єЧерга для вантажівок: затвердили нові правила функціонування систем
Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму
Правила передбачають пріоритетне прибуття до пунктів пропуску вантажівок:
- зі швидкопсувними вантажами;
- що перевозять товари підприємств зі статусом «Авторизований економічний оператор» (АЕО);
- що мають транзитну декларацію (Т1) чи книжку МДП (Carnet TIR).
Співвідношення пріоритетних вантажів до інших типів вантажів розраховуватимуть відповідно до схваленого правила, а саме — 1 вантажівка АЕО/Т1/МДП з швидкопсуваним вантажем: 1 вантажівка з швидкопсуваним вантажем: 1 вантажівка АЕО/Т1/МДП: 5 вантажівок, що не мають пріоритету.
Також передбачили позачергове прибуття до пунктів пропуску автомобілів Сил безпеки та оборони України, що прямують в службових потребах.
Перевезення вантажів: які документи і хто перевіряє
Важливим новвоведенням у правилах є інструменти забезпечення прогнозованості єЧерги. А саме запобігання ситуаціям, за яких перевізники бронюють місце в черзі «про всяк випадок», без чіткого наміру виконати перевезення. Цим самим вони збільшують чергу, яка стає непрогнозованою у період масових скасувань чи продовжень часу очікування з боку перевізників — особливо у вихідні дні.
Для подолання цього явища в системі обмежать кількість продовжень та скасувань черги.
Так, скористатись функцією продовження черги можна буде один раз на два місяці (60 днів) для кожного вантажного автомобіля перевізника. Відтермінувати заїзд на пункт пропуску можна буде один раз на 4, 6, 8 або 10 годин.
Як і раніше, користувачі зможуть скасувати чергу. Разом з тим, електронна система автоматично блокуватиме можливість зареєструвати в нову чергу конкретну вантажівку упродовж двох тижнів, якщо:
- користувач вніс недостовірні дані щодо водія, вантажу чи транспортного засобу;
- виявили дані про перетин кордону без реєстрації в єЧерзі;
- виявили дані про перевезення вантажу, але під час реєстрації в черзі вказали порожній транспортний засіб;
- користувач двічі підряд самостійно скасовував місце в черзі для вантажівки, що вже була в статусі «в’їзду до пункту пропуску»;
- відбулось анулювання черги системою двічі підряд через неприбуття вантажівки до пункту пропуску;
- за добу до перетину кордону користувач двічі скасував місце в черзі протягом останніх 30 днів.
Команда проєкту працює над впровадженням відповідних правил. Тобто, проводять технічні доопрацювання системи на відповідність затвердженим правилам.
Наразі єЧерга працює для ліцензованих транспортних засобів (вантажівок та автобусів) на пунктах пропуску з усіма країнами. Завдяки системі кордон на виїзд з України за онлайн-записом перетнули понад 2,2 мільйони транспортних засобів. Із них — понад 200 тисяч це автобуси.
Правила черговості прибуття вантажних автомобілів до міжнародних та міждержавних пунктів пропуску через державний кордон України з використанням електронної системи «Електронна черга перетину кордону» затвердило Мінрозвитку наказом від 20.06.2025 № 1028. Документ набере чинності з дня його офіційного опублікування. На день підготовки матеріалу текст наказу не публікували.