У разі помилкового переказу коштів з отримувача не стягуються проценти та інфляційні втрати

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

Севастопольський апеляційний господарський суд постановив, що підприємства незалежно від форм власності мають повертати у п’ятиденний строк платникам помилково зараховані на їх рахунки кошти

Севастопольський апеляційний господарський суд постановив, що підприємства незалежно від форм власності мають повертати у п’ятиденний строк платникам помилково зараховані на їх рахунки кошти.

Відповідно до пункту 1.24. статті 1 Закону України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 №2346-III під помилковим переказом розуміється рух певної суми коштів, внаслідок якого з вини банку або іншого суб’єкта переказу відбувається її списання з рахунку неналежного платника та/або зарахування на рахунок неналежного отримувача чи видача йому цієї суми у готівковій формі.

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

При цьому суд апеляційної інстанції не погодився з висновками суду першої інстанції щодо виникнення у неналежного отримувача цивільно-правового зобов’язання внаслідок безпідставного збагачення, оскільки у такому випадку в особи, що безпідставно набула майна, в т. ч. грошей, виникає односторонній обов’язок їх повернути, що не тотожно поняттю «зобов’язання» відповідно до цивільного законодавства.

Недопустимим суд визнав також стягнення з неналежного отримувача коштів процентів за користування чужими грошовими коштами та інфляційних втрат, адже розмір процентів за користування чужими грошовими коштами встановлюється договором, законом або іншим актом цивільного законодавства. Розмір відсотків за користування коштами, набутими без достатніх правових підстав, в цьому випадку не встановлений ні договором, ні законом. А тому вимоги щодо їх стягнення є безпідставними.

Що ж до вимог про стягнення інфляційних втрат, то, на думку суду, вони задоволенню не підлягають, оскільки між сторонами існували відносини з безпідставного набуття відповідачем майна (коштів), а саме — недоговірні зобов’язання.

Стягнення 3% річних допускається виключно в договірних зобов’язальних відносинах у випадку прострочення їх виконання відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67066

Як архівувати бухгалтерські документи за 2020–2022 роки

Чи можна у 2026 році позбутися документів за 2020–2022 роки? Не поспішайте звільняти архівні стелажі. Після змін до статті 44 Податкового кодексу звичне правило «зберігати три роки» стосується не всіх документів. Розберімося, які бухгалтерські, податкові, кадрові та архівні документи вже можна знищити, а які ще потрібно зберігати, і від якої дати правильно відлічувати строк
70

Трансфертне ціноутворення в Україні

Трансфертне ціноутворення — це важливий напрям податкового планування та контролю, який стосується підприємств, які мають операції з нерезидентами на значні суми, особливо з країнами, які мають статус офшорів. Коли й який із наявних п’яти методів трансфертного ціноутворення використовувати, їхні переваги і недоліки, особливості сировинних контрольованих операцій, пропорційне коригування, а також практика податкових перевірок трансфертного ціноутворення — в огляді
52176

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна)

Форма № 14-ЗЕЗ (квартальна) — це один зі статзвітів, що подають експортери у разі провадження зовнішньоекономічної діяльності. Актуальний бланк звіту та інструкція його заповнення — у статті
3727

Облік валютних операцій на підприємстві 2026

Валютні обмеження 2026 року — які вони у період дії воєнного стану. Розглянемо також облік валютних операцій на прикладах придбання та продажу іноземної валюти 2026
95860

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді