Платникам податків слід бути готовим до чергових нововведень від податківців. Втім, ці зміни, на думку податківців призвані полегшити життя платників. Так, Наказом Мінфіну України від 21.12.2016 р. № 1125 (далі – Наказ № 1125), було затверджено новий порядок та положення про реєстрацію платників податків на додану вартість (ПДВ).
Цей наказ вже було опубліковано у «Офіційному віснику України» №14, від 17.02.2017 р. Наказ № 1125 набере чинності вже з 20.03.2017 р. Загалом, всі зміни що вносяться цим законом скасовують чи спрощують деякі норми стосовно отримання та подачі документів, необхідних для реєстрації платників податків як платників ПДВ.
Спрощення процедури обліку платників податків
Перш за все, Наказ № 1125 вносить зміни у процедуру обліку платників податків і робить її дещо простішою. На скільки? Зараз з’ясуємо!
Платникам податків надали змогу подавати в електронному вигляді наступні форми:
Також, Законом № 1125 податківці додали нові форми документів:
- довідка № 34-ОПП – про взяття на облік платника податків, відомості про якого не підлягають включенню до Єдиного державного реєстру;
- заява № 17-ОПП (про яку згадували вище) – про взяття на облік не за основним місцем обліку.
Деякі документи та форми було скасовано. До них відносяться:
Інші ж документи було навпаки – удосконалено. Серед них:
Також, з 20.03.2017 р. із дня набрання Наказу № 1125 чинності, втрачають свою чинність деякі документи, що були видані контролюючими органами раніше. До дати набуття наказу чинності, а також у день набуття чинності ці документи все ще є дійсними:
- довідка № 4-ОПП про взяття на облік платника податків, відомості якого не підлягають включенню до Реєстру. Таку довідку могли отримувати підприємства, які є представництвами чи філіями нерезидентів, тобто, на території України вони не можуть бути юридичними особами;
- форма № 16-ОПП;
Втім, форма № 4-ОПП надалі буде виступати в якості довідки, доки реквізити особи не будуть змінені. Після зміни, вже довідкова форма № 4-ОПП втратить свою чинність, а особа отримає нову форму № 34-ОПП.
Облік за неосновним місцем обліку та зміни у формі № 17-ОПП
Як ми писали вище, податківці додали нову форму № 17-ОПП. У цій новій, спрощеній формі заяви щодо взяття на облік не за основним місцем обліку, потрібно зазначити тільки контролюючі органи, в яких платник ПДВ бажає стати на облік за неосновним місцем обліку.
Таку заяву, платник податків може подати як за основним місцем обліку, так і не за основним. Тобто – на власний розсуд платника податків.
Якщо заява № 17-ОПП подається до контролюючого органу не за основним місцем обліку, то у 3 розділі заяви платник податків може обрати адміністративно-територіальні одиниці, які обслуговуються таким органом. Якщо відповідна заява подається за основним місцем обліку, то платник податків може зазначити всі контролюючі органи, в яких бажає стати на облік.
Взяття на облік не за основним місцем обліку може бути здійснено на підставі удосконалених форм:
- № 20-ОПП у якій платник податків визначив контролюючий орган, у якому бажає стати на облік, за неосновним місцем обліку, за місцезнаходженням відповідного об’єкту оподаткування;
- № 5-ОПП , яку подав нотаріус, і в якій платник податків також може зазначити інше місце обліку за місцезнаходженням робочого місця.
Якщо платник податків скористався однією із двох вищезазначених форм, то подавати заяву за формою № 17-ОПП не обов’язково.
Також слід сказати, що було внесено зміни і до заяви за формою № 1-ОПП, згідно із якою, при призначенні чи зміні особи відповідальної за ведення бухгалтерського обліку, у такій заяві необхідно лише заповнити відповідний розділ.
А якщо платник податків уклав з контролюючим органом договір про визнання електронних документів, то форму № 1-ОПП з новими відомостями можна подавати із позначкою «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського обліку» в електронній формі.
Щодо форми № 20-ОПП
Наказом № 1125 передбачено змогу платника податків, що уклав договір із контролюючим органом про визнання електронних документів, подавати форму № 20-ОПП в електронному вигляді, із дотриманням всіх вимог щодо подання електронних документів.
Для зручності подання електронної форми № 20-ОПП у розділі 3 передбачено графи «ідентифікатор об’єкта оподаткування» та «Адміністративна одиниця відповідно до КОАТУУ, де знаходиться об’єкт оподаткування».
Графа «Адміністративна одиниця відповідно до КОАТУУ, де знаходиться об’єкт оподаткування» заповнюється відповідно до Класифікатора, який знаходиться на офіційному порталі Держстату України.
При зміні «адміністративної одиниці» платник податків подає форму № 20-ОПП, в якій зазначає як код попередньої адміністративної одиниці, так і нової. Відповідні графи присутні у формі.
Реєстраційна заява платника ПДВ № 1-ПДВ
Реєстраційну форму № 1-ПДВ було спрощено. З неї було виключено наступні відомості:
- щодо найменування контролюючого органу, де здійснюється реєстрація чи перереєстрація;
- місце проживання платника податків, окрім випадків зміни місця проживання;
- відомості щодо контактних номерів телефонів платника податків та уповноважених осіб;
- щодо кількості працівників.
При добровільній реєстрації платника ПДВ подається лише перший аркуш форми № 1-ПДВ. Якщо реєстрація обов’язкова, то платнику податків потрібно заповнити всі аркуші форми.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"