Облік витрат на капремонт автомобіля

Стаття-подарунок від журналу «Головбух» 
На балансі підприємства довгий час залишалася вантажівка,яку через технічні несправності не використовували.Та після ремонту автомобіль отримав нове життя.З’ясуємо,як обліковувати витрати на такий ремонту і як це впливає на розрахунок податку на прибуток

Для правильного відображення в бухгалтерському обліку витрат на капітальний ремонт автомобіля підприємству передусім потрібно визначити характер такого ремонту та очікувані економічні наслідки від його проведення.

Насамперед підприємство має вирішити, чи призводить проведення ремонту вантажівки до збільшення очікуваних майбутніх вигод від її використання. Якщо результатом здійснення капітального ремонту є лише відновлення очікуваних характеристик автомобіля, то вартість такого ремонту включають до складу витрат без збільшення первісної вартості основного засобу (п. 15 П(С)БО 7 «Основні засоби»). Про можливість віднесення витрат на капітальний ремонт до складу звичайних витрат йдеться і в пункті 30 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 № 561 (далі ― Методрекомендації № 561).

Водночас капітальний ремонт автомобіля може передбачати й заміну його зношених деталей на новіші аналоги. У результаті відбудеться покращення технічних та експлуатаційних характеристик вантажівки, що призведе до збільшення очікуваних економічних вигод від її використання. Так само може зрости й очікуваний строк корисного використання такого основного засобу. Тоді понесені витрати на проведення капремонту відносять на збільшення первісної вартості такого об’єкта.

Рішення про характер і ознаки майбутніх ремонтних робіт має приймати керівник підприємства з урахуванням результатів аналізу ситуації та суттєвості таких витрат (п. 29 Методрекомендацій № 561). Тобто саме він визначатиме цілі проведення ремонту: заради підвищення техніко-економічних можливостей вантажівки (модернізації чи іншого поліпшення) чи відновлення очікуваних характеристик такого об’єкта. Документальним підтвердженням прийнятого рішення буде наказ керівника.

Під час проведення капітальних ремонтних робіт основні засоби зазвичай вилучають з господарського обігу та припиняють нараховувати амортизацію, а бухгалтерія оформлює Акт приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об’єктів (типова форма № ОЗ-2). Водночас за відсутності такого акта не буде й документальної підстави для припинення нарахування амортизації. Однак податківці завжди негативно ставилися до такої ситуації та наполягали на виведенні з експлуатації основного засобу, який не використовують у господарській діяльності підприємства через капітальний ремонт (див. лист ДФС України від 02.06.2015 № 11385/6/99-99-19-02-02-15). Тож безпечніше зайвий раз не наражатися на можливу конфронтацію з податківцями та оформити відповідний акт на період проведення такого ремонту.

На підставі такого акта бухгалтерія обов’язково має зробити запис в інвентарній картці обліку основних засобів (типова форма № ОЗ-6) про суму витрат, пов’язану з виконанням капітального ремонту. Крім того, потрібно внести зміни до технічного паспорта об’єкта основного засобу, які засвідчать збільшення строку його корисного використання та якісних характеристик. Коли витрати здійснюють на технічне обслуговування чи поточний ремонт, то до інвентарної картки обліку основних засобів нічого не записують.

Далі вважатимемо, що капітальний ремонт поліпшив характеристики вантажівки та призвів до збільшення очікуваних майбутніх вигод від її використання.

Капіталізація витрат

Витрати на проведення капітального ремонту автомобіля, які збільшуватимуть очікувані майбутні вигоди від його використання, відносять до капітальних інвестицій в основні засоби (п. 14 П(С)БО 7, п. 31 Методрекомендацій № 561). Такі витрати накопичують на субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів».

Після закінчення ремонтних робіт та повернення в експлуатацію поліпшеного основного засобу підприємство збільшить його первісну вартість, відображену на субрахунку 105 «Транспортні засоби», на суму капітальних інвестицій. При цьому до первісної вартості основних засобів не включають непрямі податки, які підлягають відшкодуванню.

Вріз 1

Тобто всі витрати на поліпшувальний капітальний ремонт у бухгалтерському обліку спочатку капіталізують (накопичують на субрахунку 152), потім відремонтований основний засіб повторно вводять в експлуатацію (додають капітальні інвестиції до його первісної вартості) і з наступного місяця вже амортизують за новою вартістю.

Аналогічний порядок обліку капітального ремонту передбачено й у випадку, коли відремонтований автомобіль був перед цим повністю зношений (залишкова вартість основного засобу до проведення капітального ремонту була нульовою). Після зворотного введення в експлуатацію вантажівки підприємство продовжить нараховувати на неї амортизацію. Причому повторно орієнтуватися на мінімальні строки амортизації як у цілях бухгалтерського обліку, так і для розрахунку податку на прибуток незалежно від обов’язку застосування різниць згідно з розділом ІІІ Податкового кодексу України (ПК), вважаємо, не потрібно.

Вріз 2

Очікуваний строк корисного використання автомобіля, який було капітально відремонтовано, має бути належно обгрунтований згідно з пунктами 24-25 П(С)БО 7. Адже зміна очікуваних економічних вигод від його використання є вагомою підставою для перегляду (збільшення) й строку корисного використання такого автомобіля.

Податок на прибуток

Починаючи з 01.01.2015 наріжним каменем при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток є фінансовий результат, визначений за правилами бухгалтерського обліку з урахуванням різниць, передбачених розділом ІІІ ПК. Не уникнути коригування фінансового результату до оподаткування тим підприємствам, у яких річний «бухгалтерський» дохід перевищить 20 млн. грн. Усі інші платники податку на прибуток вправі не застосовувати такі різниці, зазначивши своє рішення в річній декларації з податку на прибуток (п. 134.1 ПК).

Наголошуємо, що в розділі ІІІ ПК відсутній спеціальний порядок обліку ремонтів та поліпшень основних засобів. Тому в питанні класифікації таких ремонтів-поліпшень повністю орієнтуємося на бухгалтерський облік.

Так само на дані бухобліку потрібно спиратися й у цілях визначення первісної вартості основних засобів для нарахування податкової амортизації. Адже свого визначення первісної вартості податкове законодавство не містить. Такої самої думки дотримуються й податківці (див. лист ДФС від 01.10.2015 № 22571/10/28-10-06-11, лист ДФС від 20.07.2015 № 15174/6/99-99-19-02-02-15, а також ЗІР, підкатегорія 102.06.02).

Вріз 1

Врахуйте

Вартість поліпшувального капітального ремонту

збільшує первісну вартість відремонтованого основного засобу

Вріз 2

Врахуйте

Після проведення капітального ремонту

повністю зношеного основного засобу потрібно визначити для нього й новий строк корисного використання


Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді