Рада наблизила митне законодавство до стандартів ЄС

Сьогодні, 22 серпня, Верховна Рада прийняла в цілому проєкт Закону України «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо імплементації деяких положень Митного кодексу Європейського Союзу» від 16.01.2024 № 10411

Рада наблизила митне законодавство до стандартів ЄС

Прийняті зміни є суттєвими за обсягом. Вони наближають Україну до повного застосування митного законодавства Європейського Союзу та фактично завершують впровадження основної частини митного права ЄС (EU acquis) у законодавство України.

Прийнятий закон надає можливість бізнесу адаптуватися до оновлених правил у сфері зовнішньоекономічної діяльності та здійснити «мʼякий» перехід від чинного до нового Митного кодексу України (далі — МК). Прийняття нового МК — наступні масштабні зміни до митного законодавства України.

Основні зміни, передбачені законом:

  • запровадження концепції митного представництва, аналогічну тій, що функціонує в країнах ЄС, з розділенням видів представництва на пряме та непряме, розмежування обов’язків і відповідальності суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності та його митного представника;
  • поступовий протягом 18 місяців перехід підприємств, що здійснюють зовнішньоекономічну діяльність, на систему авторизацій, аналогічну тій, що діє в ЄС: запровадження для митних брокерів, утримувачів митних складів, складів тимчасового зберігання та інших єдиної системи критеріїв та умов для всіх митних авторизацій;
  • запровадження європейської моделі типів митних складів та розширення спектру послуг;
  • розширення можливості для АЕО підтверджувати достатність свого фінансового стану;
  • запровадження європейського підходу щодо застосування митних режимів;
  • приведення у відповідність до регламентів ЄС положення МК щодо доставки, пред’явлення товарів, а також їх зберігання під митним контролем;
  • скасування необхідності виклику митника для здійснення переміщення товарів між об’єктами підприємства, на які отримано різні авторизації (наприклад, між митним складом та авторизованим вантажовідправником або вантажоодержувачем в межах однієї території підприємства); 
  • розвиток пост-митного контролю та поєднання його із заходами митного аудиту;
  • удосконалення положення щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України.

Крім того, для посилення антикорупційної складової в митних органах:

  • оприлюднюватимуть на офіційному вебсайті Держмитслужби знеособлені тексти рішень за результатами розгляду скарг протягом трьох днів з дати їх прийняття;
  • запроваджують право митних органів обмінюватися інформацією щодо митної вартості товарів в електронній формі у форматі міжнародних стандартів обміну електронною інформацією з митними органами іноземних держав.

У результаті підготовки документу до другого читання з бізнесом та громадськістю додали низку ініціатив та уточнень, зокрема:

  • надали переваги підприємствам, що отримали статус Авторизованого Економічного Оператора (АЕО), у першочерговому прибутті і перетині держкордону, у тому числі з використанням інформаційних систем е-черги;
  • розмежування обов’язків декларанта, утримувача митного режиму, особи, відповідальної за сплату митних платежів;
  • запровадження європейської концепції вимог до зберігання товарів під митним контролем: замінили положення щодо постійної зони митного контролю на митних складах вимогою щодо фінансового гарантування їх збереження;
  • уточнили перелік дозволених операцій з товарами під митним контролем;
  • уточнили положення щодо використання еквівалентних товарів;
  • врегулювали положення щодо можливості відмови на користь держави товарів з українським статусом;
  • удосконалили положення щодо здійснення плати за митне оформлення поза місцем розташування митного органу або поза його робочим часом.

Очікується, що запропоновані зміни наберуть чинності через 6 місяців після офіційного опублікування Закону. За цей час Кабмін та Мінфін мають затвердити всі необхідні підзаконні акти.

Проте, окремі положення, такі як наприклад переваги для АЕО у першочерговому прибутті та перетині кордону, виключення для всіх підприємств із строків доставки до кордону часу перебування вантажів в електронній черзі, наберуть чинності із дня наступного за днем опублікування Закону.

За інформацією Держмитслужби


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Як застосовувати міжнародні договори

Подвійне оподаткування — типова проблема міжнародного бізнесу. Уникнути її можна через міжнародні договори про усунення подвійного оподаткування. Тема стає актуальною, якщо маєте справу з нерезидентами, виплачуєте їм доходи (дивіденди, роялті, проценти, дохід від надання послуг), ведете облік в їхніх представництвах чи дочірніх підприємствах, самі здійснюєте бізнес за кордоном. З якими країнами укладені міжнародні договори та як їх застосовувати ― дізнайтеся в цьому огляді
12028

Код УКТ ЗЕД: як знайти

Щоб отримати код УКТ ЗЕД онлайн, скористайтеся навігатором від системи «Експертус Головбух» — знайдіть свій код товару за УКТ ЗЕД
52410

Заповнення та подання звіту про експорт (імпорт) послуг (форма № 9-ЗЕЗ (квартальна))

Експорт-імпорт послуг є постійним об’єктом дослідження у статистичних щорічниках. Ці дані отримують із форми № 9-ЗЕЗ. З’ясуємо, хто й як складає звіт про експорт (імпорт) послуг
31864

Оферта: що це та як оформити

Оферта як пропозиція укласти угоду, як використовувати оферту у ЗЕД, якими бувають оферти, структура оферти, контроферта та прийняття угоди — акцепт оферти. Публічна оферта як необхідність у діяльності інтернет-магазину. Ці та інші питання — в огляді
3911

Інвойс: зразок

Особи, які провадять зовнішньоекономічну діяльність, щодня мають справу з інвойсом. Мінфін визнає його первинним документом. А податківці вимагають додатково складати до інвойсу акт виконаних робіт, податкову накладну чи рахунок-фактуру. Чия позиція в пріоритеті та що робити на практиці? Усе пояснить експерт
68228

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді