Однією з форм продажу товарів поза торговельною залою магазину є виїзна торгівля. Продавати товари через засоби пересувної мережі можна цілий рік. Із настанням теплих весняних днів цей вид торгівлі стає цікавим для підприємців
Правила торгівлі з використанням автомагазинів, автокафе, авторозвозок, автоцистерн, лавок-автопричепів, візків, низькотемпературних лотків, розносок, столиків тощо регулюють Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 № 833 (далі — Порядок № 833), і Правила роботи дрібнороздрібної торговельної мережі, затверджені наказом Мінзовнішекономторгу від 08.07.1996 № 369 (далі — Правила № 369).
Вимоги до асортименту товарів
Охочі провадити виїзну торгівлю мають, насамперед, визначитися з асортиментом товарів. Це важливо, тому що окремі товари заборонено реалізовувати у виїзній торгівлі. Перелік таких товарів наведено в пункті 8 Правил № 369.
Основні вимоги до асортименту товарів виїзної торгівлі наводимо у Таблиці.
Разом із тим заборонено продавати товари:
- які не мають відповідного маркування, належного товарного вигляду;
- строк придатності яких сплив або його не зазначено, або зазначено з порушенням вимог нормативних документів;
- що надійшли без документів, зокрема, таких, що засвідчують їх якість і безпеку (п. 8, 30 Правил № 369; п. 17 Порядку № 833);
- які імітують продовольчі товари (мають їх форму, запах, колір, вигляд, оформлення, маркування, об’єм чи розмір) і ставлять під загрозу безпеку або здоров’я споживачів, зокрема дітей, які можуть сплутати їх із продовольчими товарами, покласти до рота, смоктати або їсти, що може спричинити задуху, інтоксикацію, перфорацію або непрохідність шлунково-кишкового тракту (п. 17-1 Порядку № 833).
Якщо з однієї авторозвозки реалізують одночасно продовольчі та непродовольчі товари, потрібно, щоб продовольчі товари були розфасовані, мали герметичну (непошкоджену) упаковку і при цьому були дотримані принципи товарного сусідства.
Асортимент товарів виїзної торгівлі
Дозволено | Заборонено |
---|---|
Продовольчі товари | |
Продовольчі товари нескладного асортименту | Продовольчі товари, під час реалізації яких обов’язково дотримуватися санітарних норм і правил, температурних режимів, умов зберігання та продажу |
Картопля, овочі, фрукти, плоди, ягоди, баштанні культури в період сезонного продажу, а також морозиво, квіти | Нефасовані та неупаковані продовольчі товари з розносок, лотків, столиків, корзин і неспеціалізованого транспорту |
Алкогольні напої, тютюнові вироби (зокрема, без марок акцизного податку та у разі продажу неповнолітніми)* | |
Непродовольчі товари | |
Непродовольчі товари нескладного асортименту | Технічно складні і великогабаритні товари |
Вогненебезпечні товари побутової хімії, піротехнічні іграшки, паливно-мастильні матеріали** | |
Домашнє та робоче взуття, робочий одяг, головні убори для літнього сезону | Тканини, взуття, швацькі вироби і вироби верхнього трикотажу, що потребують примірки |
Дорогоцінні метали, коштовне каміння і вироби з них | |
Товари, вільна реалізація яких заборонена |
*Дозволено продаж через автомагазини (авторозвозки) системи споживчої кооперації, що здійснюють виїзну торгівлю у сільській місцевості.
**Дозволено реалізацію через авторозвозки системи споживчої кооперації.
Дозвільні документи на виїзну торгівлю. З огляду на положення Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Мінрегіонів від 21.10.2011 № 244 (далі — Порядок № 244), такі засоби пересувної мережі, як розноски, лотки тощо, розглядають як пересувну тимчасову споруду.
Паспорт прив’язки
Щоб торгувати з такого прилавка, лотка на колесах, який стоятиме на одному місці, суб’єкт господарювання згідно з Порядком № 244 має отримати паспорт прив’язки тимчасової споруди. Для цього треба звернутися до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної держадміністрації із заявою (у довільній формі).
До заяви додають:
- графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасової споруди, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів тимчасової споруди з прив’язкою до місцевості;
- реквізити замовника (найменування, ПІБ, адреса, контактна інформація).
Цей перелік документів є вичерпним (п. 2.3 Порядку № 244). Строк розгляду заяви і поданих документів — 10-15 робочих днів.
Надалі, в разі позитивного рішення, для оформлення паспорта прив’язки замовник звертається вже безпосередньо до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою, до якої додає:
- схему розміщення тимчасової споруди (додаток 1 до Порядку № 244);
Пересувна тимчасова
споруда — споруда, яка не має закритого приміщення для тимчасового перебування людей, у якій можна розміщувати торговельне обладнання, низькотемпературний прилавок, лоток, ємність, торговельний автомат, інші пристрої для сезонної роздрібної торгівлі та іншої підприємницької діяльності
(п. 1.4 Порядку № 244)
- ескізи фасадів тимчасової споруди у кольорі М 1:50 (лише для стаціонарних ТС), які виготовляє суб’єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (додаток 1 до Порядку № 244);
- схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, що має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;
- технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.
Перелічені документи замовник отримує самостійно.
Оформлюють паспорт прив’язки протягом 10 робочих днів із дня подання заяви. Після його отримання можна розміщувати тимчасову споруду, повідомивши про виконання вимог паспорта прив’язки виконавчий орган місцевої ради або відповідну РДА заявою встановленої форми (додаток 2 до Порядку № 244).
Не потрібно отримувати паспорт прив’язки тимчасової споруди для проведення ярмарок, державних і місцевих святкових, урочистих масових заходів на строк проведення таких заходів.
Утім, пересувний об’єкт торгівлі (автомагазин, автокафе, авторозвозку тощо) «прив’язувати» не потрібно. Хоча на практиці трапляються випадки, коли місцева влада наполягає на отриманні паспорта прив’язки, наприклад, для кавомобіля.
Ліцензія
Крім того, роздрібну торгівлю алкогольними напоями та/або тютюновими виробами суб’єкти підприємницької діяльності всіх форм власності можуть здійснювати лише за наявності відповідних ліцензій.
Оскільки ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями/тютюновими виробами суб’єкт господарювання отримує на кожне окреме місце торгівлі, використовувати під час тимчасової (виїзної) торгівлі ліцензію з іншого місця торгівлі не дозволяється. Для тимчасової (виїзної) торгівлі алкогольними напоями (тютюновими виробами) потрібно отримати нову ліцензію на роздрібну торгівлю за таким тимчасовим місцем торгівлі (у відповідному головному управлінні ДФС або в Центрі обслуговування платників).
Для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями і тютюновими виробами потрібно подати такі документи:
- заяву на одержання ліцензії встановленого зразка;
- платіжне доручення із позначкою банку про сплату за видачу ліцензії. Розмір плати за ліцензію та порядок її справляння визначено у статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 № 481/95-ВР;
- документ, що надає право представляти інтереси суб’єкта господарювання (за подання документів представником).
Власне ліцензію або рішення про відмову в її видачі заявникові видають не пізніше 10 календарних днів із дня одержання документів.
Копії таких ліцензій, засвідчені підписом відповідальної особи та печаткою органу, що їх видав, зберігаються у працівника пункту дрібнороздрібної торговельної мережі. Він пред’являє їх на вимогу службових осіб органів державного контролю і нагляду (п. 17, 18 Правил № 369).
Ветдокумент
У разі продажу тварин, продуктів тваринного походження, репродуктивного матеріалу, біологічних продуктів, кормів тваринного та рослинного походження їх якість підтверджують ветеринарною довідкою або ветеринарним свідоцтвом (ст. 32 Закону України «Про ветеринарну медицину» від 25.06.1992 № 2498-XII). Порядок видачі ветеринарних документів врегульовано постановою КМУ від 21.11.2013 № 857. Зокрема, видають ці документи держінспектори ветеринарної медицини й уповноважені лікарі ветеринарної медицини після безпосереднього огляду відповідної продукції. Ветеринарний документ видають заявнику не пізніше ніж за місяць із дати звернення.
Санпаспорт на ТЗ
Для виїзної торгівлі продовольчими товарами обов’язково потрібно отримати санітарний паспорт і на транспортний засіб, з якого проводитимуть продаж. Таку вимогу передбачено пунктом 21 Правил № 369, пунктом 181 Санітарних правил для підприємств продовольчої торгівлі, затверджених Головним державним санітарним лікарем СРСР 16.04.1991 за № 5781-91, і пунктом 12.3 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 № 363. Санітарний паспорт на автотранспорт для перевезення харчових продуктів видає територіальний орган Держпродспоживслужби. Строк видачі — не більше ніж 10 календарних днів із дня подання суб’єктом звернення заяви і документів, необхідних для отримання послуги (лист-звернення щодо оформлення санпаспорту і копія свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу)
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"