ПРОБЛЕМА
Підприємство надає благодійну допомогу як неприбутковим організаціям, так і іншим юридичним особам. Як відобразити в програмі «1С:Бухгалтерія 8» таку операцію? Які документи можуть підтвердити проведення операції? Які наслідки в податковому обліку існують при наданні благодійної допомоги?
РІШЕННЯ
Перш ніж розпочати відображення операцій з перерахування благодійної допомоги юридичній особі в програмі «1С:Бухгалтерія 8», необхідно розглянути особливості обліку такої операції.
Документальне оформлення та відображення в обліку
Для відображення в обліку операції в наявності мають бути такі документи:
1. Лист від організації — одержувача благодійних внесків з проханням про допомогу. Цей документ не є обов’язковим, оскільки ініціатором надання допомоги може бути підприємство.
2. Наказ про надання благодійної допомоги з посиланням на отриманий лист (№ листа, дата) із зазначенням суми допомоги, що надається, і способу надання допомоги (готівкою чи перерахуванням з розрахункового рахунку). Альтернативою наказу може слугувати договір. Він укладається між підприємством і організацією, що отримує допомогу. У ньому мають бути прописані розмір, строки надання допомоги та цілі.
3. У разі надання благодійної допомоги неприбутковій організації потрібна копія документа, що підтверджує неприбутковість організації. Цей документ потрібний для віднесення суми допомоги до податкових витрат підприємства.
4. Документ, що підтверджує здійснені витрати (виписка банку, квитанція про внесення готівки до каси банку, квитанція прибуткового касового ордера).
З відображенням цієї операції в бухгалтерському обліку все дуже просто. При перерахуванні коштів необхідно здійснити проводку: Д-т субрахунку 949 «Інші витрати операційної діяльності» — К-т субрахунку 311 «Поточні рахунки в національній валюті».
Податковий облік благодійної допомоги
Цільова благодійна допомога здебільшого надається певній організації чи установі, послуги яких оплачує підприємство.
Для податкового обліку важливу роль відіграє статус підприємства, якому перераховується благодійна допомога, оскільки лише допомогу неприбутковій організації може бути включено до складу податкових витрат.
Так, до складу інших витрат звичайної діяльності можна включати суми коштів добровільно перерахованих (переданих) протягом звітного року неприбутковим організаціям, у розмірі, що не перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. Таку норму визначено підпунктом 138.10.6 Податкового кодексу України. При цьому суму благодійної допомоги буде включено до податкових витрат за датою її перерахування неприбутковій організації. Тобто включення до податкових витрат відбувається на підставі платіжного документа.
У Декларації про податок на прибуток такі витрати відображають у рядку 06.4.1 «Суми коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, добровільно перераховані (передані) протягом звітного року до Державного бюджету України або бюджетів місцевого самоврядування, до неприбуткових організацій у розмірі, що не перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року» додатка ІВ до декларації.
Відображення благодійної допомоги в «1С:Бухгалтерія 8»
благодійність неприбутковій організації
ЗАВДАННЯ: На підприємстві ТОВ «Добро», у відповідь на лист від благодійного фонду «Надія» з проханням надати фінансову допомогу на купівлю спеціального медичного устаткування, було прийнято рішення про переказ 8000 грн. на розрахунковий рахунок фонду.
КРОК 1. Відкриваємо довідник «Контрагенти» (меню «Продаж → Контрагенти») і створюємо нового контрагента «БФ «Надія» (Рис. 1).
Рис. 1. Створення нового контрагента
Переходимо на закладку «Рахунки і договори». У табличній частині «Банківські рахунки» вводимо інформацію про розрахунковий рахунок благодійного фонду. А в табличній частині «Договори контрагентів» створюємо договір «Благодійна допомога» (Рис. 2). При цьому в реквізиті «Вид договору» вказуємо значення «Інше». Після чого зберігаємо всі внесені зміни, натиснувши кнопку «ОК».
Рис. 2. Внесення інформації про розрахунковий рахунок контрагента і створення договору з ним
КРОК 2. Відкриваємо довідник «Статті витрат» (меню «Операції → Довідники → Статті витрат»). У ньому створюємо нову статтю витрат «Благодійність» і заповнюємо реквізити нового елемента таким чином (Рис. 3):
- «Вид витрат» потрібно вибрати варіант «Інші»;
- «Стаття декларації» вибираємо з довідника «Статті податкових декларацій» вибираємо статтю «06.4.1 Суми коштів, вартість товарів, робіт, послуг, добровільно передані до бюджету, неприбуткових организацій у межах 4% прибутку минулого року».
Зберігаємо зміни, натиснувши кнопку «ОК».
Рис. 3. Створюємо нову статтю витрат
КРОК 3. Сама операція з надання благодійної допомоги у вигляді перерахування коштів оформлюється в програмі документом «Платіжне доручення вихідне» (меню «Банк → Платіжне доручення вихідне»). При цьому створюємо документ з видом операції «Інше списання безготівкових грошових коштів». Вибрати потрібний вид операції можна за допомогою кнопки «Операції» в лівому верхньому кутку документа.
Заповнюємо документ таким чином:
- у шапці вказуємо: дату створення платіжного доручення, ця інформація проставляється автоматично і відповідає поточній даті, встановленій на комп’ютері; реквізити платника і одержувача (Рис. 4);
- у закладці «Основна» вказуємо суму платежу, а також рахунок обліку 949. У реквізиті «Податкове призначення» вибираємо варіант «Госп. д-сть». А в реквізиті «Статті витрат» вказуємо створену нами раніше статтю витрат «Благодійність».
У закладці «Друк» перевіряємо текст призначення платежу і в разі необхідності коригуємо його. Після заповнення всіх необхідних реквізитів документ можна зберегти і відправити до банку.
Проведеним документ стане лише після проставляння прапорця біля опції «Сплачено». Це потрібно буде зробити на підставі наявної банківської виписки.
Рис. 4. Створюємо платіжне доручення на перерахування коштів до благодійного фонду
Операцію буде відображено у бухгалтерському обліку у вигляді проводки Д-т 949 — К-т 311 також після проведення документа (Рис. 5). Тобто після проведення документа програма у бухгалтерському обліку віднесла 8000 грн. на витрати (на субрахунок 949). У податковому обліку ця сама сума включається до витрат господарської діяльності за статтею «Благодійність». Оскільки саме до цієї статті у нас прикріплена стаття «06.4. 1 Суми коштів, вартість товарів, робіт, послуг, добровільно передані до бюджету, неприбуткових організацій в межах 4% прибутку минулого року». У податковому обліку ці витрати мають бути розподілені відповідно.
Рис. 5. Проводка, сформована після проведення документа «Платіжне доручення вихідне»
КРОК 4. Відсотки, на підставі яких відбувається включення витрат, зберігаються в регістрі відомостей «Параметри податкового обліку» (меню «Підприємство → Облікова політика → Параметри податкового обліку»). А нормування цих витрат здійснюється документом «Нормування витрат з податку на прибуток» (меню «Податковий облік → Нормування витрат з податку на прибуток»). У документі зазначаємо розмір оподатковуваного прибутку за минулий рік і натискаємо кнопку «Заповнити». Програма автоматично розподілить витрати (Рис. 6).
Рис. 6. Нормуємо витрати в податковому обліку
КРОК 5. Перевіряємо заповнення декларації про податок на прибуток. Заходимо в меню «Звіти → Регламентовані звіти» і створюємо звіт «Декларація про прибуток». Натискаємо кнопку «Заповнити» і бачимо, що сума витрат за рядком 06.4 ІВ вказана правильно.
Рис. 7. Заповнена декларація про податок на прибуток
Благодійність юридичній особі
Якщо у вас немає підстав віднести надану юридичній особі благодійну допомогу на витрати підприємства в податковому обліку, відображення операції в «1С:Бухгалтерія 8» дещо зміниться. Відмінність полягатиме в тому, що перерахування коштів потрібно буде оформити документом «Платіжне доручення вихідне» з видом операції «Інші розрахунки з контрагентами». Заповнюючи документ у реквізиті «Рахунок розрахунків», треба вказати субрахунок 949. Після проведення документа буде сформовано проводку Д-т 949 — К-т 311, але реквізити, що відповідають за податковий облік у проводці, заповнені не будуть. Таким чином, ця сума відобразиться лише на рахунках бухгалтерського обліку.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"