Ліквідація основних засобів — момент істини

Із давніх-давен платники ПДВ у разі ліквідації основних засобів нараховували так зване умовне зобов’язання з ПДВ. Але час плине, правила змінюються. Тож чи нараховуватимемо таке зобов’язання у 2017 році?

Нагадаємо, що до 01.01.2017 ліквідація основних засобів (ОЗ) підпадала під умовне нарахування зобов’язань з ПДВ (пп. «г» п. 198.5 Податкового кодексу України; ПК). Адже платник ПДВ мав нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ за необоротними активами, якщо їх призначено для використання або їх починають використовувати у негосподарській діяльності. При цьому будь-який ліквідований ОЗ саме й не можна було використовувати у господарській діяльності.

Втрата первинних документів через руйнування офісу

Користуючись цією нормою та численними роз’ясненнями податківців*, платники ПДВ нараховували умовні ПДВ-зобов’язання в разі ліквідації основних засобів як за самостійним рішенням платника ПДВ, так і коли такі активи ліквідували унаслідок форс-мажорних обставин.

* Зокрема, листи ДФС від 13.05.2016 № 10488/6/99-99-15-02-02-15, від 16.05.2016 № 8255/5/99-99-15-03-02-16, від 27.05.2016 № 11679/6/99-95-42-01-15.

При цьому базу оподаткування ПДВ визначали на основі балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного періоду, протягом якого ОЗ було ліквідовано (п. 189.1 ПК).

Водночас платників ПДВ, м’яко кажучи, не задовольняла така норма, особливо щодо нарахування ПДВ у разі ліквідації основних засобів за форс-мажору. Адже підприємства — платники ПДВ несли при цьому подвійне навантаження. До фактичних збитків, понесених від ліквідації активу, упущених вигід, яких уже не буде одержано від його використання у діяльності, додавалося ще й умовне ПДВ.

Скасування умовного ПДВ у разі ліквідації ОЗ

Сподівання платників ПДВ виправдалися. Так, у Законі України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21.12.2016 № 1797–VIII з-поміж інших змін з’явилася маленька, але вагома нова частина у згаданому підпункті «г» пункту 198.5 ПК«(крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу)».

Отже, від 01.01.2017 на операції з ліквідації основних засобів умовне ПДВ-зобов’язання відповідно до пункту 198.5 ПК не нараховують.

Облік ліквідації основних засобів

При цьому нагадаємо, що пункту 189.9 ПК ніхто не скасовував. Тобто якщо основні засоби ліквідують за самостійним рішенням платника ПДВ, таку ліквідацію вважають їх постачанням.

Під час ліквідації основних

засобів із 01.01.2017 умовне ПДВ-зобов’язання не нараховують

Тож від початку цього року щодо операцій з ліквідації основних засобів діють два ключових правила.

Перше «нове» податкове правило: для операцій з ліквідації ОЗ як за самостійним рішенням платника ПДВ, так і за форс-мажорних обставин (без згоди платника ПДВ) нарахування умовного ПДВ не передбачено.

Друге «старе» податкове правило: ліквідація основних засобів за самостійним рішенням є операцією їх постачання за звичайними цінами, але не нижче за балансову вартість на момент ліквідації.

Ліквідація основних засобів — момент істини
Олена Сердюкексперт МСFR Головбух, канд. екон. наук
З 01.01.2019 вже всі великі і середні підприємства оприлюднюватимуть річну фінзвітність разом з аудиторським висновком на власній веб-сторінці. Висновки стосуватимуться фінзвітності за 2018 рік. Отже, багатьом підприємствам на вимогу аудиторів доведеться провести річну інвентаризацію. Є ще принаймні п’ять причин, щоб провести інвентаризацію до кінця року.

Отримання комплектувальних, як і раніше, — без ПДВ

Решта податкових правил щодо ліквідації основних засобів залишилися незмінними. Зокрема, йдеться про пункт 189.10 ПК. Відповідно, якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримують комплектувальні вироби, складові частини, компоненти чи інші відходи, які оприбутковують на матеріальних рахунках із метою їх використання у господарській діяльності платника ПДВ, на такі операції податкових зобов’язань з ПДВ не нараховують.

Основні засоби за ціною, нижчою від залишкової вартості

Ліквідація основного засобу, знищеного внаслідок пожежі

У торговельній залі ТОВ «Промторг» сталася пожежа, після якої провели позапланову інвентаризацію. У результаті її проведення встановлено факт знищення касового апарата «Екселіо DP-45». Первісна його вартість становить 8200,00 грн, знос — 2733,33 грн. Керівник підприємства за матеріалами інвентаризації прийняв рішення про ліквідацію касового апарата. Після його ліквідації отримано металобрухт, чиста вартість реалізації якого становить 70,00 грн.

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

1

Списано нараховану суму зносу касового апарата, що ліквідується

131

104

2733,33

2

Списано залишкову вартість касового апарата, що ліквідується

976

104

5466,67

3

Оприбутковано металобрухт

209

746

70,0

Насамкінець підсумуємо. Інколи одна нова маленька фраза у ПК може заощадити значні кошти платників ПДВ. Тож, як то кажуть, усе на краще.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Вебінар для бухгалтера

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді