Помилка при складанні податкової накладної

Стаття-подарунок від системи «Експертус Головбух» 
Зміст статті:

ПРОБЛЕМА

Продавець виписав податкову накладну, допустивши помилку в назві покупця, та зареєстрував її в ЄРПН. Помилку виявлено в наступному за звітним місяці. Чи необхідно реєструвати нову податкову накладну з новим номером або виписувати розрахунок коригування до податкової накладної?

РІШЕННЯ

Податкова накладна є податковим документом, на підставі якого формуються податкові зобов’язання у продавця та податковий кредит у покупця. У податковій накладній мають бути правильно заповнені всі обов’язкові реквізити, визначені пунктом 201.1 Податкового кодексу України (ПК).

Відповідно до підпункту «д» пункту 201.1 ПК до обов’язкових реквізитів податкової накладної належать, зокрема, повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юрособи або прізвище, ім’я та по-батькові фізособи-покупця (отримувача) товарів/послуг, зареєстрованої як платник ПДВ.

Пункт 201.10 ПК надає платнику ПДВ право зареєструвати податкову накладну у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) протягом 15 календарних днів, наступних за днем її виписки.

Механізму видалення помилково виписаних податкових накладних та розрахунків коригувань з ЄРПН немає. У разі допущення в податкових накладних будь-яких помилок «технічного» характеру при складанні та реєстрації в ЄРПН можна скласти нову, правильну ПН та зареєструвати її в ЄРПН. При цьому продавець повинен встигнути це зробити у встановлений ПК строк — 15 календарних днів, наступних за днем її складання.

Рекомендуємо одночасно подати до податкового органу лист, в якому проінформувати про можливість розбіжностей у відповідному податковому періоді та вказати причину таких розбіжностей.

Також підприємству варто повідомити покупця про факт наявності реєстрації в ЄРПН помилкової податкової накладної щоб уникнути позбавлення його податкового кредиту в результаті такої помилки.

Податкова накладна, що містить помилкові показники, не підлягає виключенню з Єдиного реєстру. Враховуючи, що в нашому випадку помилку виявлено у наступному за звітним місяці, то зареєструвати нову (без помилок) податкову накладну в ЄРПН вже немає можливості.

У окремих випадках постачальник товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.

Але відповідно до пункту 192.1 ПКсуми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню за таких умов:

  • будь-яка зміна суми компенсації вартості товарів/послуг, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг покупцем особі, яка їх надала;

  • повернення постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг покупцю.

Ураховуючи, що в нашому випадку помилка у податковій накладній допущена в назві покупця, то немає підстав для виписки розрахунку коригування, з огляду на умови пункту 192.1 ПК, які викладені вище.

Як бути покупцю в такому випадку, щоб мати законне право на нарахування податкового кредиту?!

На цей випадок, ПК передбачає, що у разі реєстрації продавцем товарів/послуг податкової накладної з помилками у ЄРПН, покупець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний податковий період заяву зі скаргою на такого постачальника, яка є підставою для включення сум податку до складу податкового кредиту. Таке право зберігається за ним протягом 60 календарних днів, що настають за граничним терміном подання податкової декларації за звітний (податковий) період, у якому не надано податкову накладну або порушено порядок її заповнення та/або порядок реєстрації в Єдиному реєстрі. До заяви додаються копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв’язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

У випадку, якщо покупець вчасно не подав заяву зі скаргою на постачальника за допущення помилки у податковій накладній, то при проведенні податкової перевірки покупцю необхідно буде аргументувати своє право на податковий кредит. Таким аргументом може бути той факт, що допущена помилка ніяк не впливає на проведення розрахунків з ПДВ, тобто на заниження/завищення відповідних податкових зобов’язань та кредиту. Але такі пояснення можуть виявитись недостатніми для податкових органів, тому потрібно бути готовими відстоювати своє право на податковий кредит навіть у суді.

Що стосується податкових наслідків для покупця, то наявність в ЄРПН податкової накладної з помилками спричиняє розбіжності між даними Єдиного реєстру та реєстру виданих податкових накладних платника податку — продавця. Ці розбіжності є податковою інформацією, що свідчить про можливі порушення платником податків податкового законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи податкової служби.

Якщо платник не надасть пояснень щодо суті таких розбіжностей та документальних підтверджень своїх пояснень на обов’язковий письмовий запит податкового органу протягом 10 робочих днів з дня отримання запиту, це слугуватиме однією з обставин, за наявності якої здійснюється документальна позапланова перевірка платника податку (пп. 78.1.1 ПК).

Підготовлено членами Експертної ради системи «Експертус Податки»


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді