Робоча ситуація дня

Блок під заголовком новини 1 Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Головбух» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз’яснення 

У 2012 році фізособа продала іншій фізичній особі належні їй об’єкти нерухомого майна. За якою ставкою ПДФО потрібно оподатковувати отриманий дохід від даної операції та як звітувати про отримані доходи, якщо фізособа є підприємцем на загальній системі?

Звітування щодо отриманого доходу від продажу нерухомості фізичною особою

У 2012 році фізособа продала іншій фізичній особі належні їй об’єкти нерухомого майна. За якою ставкою ПДФО потрібно оподатковувати отриманий дохід від даної операції та як звітувати про отримані доходи, якщо фізособа є підприємцем на загальній системі?

Штрафи за несвоєчасне подання чи неподання звітності

Пунктом 1 статті 325 Цивільного кодексу України (ЦК) визначено, що суб’єктами права приватної власності є фізичні та юридичні особи. Фізичні та юридичні особи можуть бути власниками будь-якого майна, за винятком окремих видів майна, які відповідно до закону не можуть їм належати (п. 2 ст. 325 ЦК). ЦК не встановлює такого суб'єкта права приватної власності як фізична особа — підприємець.

Отже, дохід, отриманий підприємцем — фізособою від продажу нерухомого майна підлягає оподаткуванню за нормами, встановленими для оподаткування фізичних осіб, які визначені статтею 172 Податкового кодексу України (ПК).

Так, підпунктом 172.1 ПК передбачено, що не оподатковується дохід, отриманий фізичною особою від продажу не частіше одного разу протягом року житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об’єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної статтею 121 Земельного кодексу України залежно від її призначення, та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки.

При продажу іншого майна, яке не зазначене у пункті 172.1 ПК та не перебуває у власності громадянина більше трьох років, а також у разі продажу більше одного об’єкта на рік, дохід, отриманий фізичною особою, оподатковується ПДФО за ставкою 5% (пп.172.2 ПК).

При цьому при оподаткуванні доходів фізичних осіб не передбачено врахування витрат, крім оподаткування інвестиційного прибутку.

Отже, оподатковуватись ПДФО буде вся сума доходу фізичної особи, отримана від продажу нерухомого майна (без врахування витрат на його придбання).

Фізичні особи при отриманні доходів протягом року повинні подати декларацію про майновий стан і отримані доходи (далі — декларація) за формою, встановленою наказом Мінфіну від 07.11.2011 №1395. У цій декларації потрібно зазначити отримані доходи та утриманий (сплачений) ПДФО (рядок 01.02 розділу ІІ декларації).

Крім фізичних осіб ця форма декларації передбачена і для підприємців, які перебувають на загальній системі оподаткування (розділ ІІІ декларації). При цьому строк подання декларації для підприємців на загальній системі оподаткування встановлено підпунктом 49.18.5 ПК: протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року (у 2013 році — до 11.02.2013).

Тому, якщо підприємець на загальній системі отримує дохід як фізична особа, то він повинен заповнити у декларації про майновий стан розділ ІІ, де має зазначити доходи, отримані ним як фізичною особою (у даному випадку — доходи від продажу нерухомості), та розділ ІІІ, де має зазначити доходи від підприємницької діяльності. Подати таку декларацію потрібно у строки, встановлені для підприємця.

Щодо питання виникнення податкових зобов'язань з ПДВ при здійсненні операції з продажу нерухомості фізичною особою, оскільки фізична особа не є платником ПДВ, то і зобов'язань з ПДВ при здійсненні такої операції не виникає.

додаток

👇 Осіння пропозиція для бухгалтерів

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Контрольовані операції: критерії визнання

Контрольовані операції — сфера підвищеного контролю ДПС, де найменша помилка може призвести до мільйонних штрафів і донарахувань. Які критерії визнання операцій контрольованими діють у 2026 році, як функціонує багаторівнева звітність, як подавати Повідомлення про участь у МГК та яких штрафів очікувати — розглянемо в огляді
50535

Типові помилки у розрахунку відпускних

Складність розрахунку відпускних у тому, що вони залежить від середньоденної зарплати, на яку впливають доходи за минулі місяці. Помилка у сумі виплат за розрахунковий період з легкістю перетворюється на помилкову суму відпускних. Що треба перевірити, аби виправити помилку — розповімо у консультації
75812

Яка відповідальність за нерозблокування податкової накладної

Коментар експерта допоможе з’ясувати і попередити можливі ризики через те, що платник ПДВ не розблокує податкову накладну. Адже він зобов’язаний не лише сплачувати ПДВ і звітувати про нього, а й складати податкові накладні та реєструвати їх у ЄРПН. За порушення цього обов’язку є відповідальність
13251

Цільове призначення земельної ділянки види, зміна, бухгалтерський облік

Розглянемо, чим є цільове призначення земельної ділянки та види її використання, як змінити цільове призначення земельної ділянки, наприклад сільськогосподарської. Також розглянемо, хто та як контролює відповідність фактичного використання земельної ділянки її цільовому призначенню, яка відповідальність за порушення. Також консультація містить приклад бухгалтерського обліку такої процедури з проведеннями
67092

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді