Контрагенти з рф, рб та пов’язані з ними особи: обмеження, заборони, ризики госпдіяльності та іншої співпраці
- Яких осіб вважають пов’язаними з рф
- Яких осіб вважають пов’язаними з рб
- Які обмеження і заборони співпраці з контрагентами з рф і рб
- Примусове вилучення майна рф та її резидентів
- Ризики співпраці з російськими контрагентами та юрособами України, які пов’язані з агресором
- Як перевірити, хто кінцевий бенефіціар
- Особливості обмежень й заборон щодо контрагентів з рб
Які перевірки відновили з 2 червня та як тепер штрафуватимуть
Яких осіб вважають пов’язаними з рф
Критерії, за якими встановлюється пов’язаність особи з росією такі:
- фізособа-громадянин рф (виняток ― ті, які проживають в Україні, маючи на це законні підстави);
- юрособа рф, тобто такі, які створені за законодавством рф, наприклад підприємства з країни-агресора;
- юрособа України, але її кінцевим бенефіціаром, власником, членом (акціонером) є особа з рф (фізособа, юрособа, держава ― рф), що має частку в статутному капіталі в розмірі 10% та більше.
Таким чином, під поняття пов’язаної особи з державою-агресором, тобто росією, можуть потрапити різні контрагенти, з якими проводилися чи ще й зараз, можливо, проводяться господарські операції, наприклад купівля-продаж товарів, оренда приміщень, надання певних послуг.
Щодо частки 10% ― зверніть увагу, що мова йде не тільки про пряме володіння. Мається на увазі й кінцевий власник, який може володіти цими 10% через інших проміжних юросіб. Однак, якщо частка в українській юрособі російського громадянина чи юрособи складає менше 10%, то співпрацювати з такими українськими підприємствами можна. Хоча й у цьому випадку краще ще раз проглянути вимоги Постанови № 187 та склад власників і кінцевих бенефіціарів такої української юрособи, аби не мати потім проблем.
Наведені вище критерії пов’язаності взято з п. 1 Постанови № 187 (перелік нормативних документів ― див. далі). Там само наведені деякі винятки, зокрема передача акцій такої юрособи в управління України (див. п. 1 Постанови № 187).
Увага: 10% та більше статутного капіталу у російського громадянина чи юрособи ― це критерій пов’язаності особи з рф.
- ПДВ-новації: відновлення реєстрації ПН, формування податкового кредиту й уточнення зобов’язань
- Не виплатили зарплату через війну: чим це загрожує
- Як змінилися трудові відносини в умовах війни
- Які перевірки відновили і як тепер штрафуватимуть
- На час війни свята скасували: як це вплине на відпустки та лікарняні
Яких осіб вважають пов’язаними з рб
Визначення осіб, які пов’язані з рб, існуюче законодавство України не дає. Причина в тому, що на законодавчому рівні рб не визнали як державу-агресор. Через це під поняття особи, пов’язаної з державою-агресором, потрапляють тільки особи, пов’язані з росією. Однак окремі обмеження й заборони щодо операцій з білоруськими резидентами у валютній сфері й розрахунках існують.
Які обмеження і заборони співпраці з контрагентами з рф і рб
Основні обмеження та заборони у відносинах з особами, які пов’язані з рф та рб, ми навели в таблиці нижче.
ЗАБОРОНИ ТА ОБМЕЖЕННЯ ЩОДО РОБОТИ З РОСІЙСЬКИМИ ТА БІЛОРУСЬКИМИ КОНТРАГЕНТАМИ | ||||
№ | Вид заборони чи обмеження | Країна пов’язаності контрагента | Документ | |
росія | білорусь | |||
Заборони щодо операцій з майном | ||||
1 | Відчуження або передача в заставу нерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних і морських суден пов’язаними особами | × |
| Постанова № 187 |
Заборони щодо нотаріальних дій | ||||
2 | Нотаріальне посвідчення правочинів щодо заборонених операцій пов’язаних осіб | × |
| Постанова № 187 |
3 | Зупинка нотаріальних дій, які були розпочаті за зверненням пов’язаних осіб ― до набуття чинності закону щодо врегулювання відносин за участю таких осіб | × |
| Постанова № 164 |
Заборони у сфері ЗЕД | ||||
4 | Заборона імпорту товарів з країни | × |
| Постанова № 426 |
Заборони у сфері валютних операцій щодо рф і рб | ||||
5 | Зупинка видаткових операцій банками за рахунками резидентів та юросіб, кінцевими бенефіціарами яких є резиденти цих країн | × | × | Постанова № 18 |
6 | Заборона здійснення валютних операцій з використанням російських рублів та білоруських рублів | × | × | |
7 | Заборона здійснення валютних операцій учасниками яких є юрособи/фізособи, які мають своє місцезнаходження (зареєстровані/проживають) у таких країнах | × | × | |
8 | Заборона здійснення валютних операцій щодо виконання зобов’язань* перед юрособами/фізособами, які мають своє місцезнаходження (зареєстровані/проживають) у таких країнах | × | × | |
9 | Заборона зарахування коштів на рахунки клієнтів фізосіб за переказами, які ініційовані з використанням ЕПЗ**, емітованих учасниками міжнародних платіжних систем, що здійснюють свою діяльність на території таких країн | × | × | |
10 | Заборона приймати в Україні ЕПЗ** (включаючи перекази, здійснення розрахунків та видачу готівки), які емітовані учасниками міжнародних платіжних систем, що здійснюють свою діяльність на території таких країн | × | × | |
* наприклад, сплата коштів за товар, послугу, за виконану роботу. Це значить, що заборона не тільки на виплату коштів такій пов’язані з рф чи рб пов’язаній особі, але й отримання таких коштів від таких осіб; ** електронний платіжний засіб, наприклад міжнародна платіжна картка. Винятком є перекази коштів на рахунки ЗСУ, соціальні виплати |
Вищенаведені обмеження та заборони встановлено нормативними документами, перелік яких наведений нижче.
НОРМАТИВНІ ДОКУМЕНТИ, ЯКІ ВСТАНОВЛЮЮТЬ ОБМЕЖЕННЯ ТА ЗАБОРОНИ ЩОДО СПІВПРАЦІ З ОСОБАМИ, ЯКІ ПОВ’ЯЗАНІ З РОСІЄЮ ТА БІЛОРУССЮ | ||
№ | Нормативний документ | Скорочена назва |
1 | Постанова Кабміну «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації» від 03.03.2022 № 187 | Постанова № 187 |
2 | Постанова Кабміну «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 164 | Постанова № 164 |
3 | Постанова Кабміну «Про застосування заборони ввезення товарів з Російської Федерації» від 09.04.2022 № 426 | Постанова № 426 |
4 | Постанова правління НБУ «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 № 18 | Постанова № 18 |
- Бухгалтерія в умовах воєнного стану. Спробувати безплатно ⏩
- Професійна сертифікація бухгалтерів — 2022. Спробувати безплатно ⏩
- Професійна сертифікація головбуха медичного КНП — 2022. Спробувати безплатно ⏩
- ПДВ: поглиблена програма. Спробувати безплатно ⏩
- Застосування РРО: зміни, помилки, штрафи. Спробувати безплатно ⏩
- Зарплата: розрахунки, звітність, перевірки. Спробувати безплатно ⏩
- ФОП на єдиному податку. Спробувати безплатно ⏩
- Практикум з податкового захисту. Спробувати безплатно ⏩
Примусове вилучення майна рф та її резидентів
Окрім наведених заборон і обмежень є ще загроза примусового вилучення майна росії, а також її резидентів. Основою тут є Закон «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» від 03.03.2022 № 2116 (далі ― Закон № 2116). Поняття резидента для таких цілей є іншим, ніж пов’язаної особи. Так до резидентів належать юрособи, які здійснюють діяльність на території України та у яких засновниками (прямо чи опосередковано) є:
- рф;
- юрособи, засновниками або кінцевим бенефіціаром є рф;
- у яких рф має частку у статутному капіталі.
Для примусового вилучення потрібне рішення РНБО України.
У перспективі до резидентів ще можуть додатися фізособи ― громадяни рф (уже прийняли та направили на підпис Законопроєкт № 7169, це Закон від 01.04.2022 № 2176, на момент написання цього матеріалу ще чинності не набрав). Крім того, до пов’язаних з рф осіб цим Законом прирівняють тих, хто:
- публічно заперечує збройну агресію рф;
- не припинили чи не зупинили здійснення господарської діяльності на території рф у період дії воєнного стану.
Вилучатися може як нерухоме, так і рухоме майно, а також кошти в банках, цінні папери, корпоративні права.
Ризики співпраці з російськими контрагентами та юрособами України, які пов’язані з агресором
Наслідками цих усіх заборон і обмежень зокрема можуть бути:
- нікчемність правочину (пп. «1» п. 2 Постанови № 187). Для цього навіть не потрібно рішення суду. А тоді наслідки можуть настати досить цікаві, особливо у податковому відношенні, наприклад отримана сплата за відвантажений товар вважатиметься безповоротною фінансовою допомогою, так як операції передачі товару, вважається, не було;
- можливі санкційні заборони, зокрема й міжнародні, які постійно змінюються та розширюються. Серед таких заборон ― ввезення видавничої продукції з рф. Через це конкретний вид діяльності з російськими контрагентами може просто бути під забороною;
- податкові наслідки ― вони можуть стати можливими, якщо приймуть Законопроєкт № 7232. За ним мають створити реєстр підприємств, діяльність яких станом на 23 лютого 2022 року була пов’язана з рф, які мали серед власників (учасників) резидентів рф. До нього пропонують включити учасників міжнародних груп компаній, у яких хоча б одна з осіб отримує доходи з рф. До таких суб’єктів пропонують встановити коефіцієнт 1,5 до ставки податку на прибуток податку на майно, рентної плати;
- кримінальна відповідальність (ч. 4 ст. 1111 ККУ). Так, карають «провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором…», строк від 3 до 5 років. Однак слід визнати, що зазначена норма досить нечітка та що таке взаємодія з державою-агресором ККУ не визначає. Однак суто з лексичного тлумачення такої норми суд може визнати й постачання товарів, надання послуг чи виконання робіт на користь рф чи контрольованих рф підприємств;
- ліквідація юрособи та конфіскація майна. При провадженні господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором можливою також є ліквідація юрособи (ст. 969 ККУ) та конфіскація майна при такій ліквідації (ст. 968 ККУ). Дані норми ККУ пов’язані зі згаданою вище ст. 1111 ККУ.
Крім вищезгаданих наслідків є ще один ― іміджевий. Моральний бік господарської діяльності з країною, яка у період війни вдалася до прямої агресії чи допомогла їй ― це питання, яке треба ставити за наявності чи плануванні таких відносин. Такий іміджевий наслідок стосується й господарської діяльності з білоруськими контрагентами.
Зверніть увагу, що взаємодія й господарська операція зі сторонами, які пов’язані з росією може трапитися й неусвідомлено. Ризик є у самій перевірці на кінцевого бенефіціара, достовірності інформації про нього.
Як перевірити, хто кінцевий бенефіціар
Перевірити можна через ЄДР ― там має бути інформація про кінцевих бенефіціарів, так як у реєстраційній формі юрособи вказуються дані про них.
Однак слід зважати, що у ЄДР може опинитися не вся або неправдива інформація. І раптом може виявитися, що кінцевий бенефіціар з ЄДР ― компанія на Кіпрі ― контролюється юрособою з росії. Ризик у цьому. А це може загрожувати наслідками для українського суб’єкта господарювання, наприклад визнання такої угоди недійсною, конфіскацією майна, з яким проводилася господарська операція.
Якщо є сумніви щодо кінцевого бенефіціара контрагента й хочеться зняти з себе відповідальність, то можна вдатися до такого кроку: попросити таку сторону надати лист-повідомлення (гарантійний лист тощо) про те, що підприємство «підтверджує відсутність у своїй корпоративній структурі кінцевих бенефіціарних власників, які мають відношення до рф та/або рб». Форма такого листа довільна.
Особливості обмежень й заборон щодо контрагентів з рб
Щодо рб, як ми зазначали раніше, її не вважають державою-агресором, тому обмеження й заборони щодо неї існують лише у сфері валютних операцій (див. таблицю на початку статті). Наприклад, це заборона здійснення валютних операцій з використанням білоруських рублів, білоруських платіжних карток. Виходить, що по рб обмеження, хоча й не такі жорсткі, але уклавши прямий договір з контрагентом з білорусі, буде важко по ньому розрахуватися ― прямі розрахунки не можливі. Крім того, є й міжнародні заборони по SWIFT-платежах, Western Union і т.д. Хіба що між певними посередниками, але це збільшує вартість таких операцій.
Увага: якщо є плани знайти спосіб обходу заборон і обмежень по рф та рб ― подумайте про іміджевий та моральний бік цього питання в умовах воєнного стану.
Також можливою, виходить, є й господарська діяльність з українськими юрособами, які мають білоруських учасників у статутному капіталі та/або білоруських кінцевих бенефіціарів. Заборон щодо цього немає, так як Постанова № 187 стосується лише таких з рф.
Однак в усіх господарських операціях з особами, які пов’язані з рб, навіть якщо такі операції можливі та є способи обходу заборон і обмежень, ― питання слід ставити про репутаційні наслідки.