Договір не підтверджує проведення господарської операції

Блок під заголовком новини 1 Підписуйтесь на Telegram-канал Головбух. Новини! Тут про зміни без спаму

Чи підійде копія чека для підтвердження господарської операції

Верховний Суд (ВС) вважає, що для бухобліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.

Договір не є первинним обліковим документом для цілей бухобліку. Він лише свідчить про намір виконання дій (операцій) у майбутньому, а не про їх фактичне виконання.

Господарська операція пов’язана не з фактом підписання договору, а з фактом руху активів платника податків та руху його капіталу.

Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків, як обов’язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України. Тобто у податковому обліку понесені витрати маєте підтвердити відповідними розрахунковими, платіжними та іншими документами, які містять відомості про господарську операцію, її фактичне здійснення та понесення витрат.

Податковий кредит можна вважати не підтвердженим, якщо:

  • повністю відсутні підтвердні документи;
    або
  • дані документи є недостовірними, тобто не відображають реальних подій (господарської операції).

Якщо платник придбав товари (роботи, послуги), щоб використовувати їх у своїй господарській діяльності, і така операція призвела до об’єктивної зміни складу активів такого платника, він має право віднести суму ПДВ до складу податкового кредиту. При цьому мають бути первинні документи, які підтверджують понесені витрати.

ВС підкреслив: право формувати податкові вигоди виникають у покупця за наявності обставин та підстав, однією із яких є ділова мета.

Постанова ВС від 25.06.2019 у справі № 810/1411/15

Договір не підтверджує проведення господарської операції
Олег СІЧ,Керівник Об’єднаної редакції Експертус: Головбух, сертифікований фахівець з міжнародних стандартів фінансової звітності (ACCA DipIFR(rus))
Згадайте обов’язкові реквізити первинних документів. Ці знання допоможуть перевірити правильність первинки чи розробити власні бланки. Документи без обов’язкових реквізитів небезпечні. Адже вони не підтверджують витрат і правомірності податкового кредиту


Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Товарно-транспортна накладна (ТТН) 2025

Правильно оформите товарно-транспортну накладну — знизите ризики під час податкової перевірки. Розбираємо, коли обов’язкова виписка ТТН, як її заповнити, подаємо приклад нової товарно транспортної накладної, що почала діяти у 2025 році
437597

Платіжна інструкція 2025

Платіжну інструкцію запровадили замість платіжного доручення. Платіжна інструкція заповнюється виключно з використанням номера рахунку у міжнародному форматі IBAN. Дізнаємося, як заповнити платіжну інструкцію та розглянемо приклад її заповнення
126701

Рахунок-фактура: зразок

Маєте справу з рахунком-фактурою у внутрішніх операціях чи інвойсом у ЗЕД — пам’ятайте, що не кожен рахунок має статус первинного документа, і не за кожним рахунком відбувається оплата. Які умови треба виконати, аби рахунок вважався первинним документом, рахунок фактура бланк — у консультації
212616

Порядок знищення первинних документів

З консультації дізнаєтеся, який алгоритм знищення первинних бухгалтерських документів, та знайдете зразок заповнення акта на знищення первинних документів
54703

Посадова інструкція бухгалтера 2025

Організація бухгалтерського обліку на підприємстві передбачає не тільки вирішення питань облікової політики, але, насамперед, кадрової політики. Хто буде вести облік? Однак відібрати найманих працівників замало — необхідно ще й правильно їх документально оформити. Одним із обов’язкових документів є посадова інструкція бухгалтера, посадова інструкція головного бухгалтера. Яким має бути їхній зміст, їхня обов’язковість та відповідальність — про це в консультації
85673

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді