Як бути при нестачі товару під час імпорту та як списувати його брак

Зміст статті:

ПРОБЛЕМА

Як відобразити в обліку нестачу товару при імпорті? Як оформити брак при імпорті, якщо, наприклад, пошкоджена упаковка товару?

РІШЕННЯ

При отриманні товару, що не відповідає характеристикам, обумовленим в договорі, слід керуватись законодавством країни-покупця, країни-постачальника та міжнародними нормативно-правовими актами.

Так, згідно зі статтею 253 Митного кодексу України підприємства, що переміщують товари через митний кордон України, у присутності посадової особи митного органу складають акти про невідповідність цих товарів відомостям, зазначеним у документах, необхідних для здійснення їх митного контролю, про пошкодження товарів, їх упаковки чи маркування або про їх втрату. Зазначені акти подаються відповідним митним органам. При переміщенні товарів через митний кордон залізничним транспортом митному органу замість акта про невідповідність може подаватися комерційний акт, складений відповідно до міжнародних договорів, укладених відповідно до закону.

Форма такого акта затверджена наказом Держмитслужби від 18.11.2002 № 630.

Відповідно до статті 35 Конвенції ООН про договори міжнародної купівлі-продажу товарів від 11.04.1980 (далі — Конвенція), до якої приєдналася і Україна, продавець повинен поставити товар, який за кількістю, якістю й описанням відповідає вимогам договору і який упакований так, як це вимагається за договором.

Крім випадків, коли сторони домовилися про інше, товар не відповідає договору, якщо він:

a) не придатний для тих цілей, для яких такий товар звичайно використовується;

b) не придатний для будь-якої конкретної мети, про яку продавця прямо чи опосередковано було повідомлено під час укладення договору, крім тих випадків, коли з обставин випливає, що покупець не розраховував або що для нього було нерозумним розраховувати на компетентність і міркування продавця;

c) не має якостей товару, представленого продавцем покупцеві як зразок чи модель;

d) не упакований звичайним для таких товарів способом, а за відсутності такого — способом, який є належним для збереження й захисту даного товару.

Продавець не несе відповідальності на підставі підпунктів a–d попереднього пункту за будь-яку невідповідність товару, якщо під час укладення договору покупець знав чи не міг не знати про таку невідповідність.

Відповідно до статті 36 Конвенції продавець несе відповідальність за договором і за цією Конвенцією за будь-яку невідповідність товару, яка існує в момент переходу ризику на покупця, якщо навіть ця невідповідність стає очевидною тільки пізніше.

Покупець може вимагати виконання продавцем своїх зобов’язань, якщо тільки покупець не вдався до засобу правового захисту, не сумісного з такою вимогою.

Якщо товар не відповідає договору, покупець може вимагати заміни товару тільки в тому разі, коли така невідповідність є істотним порушенням договору й вимогу про заміну товару заявлено або одночасно з повідомленням, даним відповідно до статті 39 Конвенції, або в розумний строк після нього.

Якщо товар не відповідає договору, покупець може вимагати від продавця усунення цієї невідповідності шляхом виправлення, крім випадків, коли це є нерозумним з урахуванням усіх обставин. У договорові має бути заявлена вимога про усунення невідповідності товару одночасно з повідомленням, даним відповідно до статті 39, або в розумний строк після нього (ст. 46 Конвенції).

Згідно зі статтею 49 Конвенції покупець може заявити про розірвання договору купівлі-продажу, якщо невиконання продавцем будь-якого з його зобов’язань за договором купівлі-продажу або за Конвенцією є істотним порушенням договору.

Також покупець може вимагати відшкодування збитків згідно з підпунктом «b» пункту 1 статті 45 Конвенції.

В обліку дані операції будуть відображатися таким чином

з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Податковий облік

Д-т

К-т

Дохід

Витрати

1

Оплачена вартість ТМЦ постачальнику

632

312

750 USD

6000 UAH

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

377

377

311

1200 UAH

3

Отримані товари від постачальника відповідно до первинних документів

281

632

562,5 USD

4500 UAH

4

Виявлено нестачу товару при його отриманні

947

281

62,5 USD

500 UAH

—*

5

Постачальнику пред’явлена претензія

374

715

62,5 USD

500 UAH

—**

6

Постачальник оплатив претензію

312

374

62,5 USD

500 UAH

* відповідно до пункту 140.3 Податкового кодексу України (ПК) — до витрат не включається сума фактичних втрат товарів;

** відповідно до підпункту 136.1.5 ПК — для визначення об’єкта оподаткування не враховуються доходи у вигляді сум коштів, отриманих платником податку в результаті задоволення претензій, як компенсація прямих витрат або збитків, понесених таким платником податку в результаті порушення його прав та інтересів. Не є об’єктом оподаткування ПДВ, оскільки не відповідає критеріям, визначеним у підпункті 14.1.191 ПК.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді