Згідно з Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV всі суб’єкти господарювання, незважаючи на організаційно-правову форму та форму власності, змушені проводити бухгалтерський облік та звітувати про фінансову діяльність до передбачених законодавством контролюючих органів.
Втрата первинних документів через руйнування офісу
Відповідно, бухгалтерський облік неприбуткових організацій є обов’язковою формою обліку.
Відображення всіх кореспонденцій рахунків, ведення необхідної документації та заповнення затверджених звітів відбувається у відповідності до положень (стандартів) бухгалтерського обліку.
До прикладу, облік доходів регулюється П(С)БО 15 «Доходи», затвердженим наказом Мінфіну від 29.11.1999 № 290.
Облік неприбуткових організацій в цій частині визначено у статті 16 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації» від 05.07.2012 № 5073-VI (далі — Закон № 5073).
Щодо видатків, то їх формування відбувається згідно з П(С)БО 16 «Витрати», що затверджене наказом Мінфіну від 31.12.1999 № 318.
Законом № 5073 регулюється і стаття «Адміністративні витрати». Так, до адміністративних витрат включаються, зокрема, фінансові пожертви, а загальна сума цієї статті затрат не може бути більшою за 20% від доходу в поточному році.
Надходження грошей, майнові активи, а отже, і вся фінансова діяльність неприбуткових організацій зводяться на відповідних рахунках, які регулюються Планом рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій (наказ Мінфіну від 30.11.1999 № 291).
Бухгалтерський облік для неприбуткових організацій має регулюватися виключно чинним законодавством, а оформлення необхідних записів — проводитися лише на основі своєчасно складених та відповідно оформлених (наведені достовірні дані та всі реквізити) підтвердних фінансових документів.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"