахунку лізингових платежів сторони договору визначаються з орендною ставкою відсотка, періодами сплати лізингових платежів тощо.

Витрати орендаря (лізингоодержувача) на поліпшення об’єкта фінансової оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, відображаються як капітальні інвестиції. Суми таких витрат включаються до вартості об’єкта фінансової оренди (п. 6 П(С)БО 14).

Протягом періоду очікуваного використання активу орендар (лізингоодержувач) нараховує амортизацію на об’єкт фінансової оренди (п. 7 П(С)БО 14).

Згідно з пунктом 10 П(С)БО 14 орендодавець (лізингодавець) відображає в бухгалтерському обліку наданий у фінансову оренду об’єкт як дебіторську заборгованість орендаря в сумі мінімальних орендних платежів і негарантованої ліквідаційної вартості за вирахуванням фінансового доходу, що підлягає отриманню. При цьому визнається інший дохід (дохід від реалізації необоротних активів). Одночасно залишкова вартість об’єкта фінансової оренди виключається з балансу орендодавця з відображенням у складі інших витрат (собівартості реалізованих необоротних активів).

Відображення в обліку операції фінансового лізингу

Підприємство ТОВ «Авангард» на загальній системі оподаткування (лізингоодержувач) отримало від ТОВ «Віраж» (лізингодавець) у фінансову оренду строком на 5 років (60 місяців) легковий автомобіль вартістю 300000 грн., у т. ч. ПДВ — 50000 грн.

На дату передачі автомобіля знос становить 100000 грн.

Згідно з договором фінансового лізингу сума комісії становить 30000 грн.

ТОВ «Авангард» повинно щомісяця вносити на банківський рахунок ТОВ «Віраж» лізингові платежі у сумі 5500 грн., з них:

  • сума компенсації вартості автомобіля — 5000 грн.;
  • сума комісії — 500 грн.
Щомісяця ТОВ «Авангард» нараховує амортизацію автомобіля у сумі 3750 грн. (умовно)
№ з/п
Зміст господарської операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн.
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
Облік у лізингодавця
1.1
Відображено передачу легкового автомобіля у фінансовий лізинг
181
742
742
641/пдв
300000
50000
1.2
Списано з балансу переданий у фінансовий лізинг легковий автомобіль
972
105
250000
1.3
Списано нарахований знос
131
105
100000
1.4
Відображено належні до погашення лізингоодержувачем суми:
- компенсації вартості автомобіля
377
181
5000
- комісії
373
732
500
500
1.5
Отримано оплату від лізингоодержувача:
- компенсацію вартості автомобіля
311
377
5000
- комісію
311
373
500
1.6
Сформовано фінансовий результат
742
732
793
793
793
972
250000
500
250000
Облік у лізингоодержувача
2.1
Отримано легковий автомобіль у фінансовий лізинг
152
641/пдв
531
531
250000
50000
2.2
Введено легковий автомобіль в експлуатацію
105
152
250000
2.3
Нараховано лізинговий платіж за місяць:
- на суму компенсації вартості автомобіля
531
611
5000
- на суму комісії
952
684
500
500
2.4
Віднесено суму комісії на фінансовий результат
792
952
500
2.5
Перераховано на рахунок лізингодавця місячний лізинговий платіж:
- на суму компенсації вартості автомобіля
611
311
5000
- на суму комісії
684
311
500
2.6
Нараховано амортизацію автомобіля за місяць
92
131
3750
3750
2.7
Списано витрати на фінансовий результат
792
793
952
92
500
3750
додаток

10 місяців передплати — 12 місяців експертної підтримки! Вигідна математика вересня для бухгалтера

image56

Статті за темою

Усі статті за темою

Рентна плата: як розрахувати, кому та коли сплачувати

Рентна плата — це плата за використання природних ресурсів. Надра, вода, лісові ресурси, радіочастотний ресурс — усе це об’єкти рентної плати. У консультації знайдете відповіді на запитання, хто й коли має звітувати, а також дізнаєтеся, з чого складається рентна плата
10180

Як проводять перевірки упродовж воєнного стану

У статті поговоримо про проведення перевірок під час воєнного стану в Україні. Розберемося, які перевірки проводять держоргани під час воєнного стану та кого може чекати штраф після перевірок.
28888

Підвищення кваліфікації бухгалтерів: нові вимоги та можливості

Якщо у вашому to-do list є пункти «підвищити свій професійний рівень», «стати більш цінним фахівцем», «розвиватися професійно», Вища школа Головбуха допоможе втілити все задумане. Ваші колеги вже встигли оцінити переваги нашої школи підвищення кваліфікації для бухгалтера, спробуйте і ви!
21335

Як перевірити контрагента перед співпрацею: інструкція для бухгалтера

Перевірка контрагента зумовлена реаліями ведення бізнесу в Україні. Адже якщо проводите операції із сумнівними контрагентами, ризикуєте, бо податківці можуть визнати ці операції нереальними і донарахувати податків. Аби не потрапити в халепу, упевніться в надійності потенційного контрагента. Підкажемо, на що зважати
32314

Платіжна інструкція 2025: правила заповнення та приклад

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Тепер цей документ оформлюють лише з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Розбираємо, як правильно заповнити платіжну інструкцію, які реквізити вказати та на що звернути увагу, щоб уникнути помилок. Також наведемо приклад заповненого документа
135523

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді