Насамперед зауважимо, що мобілізованим працівникам передбачено соціальні гарантії. Зокрема, за ними до закінчення особливого періоду або до оголошення рішення про демобілізацію, але не більше одного року, зберігається місце роботи, посада і компенсується з бюджету середній заробіток на підприємстві, де вони працювали на час призову.
Виплату таких компенсацій з бюджету в межах середнього заробітку проводять за рахунок коштів Державного бюджету України (ч. 3 ст. 119 Кодексу законів про працю України; КЗпП).
Наведена норма КЗпП у такій редакції чинна з 08.06.2014. Проте Порядок виплати компенсації підприємствам, установам, організаціям у межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою КМУ від 04.03.2015 № 105 (далі — Порядок № 105), набрав чинності лише з 17.03.2015. Водночас у Держбюджеті на 2015 рік було передбачено кошти на виплату компенсації з січня 2015 року. Тому органи соцзахисту населення на підставі Звіту про фактичні витрати на виплату середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, компенсують роботодавцям середній заробіток, виплачений починаючи з січня 2015 року.
Відповідно до підпункту «и» підпункту 165.1.1 Податкового кодексу України (ПК) не включаються до загального місячного оподатковуваного доходу платника податку компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку мобілізованих працівників. Таку виплату не оподатковують і військовим збором на підставі підпункту 1.7 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX ПК. Проте до появи порядку компенсації середнього заробітку зазначені норми ПК не працювали на практиці. У зв’язку з цим роботодавці мали утримувати із середнього заробітку мобілізованих працівників ПДФО і військовий збір за березень 2014 року – лютий 2015 року.
З появою Порядку № 105 компенсації з бюджету підлягають витрати роботодавця на виплату середнього заробітку мобілізованих працівників, починаючи з витрат за січень 2015 року. Оскільки з середнього заробітку за січень і лютий 2015 року роботодавці вже утримали ПДФО і військовий збір, після отримання компенсації з бюджету вони мають право провести перерахунок ПДФО та військового збору.
ВРІЗ
Відображення перерахунку у формі № 1ДФ
Результати перерахунку слід відобразити в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ за ІІ квартал 2015 року так:
- у розділі I в рядку з ознакою 101 зазначаємо зі знаками «–» суму середнього заробітку мобілізованих за січень і лютий 2015 року в графах 3а, 3 і суму утриманого з нього ПДФО — у графах 4а, 4;
- у іншому рядку із ознакою 128 зазначаємо суму компенсації середнього заробітку, у т. ч. за січень і лютий 2015 року;
- у розділі II зазначаємо суму військового збору, утриманого в звітному кварталі, зменшену на сторновану суму військового збору.
Позаяк витрати роботодавців на виплату середнього заробітку за березень — грудень 2014 року не компенсують з бюджету, перерахунок ПДФО і військового збору за такі місяці не проводять.
ВРІЗ
Важливо
Утримані за січень і лютий 2015 року
суми ПДФО та військового збору із середнього заробітку мобілізованого працівника підлягають поверненню мобілізованим працівникам
Верховна Рада України 14 травня 2015 року прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо питань соціального захисту громадян України, які проходять військову службу під час особливого періоду», яким збільшено тривалість надання гарантій з 12 до 18 місяців. На момент виходу номеру з друку Закон перебував на підписі у Президента України.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"