Виписка податкових накладних в перехідний період

Стаття-подарунок від системи «Експертус Головбух» 
Зміст статті:

ПРОБЛЕМА

Чи потрібно з 01.01.2015 реєструвати в ЄРПН всі видані податкові накладні, зокрема, виписані неплатнику ПДВ? Чи будуть дійсні податкові накладні, виписані у січні в паперовому вигляді?

РІШЕННЯ

Із 1 січня 2015 рокузапроваджено систему електронного адміністрування ПДВ. Однією з вимог функціонування цієї системи є обов’язок платника ПДВ надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН). Це передбачено пунктом 201.1 Податкового кодексу України (ПК) та пунктом 2 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженої наказом МФУ від 14.11.2014 № 1129 (далі — Порядок № 1129).

Причому таке правило розповсюджується на всі без винятку податкові накладні. Навіть ті, які не видаються покупцям: виписані неплатникам ПДВ, у разі умовного постачання, на пільгові операції, операції негосподарської діяльності, а також на послуги нерезидента з місцем постачання в Україні.

Водночас звертаємо увагу, що згідно з оновленим пунктом 11 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКдозволяється реєструвати податкові накладні в ЄРПН з 01.02.2015. Тобто протягом січня, як і раніше, обов’язковою є реєстрація в ЄРПН тих податкових накладних, в яких сума ПДВ в одній податковій накладній становить понад 10 тис. грн., а також податкових накладних, виписаних при здійсненні операцій з постачання підакцизних та імпортних товарів.

Однак складати податкові накладні в електронному вигляді потрібно вже з 01.01.2015. Адже згідно зі статтею 201 ПК паперову форму податкової накладної відмінено. Тому формування податкових накладних з цього часу в паперовому вигляді є порушенням порядку заповнення податкової накладної. А це, насамперед, не дає права отримувачу (покупцю) на віднесення сум ПДВ до податкового кредиту (п. 7 Порядку № 1129).

Зазначена вимога не розповсюджується на продавця. Незалежно від того, в якій формі складено податкову накладну та чи зареєстрованої її в ЄРПН, продавець зобов’язаний включити суму ПДВ, вказану в податковій накладній, до суми податкових зобов’язань за відповідний звітний період (п. 201.10 ПК).

Слід також пам’ятати, що за порушення законів з питань оподаткування передбачено фінансову, адміністративну та кримінальну відповідальність (п. 111.1 ПК). Тому за виписку податкової накладної у паперовій формі може бути застосовано адміністративний штраф. Відповідно до статті 163-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушення порядку ведення податкового обліку тягне за собою накладення штрафу в розмірі від 5 нмдг до 10 нмдг (від 85 грн. до 170 грн.).

Отже, всі податкові накладні, зокрема виписані неплатнику ПДВ, з 01.01.2015 потрібно складати лише в електронній формі. Обов’язкова реєстрація таких податкових накладних в ЄРПН починається з 01.02.2015.

Насамкінець звертаємо увагу, що з 01.02.2015 до 01.07.2015 діятиме перехідний період для функціонування електронної системи адміністрування ПДВ (п. 35 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПК).

У перехідний період:

  • не застосовуються штрафи при порушенні термінів реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них;

  • реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН здійснюється без обмеження сумою ПДВ, обчисленою за формулою згідно з пунктом 200-1.3 ПК.

Детальніше про питання електронного адміністрування ПДВ можна довідатись у тижневику «Головбух» № 1/2015.

Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді