Зміни стосовно РРО 2020 — контроль посилили, а штрафи збільшили!
Мінфін та ДПС зустрілись із представниками бізнесу, профільних асоціацій, щодо запровадження прийнятого Верховною Радою Закону про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» (законопроект № 1053-1 від 06.09.2019).
У ході даної зустрічі було надано відповіді на такі питання:
Законом передбачені обов’язки продавця щодо складання звітності із РРО. Чи означає це, що посилять адміннавантаження на продавців та запроваджують додаткова відповідальність за порушення цієї вимоги?
Будь-якої нової звітності щодо застосування РРО законопроектом 1053-1 не запроваджують (ні для програмних, ні для класичних РРО). Тож, ніякого додаткового адміннавантаження для продавців законодавчі зміни не створюють.
Інша річ, що під терміном «звітність» в контексті Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі — Закон про РРО) підпадають в тому числі «фіскальні звітні чеки», так звані Z-звіти. І тут позиція Мінфіну та ДПС єдина та однозначна: штрафів за нестворення фіскальних звітних чеків програмними РРО не повинно бути, адже механізм «фіскалізації» по них зовсім інший. Міністерство фінансів підготує відповідне роз’яснення (узагальнюючу податкову консультацію).
Навіщо взагалі потрібен фіскальний звітний чек (Z-звіт) для програмних РРО?
У концепції програмних РРО Z-звіт 2020 все ж таки потрібний. Ним продавець засвідчує, що всі без виключення розрахункові операції, які він здійснив протягом робочого дня (або визначеної зміни), пройшли через програмний РРО (в тому числі, оформлені під час роботи у режимі «оф-лайн»).
На практиці це не створюватиме незручностей чи додаткових обов’язків для платника податків, не потрібно буде чекати «до ночі», щоб сформувати звіт. Вся «внутрішня кухня» по обміну інформацією між ДПС і платником податків буде вирішена налаштуваннями роботи фіскального серверу та технічними вимогами до програмних РРО. Ці вимоги обов’язково будуть винесені ДПС на публічні обговорення із експертами, ІТ фахівцями, бізнесом.
Також такі звіти можна буде сформувати засобами електронного кабінету на основі даних чеків, що надійшли на фіскальний сервер ДПС.
Чи буде штраф за порушення формування контрольної стрічки у програмному РРО?
У законопроекті № 1053-1 контрольна стрічка для програмних РРО передбачена лише для режиму «оф-лайн», і вона — виключно електронна. Без цього елементу неможливий контроль за послідовністю чеків, створеними у такому особливому режимі роботи.
Як і у випадку із Z-звітами, для програмних РРО механізм формування стрічки буде виписано у технічних вимогах. Більше того, він взагалі не вимагатиме додаткових дій від платників податків. Побоювання щодо застосування штрафів за нестворення «контрольної стрічки» на програмних РРО зайві, адже можливість їх застосування до продавця — виключена. Мінфін надасть відповідне роз’яснення.
Ідеальні зразки розрахункових документів
Штраф за невідповідність суми готівки на місці проведення розрахунків, чому його залишають?
Мова йде про штраф за невідповідність на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів, зазначеній у денному звіті, більше ніж на 10% розміру мінімальної заробітної плати. Відповідальність за таке порушення передбачена в чинній редакції Закону про РРО. Тобто жодним чином не йдеться про відновлення штрафів зі скасованого Указу Президента «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.1995 № 436/95.
Цей штраф в жодному випадку не зачепить тих платників, які будуть застосовувати програмні РРО, де фіскалізацію здійснюють на сервері ДПС. Що ж до класичних РРО, то цей штраф залишають через специфіку реєстрації ними розрахункових операцій.
Як виконати вимоги Закону щодо попереднього програмування товарів у РРО? Це серйозна новація для підприємців!
Очевидно, що потрібне технічне рішення, яке дозволить автоматизувати таке програмування для всіх продавців, в тому числі приватних підприємців (тобто воно має бути зручним і універсальним). Це спільне завдання Мінфіну та ДПС, яке буде виконано при розробці безкоштовного рішення для програмного РРО.
До речі, відповідальність за помилки у такому програмуванні для тих, хто не торгує підакцизними товарами, залишають на чинному рівні: 5 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (85 грн), разово, за всі виявлені під час перевірки випадки порушення.
Як врахувати специфіку при застосуванні програмних РРО для програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі — ПТКС)?
Специфіка ПКТС добре відома: у такому апараті немає «людини-касира», який би міг засвідчувати фіскальний чек своїм електронним підписом, є деякі інші важливі нюанси. Законопроект № 1053-1 в запропонованій редакції не заважає знайти технічне рішення для ПКТС, яке дасть можливість їхнім операторам залишатися в правовому полі. Мінфіном буде створена робоча група щодо підготовки підзаконних нормативно-правових актів. Спільними зусиллями з експертами та виробниками програмних РРО, які беруть участь у експериментальному проекті, буде відпрацьоване таке рішення.