Повернення надмірно сплачених коштів при ліквідації платника податків

Що робити, коли платник податків має намір ліквідуватись, але на його рахунках є надмірно сплачені кошти за податкові зобов'язання? Як повернути ці кошти?

Ліквідація платника податків – один із нормальних процесів припинення підприємницької діяльності як для юридичних, так і для фізичних осіб. Отже, платник податків вирішив знатися з обліку, але до цього часу він має певну суму надмірно сплачених податкових зобов'язань. Звісно, така особа не хоче залишати свої кошти на податкових рахунках, адже після припинення державної реєстрації як платника податків – ці кошти вже буде неможливо вивести і використати.

Повернення надмірно сплачених коштів

Пунктом 97.6 Податкового кодексу України (далі – ПК) встановлено – якщо платник податків сплатив більшу суму податкового зобов'язання ніж це вимагалося податковою, то такі надмірно сплачені кошти можуть бути використані для погашення податкового боргу, штрафів, пені, або інших видів податків, за якими є заборгованість. Якщо заборгованостей немає – кошти мають бути повернені до платника податків.

При поверненні помилково чи надмірно сплачених коштів ДФС має керуватися статтею 43 ПК, в якій визначено порядок повернення таких коштів. При цьому, ДФС активно взаємодіє із територіальними органами ДФС, а також місцевими фінансовими органами Державної казначейської служби України.

Однак, повернення таких коштів може бути здійснено лише на підставі заяви платника податків. Виняток робиться лише для податку на доходи фізичних осіб, який розраховується ДФС на підставі поданої платником податків декларації за звітній календарний рік. Повернення надмірно сплачених коштів відбувається шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податків протягом 1095 днів із дня виникнення переплати.

Зняття з обліку платника податків у ДФС відбувається згідно із Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 № 755-IV. Законна підстава для зняття платника податків з обліку – надходження відомостей про зняття особи з обліку х державного Реєстру платників податків. Дата зняття з обліку відповідає даті закриття останньої інтегрованої картки чи даті отримання відомостей про закриття всіх інтегрованих карток цього платника податків.

Закриття інтегрованих карток платника податків

Закриття інтегрованих карток платника податків відбувається за наступних умов:

  • Повне погашення суми податкового боргу, заборгованості зі сплати ЄСВ, штрафів, пені, списання податкового бору і т.д.;
  • Повернення платникові податків помилково чи надмірно сплачених коштів у разі списанні до бюджету за заявою платника податків;
  • Повернення платникові податків помилково чи надмірно сплачених коштів єдиного податку чи списання їх до фондів соціального страхування виключно за заявою платника податків;
  • Відсутність розстрочених чи відстрочених грошових зобов'язань чи податкового боргу який не був погашених на дату закриття ІКП.

Однак, якщо припинення діяльності платника податків було спричинене відповідним судовим рішенням чи державний реєстратор зняв платника податків з реєстрації за спрощеною процедурою – надмірно сплачені кошти ЄСВ сплачуються до фондів соціального страхування  чи до бюджету, за рішенням керівника відповідного органу ДФС.

Відповідно до всього вищезазначеного – повернення надмірно сплачених коштів, сплачених платником податків цілком можливе, але лише у випадку, коли платник податків подасть відповідну заяву до повного зняття з обліку в контролюючих органах.


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді