Штрафи за порушення правил військового обліку та мобілізації
Нові розміри адміністративних штрафів за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію діють із 19.05.2024. Їх депутати запровадили Законом України від 09.05.2024 № 3696-IX, що його офіційно опублікували 18.05.2024.
Розміри штрафів за порушення військового обліку та мобілізаційного законодавства
Збільшені розміри штрафів застосовують:
- до призовників, військовозобов’язаних, резервістів, які порушують правила військового обліку (ст. 210 Кодексу України про адміністративні правопорушення; КпАП);
- громадян та посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування (ОМС), юридичних осіб та громадських об’єднань (далі — юридичні особи) за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КпАП).
Якщо адміністративне правопорушення за статтями 210 та 210-1 КпАП особа вчинила в особливий період, адміністративне стягнення можуть накласти протягом трьох місяців із дня його виявлення, але не пізніше ніж один рік із дня його вчинення (ч. 7 ст. 38 КпАП).
Особливий період триває з моменту, коли оголосили рішення про мобілізацію (окрім цільової) або довели його до виконавців стосовно прихованої мобілізації, чи з моменту запровадження воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях. Він охоплює період мобілізації, воєнний час і період демобілізації після закінчення воєнних дій (ст. 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 № 3543-XII; далі — Закон про мобілізацію).
Хто штрафує за порушення військового обліку
ТЦК, центральне управління та регіональні органи СБУ розглядають справи про адміністративні правопорушення за статтями 210 та 210-1 КпАП. Від їх імені розглядають справи і накладають штрафи:
- керівники ТЦК (ст. 235 КпАП);
- начальники Служби мобілізації та територіальної оборони, регіональних органів СБУ (ст. 235-2 КпАП).
Справу про адміністративне правопорушення розглядають у 15-денний строк із дня, коли орган (посадова особа), що розглядає справу, отримує протокол про адміністративне правопорушення та інші матеріали справи (ст. 277 КпАП).
Увага! Штрафи накладають керівники ТЦК.
Протокол про адміністративне правопорушення складає уповноважена посадова особа (ст. 254 КпАП). Його формують не пізніше ніж 24 години з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках. Один примірник під підпис вручають особі, яку притягують до адміністративної відповідальності.
Проте такого протоколу не складають у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених у статтях 210, 210-1 КпАП, якщо:
- особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК, Центрального управління або регіонального органу СБУ, будучи належно повідомлена про дату, час і місце виклику;
- ТЦК, Центральне управління або регіональний орган СБУ матиме підтвердні документи, що особа отримала виклик.
Штрафів не застосовують, якщо держатель Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (ЄДРПВР) мав можливість отримувати персональні дані особи (примітка до ст. 210, 210-1 КпАП). Отримувати такі дані ЄДРПВР може шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (в т. ч. публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Держателем ЄДРПВР є Міноборони, а ТЦК ведуть ЄДРПВР (ст. 5 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів» від 16.03.2017 № 1951-VIII; далі — Закон № 1951). ТЦК одержують в електронному вигляді, зокрема:
- від ДПС та ПФУ — відомості про зайнятість (код ЄДРПОУ та місцезнаходження підприємства, місце роботи, посада, стаж роботи);
- Мін’юсту — відомості про сімейний стан особи та членів її сім’ї (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), а також дітей);
- ДМС — про місце проживання та місце перебування;
- МОН — відомості про освіту і спеціальність;
- МВС — реквізити посвідчення водія (ч. 3 ст. 14 Закону № 1951).
Тобто частину облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів ТЦК отримують із державних реєстрів (баз). Адміністративна відповідальність не має наставати за несвоєчасне повідомлення про оновлення даних особи, що їх отримують у порядку електронної інформаційної взаємодії між держорганами.
- Новий «мобілізаційний» закон № 3633 — огляд змін
- П’ять основних змін для роботодавців у військовому обліку та мобілізації з 18 травня 2024 року
- Мобілізаційний Закон № 3633: до чого готуватися працівникам і роботодавцям із 18.05.2024
- Уточнення даних у зв’язку із Законом 3633: дії працівника і роботодавця