Е-Акциз: Уряд запроваджує електронні марки для алкоголю, тютюну та е-рідин
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Із 1 січня 2026 року маркування підакцизних товарів здійснюватимуть шляхом нанесення графічного елемента електронної марки акцизного податку, який складається з Датаматрікс-коду (DataMatrix) та елементів, придатних для читання людиною у форматі перших дванадцяти символів унікального ідентифікатора. Його наноситимуть на кожну окрему пачку тютюнового виробу, або пляшку алкогольного напою, або ємність з рідиною, що використовують в електронних сигаретах.
Це передбачає Порядок маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, який затвердив КМУ постановою від 16.07.2025 № 890.
Маркування забезпечуватимуть економічні оператори під час виробництва таких товарів на митній території України, до ввезення таких товарів на митну територію України або в режимі митного складу до випуску у вільний обіг на митну територію України.
Марки мають наноситися у спосіб, що унеможливлює їх заміну або повторне використання, не перекриваючи обов’язкову інформацію, визначену законодавством.
Ліцензування діяльності з підакцизними товарами у 2025 році
У разі друку їх графічних елементів на фізичних носіях, такі графічні елементи електронної акцизної марки наносяться у спосіб, який не дає змоги зняти їх з виробів без пошкодження та забезпечує неперекривання інформації, нанесення якої передбачено законодавством.
Для окремих тютюнових виробів (сигарет з фільтром/без фільтру, сигарили, ТВЕН) передбачили маркування безпосередньо під час виробництва. Унікальні ідентифікатори, нанесені на продукцію з країн ЄС, мають забезпечувати її ідентифікацію в Електронній системі обігу.
Також встановили вимоги до:
- символів у Датаматрікс-коду (DataMatrix),
- якості друку марок,
- обладнання для їх зчитування,
- нанесення групових ідентифікаторів на транспортну упаковку.
Разом із маркою може зазначатись спосіб сканування, що забезпечить інформованість покупців та дозволятиме споживачам (віком від 18 років) перевіряти легальність продукції.
Постанова є одним з елементів впровадження з 1 січня 2026 року електронної марки акцизного податку та електронної системи простежуваності підакцизних товарів на всіх етапах їх переміщення від виробника / імпортера до кінцевого споживача.
Це забезпечить додатковий контроль за легальністю реалізації алкоголю і тютюнових виробів та сприятиме скороченню їх тіньового обігу.
Попереднє Положення, затверджене постановою КМУ від 27.12.2010 № 1251, втратить чинність з 01 січня 2026 року. Окреміх перехідні норми залишаються чинними до 01 вересня 2026 року.
За інформацією ДПС у Сумській області