ПРОБЛЕМА
До податкової інспекції було надано декларацію з ПДВ з позначкою «022», а реєстр виданих та отриманих податкових накладних з помилковою відміткою «023» замість «022». Чи вважається у такому разі податкова звітність не поданою? Як виправити помилку? Чи застосовуються у такому разі штрафні санкції?
РІШЕННЯ
Насамперед з’ясуємо, чи відноситься Реєстр виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) до податкової звітності.
Податкова звітність і Реєстр
Згідно із статтею 46 Податкового кодексу України (ПК) до податкової звітності відносяться податкова декларація та розрахунок. При цьому податковою декларацією, розрахунком може бути:
документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання;
документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов’язань до податкових декларацій прирівнюються також митні декларації.
Додатки до податкової декларації є її невід’ємною частиною (п. 46.1 ПК).
Реєстр виданих та отриманих податкових накладних не може вважатись декларацією (чи розрахунком). Адже на його підставі не здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання.
Згідно з Порядком ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затвердженим наказом МФУ від 22.09.2014 № 958 (далі — Порядок № 958), Реєстр є формою для запису (реєстрації) виданих та отриманих податкових накладних та основою для відображення зведених результатів обліку операцій з постачання та придбання товарів/послуг в податкових деклараціях з ПДВ. А вже на підставі декларації з ПДВ здійснюється нарахування податкового зобов’язання з ПДВ за відповідний звітний період.
При цьому Реєстр також не є додатком до декларації з ПДВ у розумінні пункту 46.1 ПК. Додатки до декларації з ПДВ затверджені наказом МФУ від 23.09.2014 № 966. До їх переліку не входить Реєстр.
Для чого подається Реєстр до податкового органу
Подання Реєстру до податкового органу передбачено пунктом 201.15 ПК та пунктом 3 розділу І Порядку № 958. Згідно з цими нормами копії Реєстру в електронному вигляді за відповідний звітний період подаються платниками ПДВ до податкового органу щомісяця разом з декларацією з ПДВ за цей період в терміни, що передбачені для подання податкової звітності.
Внимание
Із 01.01.2015 Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII Реєстр виданих та отриманих податкових накладних замінено на Реєстр виданих та отриманих документів.
Крім того, згідно з пунктом 201.15 ПК податковий орган розробляє та розміщує на своєму офіційному веб-сайті програму ведення обліку записів у Реєстрах в електронному вигляді та забезпечує її безкоштовне розповсюдження.
Тобто дані Реєстру використовуються з метою забезпечення ефективного контролю за правильністю нарахування ПДВ та запобігання порушенням податкового законодавства.
Головне, на що при цьому звертається увага, — це порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), загальна сума постачання та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку — продавця, який видав податкову накладну. Відмітки у службових полях не впливають на правильність нарахування ПДВ.
Ураховуючи зазначене, якщо сама декларація з ПДВ заповнена без порушень, то вона вважається поданою.
Виправлення помилок в Реєстрі
За правилами, встановленими у пункті 1 розділу І Порядку № 958, виправлення помилки в Реєстрі здійснюється методом «сторно». При цьому коригування помилкових записів у Реєстрі не призводить до потреби формування нових (уточнюючих) Реєстрів.
Зазвичай метод «сторно» застосовується під час коригування сум, а не службових полів документа.
Крім того, оскільки здійснення платником ПДВ коригування помилкових записів у Реєстрі не призводить до потреби формування нових (уточнюючих) Реєстрів, то і подавати до податкового органу копії Реєстрів, які містять виправлені помилки, не потрібно.
Статтею 121 ПК передбачена відповідальність за ненадання платником податків оригіналів документів чи їх копій при здійсненні податкового контролю. Відповідальність за надання Реєстру з помилковим записом у службовому полі не передбачена ПК.
Щоб уникнути можливих непорозумінь з податковим органом, можете направити податковому органу лист з відповідним поясненням.
Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"