Як відображається в бухгалтерському обліку фінансова оренда?
Орендні операції, у т. ч. й операції з фінансового лізингу, відображають у бухгалтерському обліку з урахуванням вимог П(С)БО 14 «Оренда».
Відповідно до пункту 5 П(С)БО 14 орендар (лізингоодержувач) відображає в бухгалтерському обліку одержаний у фінансову оренду об’єкт одночасно як актив і зобов’язання за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або теперішньою вартістю суми мінімальних орендних платежів.
Орендні (лізингові) платежі складаються з:
Чи покарають за воєнного стану за неподання звітності
- компенсації вартості основних засобів, переданих у фінансовий лізинг;
- фінансових витрат.
Для розрахунку лізингових платежів сторони договору визначаються з орендною ставкою відсотка, періодами сплати лізингових платежів тощо.
Витрати орендаря (лізингоодержувача) на поліпшення об’єкта фінансової оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, відображаються як капітальні інвестиції. Суми таких витрат включаються до вартості об’єкта фінансової оренди (п. 6 П(С)БО 14).
Протягом періоду очікуваного використання активу орендар (лізингоодержувач) нараховує амортизацію на об’єкт фінансової оренди (п. 7 П(С)БО 14).
Згідно з пунктом 10 П(С)БО 14 орендодавець (лізингодавець) відображає в бухгалтерському обліку наданий у фінансову оренду об’єкт як дебіторську заборгованість орендаря в сумі мінімальних орендних платежів і негарантованої ліквідаційної вартості за вирахуванням фінансового доходу, що підлягає отриманню. При цьому визнається інший дохід (дохід від реалізації необоротних активів). Одночасно залишкова вартість об’єкта фінансової оренди виключається з балансу орендодавця з відображенням у складі інших витрат (собівартості реалізованих необоротних активів).
Підприємство ТОВ «Авангард» на загальній системі оподаткування (лізингоодержувач) отримало від ТОВ «Віраж» (лізингодавець) у фінансову оренду строком на 5 років (60 місяців) легковий автомобіль вартістю 300000 грн., у т. ч. ПДВ — 50000 грн.
На дату передачі автомобіля знос становить 100000 грн.
Згідно з договором фінансового лізингу сума комісії становить 30000 грн.
ТОВ «Авангард» повинно щомісяця вносити на банківський рахунок ТОВ «Віраж» лізингові платежі у сумі 5500 грн., з них:
- сума компенсації вартості автомобіля — 5000 грн.;
- сума комісії — 500 грн.
№ з/п | Зміст господарської операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Д-т | К-т | Доходи | Витрати | |||
Облік у лізингодавця | ||||||
1.1 | Відображено передачу легкового автомобіля у фінансовий лізинг | 181 742 | 742 641/пдв | 300000 50000 | – – | – – |
1.2 | Списано з балансу переданий у фінансовий лізинг легковий автомобіль | 972 | 105 | 250000 | – | – |
1.3 | Списано нарахований знос | 131 | 105 | 100000 | – | – |
1.4 | Відображено належні до погашення лізингоодержувачем суми: | |||||
- компенсації вартості автомобіля | 377 | 181 | 5000 | – | – | |
- комісії | 373 | 732 | 500 | 500 | – | |
1.5 | Отримано оплату від лізингоодержувача: | |||||
- компенсацію вартості автомобіля | 311 | 377 | 5000 | – | – | |
- комісію | 311 | 373 | 500 | – | – | |
1.6 | Сформовано фінансовий результат | 742 732 793 | 793 793 972 | 250000 500 250000 | – – | – – |
Облік у лізингоодержувача | ||||||
2.1 | Отримано легковий автомобіль у фінансовий лізинг | 152 641/пдв | 531 531 | 250000 50000 | – – | – – |
2.2 | Введено легковий автомобіль в експлуатацію | 105 | 152 | 250000 | – | – |
2.3 | Нараховано лізинговий платіж за місяць: | |||||
- на суму компенсації вартості автомобіля | 531 | 611 | 5000 | – | – | |
- на суму комісії | 952 | 684 | 500 | – | 500 | |
2.4 | Віднесено суму комісії на фінансовий результат | 792 | 952 | 500 | – | – |
2.5 | Перераховано на рахунок лізингодавця місячний лізинговий платіж: | |||||
- на суму компенсації вартості автомобіля | 611 | 311 | 5000 | – | – | |
- на суму комісії | 684 | 311 | 500 | – | – | |
2.6 | Нараховано амортизацію автомобіля за місяць | 92 | 131 | 3750 | – | 3750 |
2.7 | Списано витрати на фінансовий результат | 792 793 | 952 92 | 500 3750 | – – | – – |