РРО в 2020 році

UA RU
Автор
бухгалтер-експерт, кандидат економічних наук, м. Чернігів
РРО для ФОП 2020 — тема, яка наразі актуальна для всіх підприємців. У статті розповімо про РРО в 2020 році, роботу програмних РРО, як на терміни впровадження РРО вплинув карантин, а також про деякі міфи, якими обросли ці закони.

СКАЧАТИ ПАМ’ЯТКУ: АЛГОРИТМ ДІЙ, ЩОБ ЗАСТОСУВАТИ ПРРО

Зміни РРО 2020

Детінізація та боротьба з контрабандою РРО, підвищення контролю за сферою розрахунків – такою податківці  називають мету нововведень з касовими апаратами. Підприємці ж сприймають це як тиск на бізнес. Спробуємо розібратися, що насправді змінять нові закони і до чого вони призведуть. Спершу спростуємо міфи, якими встигли обрости закони. 

РРО з 2021 року ⚠️

РРО 2020 для ФОП: спростуємо декілька міфів

Міф 1. Усім підприємцям треба уже купувати касові апарати

Це не зовсім так. По-перше, не всім, так як 1 група єдиного податку залишається, які і зараз, без РРО. По-друге, пропонуються два альтернативні варіанти:

  • касовий апарат – у Законі про РРО це “класичний РРО”, тобто звичайний касовий апарат у вигляді коробки, яка друкує фіскальні чеки;
  • програмний РРО (пРРО) – це програмний продукт, який встановлюється на певний пристрій (смартфон, планшет, ноутбук, комп’ютер) або ж можна його придбати одразу з готовим пристроєм-носієм (такі виробники уже є). Цим носієм у таких виробників, як правило, є звичайний смартфон. Такі РРО стали доступними до використання з 01 серпня 2020 року (до карантину планувався запуск з 1 квітня 2020 року).

Саме другий варіант рекомендує податкова як найбільш простий варіант для ФОП 2-4 групи. Застосовувати програмні РРО можуть також й інші суб’єкти господарювання, включаючи фізосіб-підприємців загальної системи оподаткування та юросіб. При чому в усіх суб’єктів господарювання, у т.ч. і єдиноподатників, буде вибір – звичайний РРО чи програмний РРО. Або ж і звичайний РРО, і програмний РРО одночасно (див. роз’яснення ДПС). Як кому зручно.

Увага:  Єдиноподатникам 2-3 групи податківці радять застосовувати програмний РРО як базовий варіант

Закон про РРО – тут і далі Закон “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” від 06.07.1995 р. № 265.

Міф 2. Касовий апарат треба навіть на базарі

Ні, це не зовсім так. По-перше, від звичайних фізосіб, які продають на базарах городину або вживані речі, РРО і й надалі не вимагатимуть – ні програмних, ні звичайних. Це ж саме стосується 1-ї групи єдиноподатників.  Цій групі прописана торгівля виключно на ринках і обсяг доходу з 02.04.2020 р. встановлено в межах 1 млн грн/рік (до 01.04.2020 р. включно було 300 тис. грн/рік). Щоправда, тут є один нюанс – на ринках знаходиться чимала кількість підприємців 2 групи. Їм якраз і доведеться обзаводитися РРО – звичайним чи програмним.

Увага:  Звичайній фізособі (не підприємцю), яка продає на базарі городину, касовий апарат буде і надалі не потрібен

Міф 3. Скасують накладений платіж при торгівлі через Інтернет-магазини

Насправді ніхто нічого не скасовує. На продаж через Інтернет-магазин, як і раніше, треба фіскальний чек. Однак з 01.01.2021 цю вимогу треба виконувати ще й підприємцям 2-3 групи. Здебільшого вони й торгують через Інтернет.

Накладений платіж – це оплата на пошті після огляду товару, який надійшов. Прийнятими законами він напряму не заборонений. Проблема тут в іншому — підприємець, який відправив товар не може сформувати фіскальний чек до відправки товару, так як товар ще не оплачений. І не може самостійно це зробити на відстані без посередника чи певних технічних засобів. Вихід з ситуації:

  • створення власних точок видачі – підходить для великих Інтернет-магазинів;
  • відпуск лише за попередньої оплати – не завжди зручно покупцю. Є товар, який варто оглянути;
  • використання такого програмного РРО сторонніх розробників (не ДПС), які дозволяють відтермінувати формування електронного фіскального чека до фактичної передачі товару покупцеві (після його огляду та оплати) – спосіб зручний для невеликих Інтернет-магазинів, магазинів-початківців;
  • чек формує поштовий оператор, наприклад Нова пошта. Однак, підприємець обов’язково має попередньо вкласти у посилку товарний чек. Фіскальний чек посвідчує факт здійснення розрахункової операції, але не містить опису товару. Товарний чек підтверджує факт передачі товару від покупця й містить інформацію про товар та використовується при поверненні товару;
  • використання кур’єрської доставки. Кур’єр може користуватися портативним носієм з пРРО.

Отже, при накладеному платежі шукаємо підходяще рішення.

Раніше ФОП-єдиноподатники не звертали увагу на дану проблему, так як взагалі не зобов’язані були формувати фіскальні чеки, якщо обсяг їх річного доходу був у межах 1 млн грн. Однак, з 2021 року ситуація змінюється і якщо ФОП-єдиноподатник отримає попередню оплату з банківської картки покупця, то він стає зобов’язаний самостійно сформувати фіскальний чек на своєму РРО чи пРРО, який уже повинен на той час мати.

Більш детально про РРО та Інтернет-торгівлю за різних способів розрахунку знайдете у матеріалі РРО для Інтернет-магазину.

РРО: зміни 2020 й карантин

Тепер детальніше про зміни РРО 2020, враховуючи Закон від 20.09.2019 р. № 129 та “карантинний” Закон від 17.03.2020 р. № 533 (далі – Закон № 533). Останній зсунув на 3 місяці строки етапів проведення РРО-реформи, які намічалися до карантину.

1. Розширення кола РРО-обов’язкових операцій.

Впровадження нових РРО та розширення кола РРО-зобов’язаних має 3 етапи:

ПОЕТАПНЕ РОЗШИРЕННЯ СФЕРИ ЗАСТОСУВАННЯ РРО У ФОП 2-4 ГРУПИ

(з урахуванням “карантинної” відстрочки, внесених Законом № 533)

01.01.2020-01.08.2020

01.01.2021-01.04.2021

з 01.04.2021 р.

Дохід менше 1 млн грн – РРО був не потрібен.  Однак, обов’язкове застосування РРО щодо реалізації наступних товарів:

  • технічно складних товарів (це товари, які на гарантії);
  • лікарських засобів, медвиробів. 

До існуючих винятків (технічно складні + лікарські  засоби, медвироби) ДОДАЄТЬСЯ ціла низка операцій. Так, РРО стає обов’язковим при реалізації:

  • товарів, а також надання послуг через мережу Інтернет*;
  • ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, каміння, органогенного та напівдорогоцінного каміння;
  • діяльність ресторанів, кафе, ресторанів швидко обслуговування, крім продажу страв і безалкогольних напоїв у їдальнях і буфетах загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів під час навчального процесу; продаж води, молока, квасу, олії та живої риби з бочок, цистерн, бідонів;
  • послуг туристичних агентств, туроператорів;
  • послуг готелів, гостелів та інших місць тимчасового розміщення;
  • текстилю (окрім на ринках);
  • автодеталей та іншого приладдя для автомобілів (має бути кабмінівський перелік);
  • продаж вживаних товарів у магазинах, наприклад у комісійних магазинах, секонд-хендах, ломбардах тощо.

Також РРО стає потрібним для реалізації платних послуги у сфері охорони здоров’я (п. 61 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ та роз’яснення ДПС).  За класифікатором ДК 009: 2010 це буде код 86 “Охорона здоров’я”.

РРО (звичайний або програмний, або обидва). застосовують усі підприємці, крім 1 групи єдиного податку.

*зверніть увагу, що ДПС виступає ЗА використання РРО у ситуаціях приймання платежів банківськими картками, а також через системи Приват24,  LiqPay, Portmone, Монобанк та інші (індивідуальна податкова консультація ДПС від 31.01.2020 р. № 398/6/99-00-05-04-01-06/ІПК). Читайте також матеріал Оплата через LIQPAY: чи потрібен РРО.

2. Послуги з охорони здоров’я – треба РРО

З 01 січня 2021 року (таблиця вище) послуги з охорони здоров’я потрапляють під обов’язкове застосування РРО, у т.ч. й підприємцями. Уже з’явилося і роз’яснення з боку Тернопільської ДПС щодо того, що таке “послуга з охорони здоров’я”. Мається на увазі розділ 86 КВЕД, послуги по якому потребують наявності медичної ліцензії.

У даному питанні підприємцям слід проявляти обережність. Питання може постати, наприклад, щодо послуг масажу, які можуть бути за 96.04 КВЕД (“Діяльність із забезпечення фізичного комфорту”) і за 86.90 КВЕД (“Інша діяльність у сфері охорони здоров’я”). Ймовірно, у першому випадку РРО не потрібен, а другому випадку – так.

Якщо надаєте послуги, які можна розглядати як послуги з охорони здоров’я та є сумнів, то варто звернутися за індивідуальною податковою консультацією до ДПС. Також проконтролюйте, щоб у ЄДР по вам був зазначений саме той код, який потрібен, наприклад, для масажу 96.04 КВЕД.

3. Запуск програмних РРО

Податківці запустили програмні РРО з 01 серпня 2020 року.

Суб’єкти господарювання уже можуть використовувати на свій вибір – або звичайний РРО, або програмний РРО, або обидва.

4. Збільшення штрафів за РРО

Штрафи по РРО 2020 збільшуються теж в 3 етапи:

Штрафи за РРОскачати таблицю

ШТРАФИ НА ВІДСУТНІСТЬ РРО*

До 31.07.2020 р. включно

З 01.08.2020 р. по 31.12.2020 р.

З 01.01.2021 р.

1 грн – перше порушення;

100% вартості проданих товарів – кожне наступне

10% вартості проданих товарів – перше порушення;

50% вартості проданих товарів – кожне наступне.

100% вартості проданих товарів – перше порушення;

150% вартості проданих товарів – кожне наступне

З цього часу починає діяти так званий “кешбек” у розмірі 100% вартості товару для покупця зі сплаченого суб’єктом штрафу за невидачу фіскального чека.

*проведення через касовий апарат неповної вартості проданих товарів (послуг), операції без включення фіскального режиму, нероздрукування (невидача) фіскального чека покупцю, невідповідність суми готівки у місці розрахунків денному звіту понад 10%.

5. Карантин, перевірки, штрафи та РРО

Зверніть увагу на те, що протягом карантину й по 31 травня 2020 року ДПС не повинно було нараховувати та проводити документальні перевірки щодо застосування РРО.  Однак, тут є свої нюанси:

  • мораторій не поширювався на сферу виробництва та обігу спирту етилового , алкоголю, тютюну та пального;
  • мораторій діяв лише щодо документальних перевірок та штрафів за порушення податкового законодавства (пп. 521 підрозд. 10 Перехідних положень ПКУ). Закон про РРО – це не податкове законодавство. Через це можливі були фактичні перевірки ДПС. Якщо податківці застукають “на гарячому” у порушенні щодо РРО, то штраф буде навіть під час карантину, ;
  • усі операції за час дії мораторію після його закінчення, тобто з 1 червня 2020 року уже можуть стати об’єктом документально перевірки ДПС. Податківці можуть перевірити усі документи, які були складені під час карантин, та накласти штрафи, про що вони прямо зазначають в індивідуальній податковій консультації від 26.03.2020 р. № 1249/6/99-00-05-04-01-06/ІПК.

6. Запуск “кешбеку” для пильних покупців

З 01.01.2021 покупець зможе отримати на рахунок відшкодовування 100% вартості купленого товару (роботи, послуги), якщо він виявить, що йому не дали фіскальний чек або він виписаний з порушенням (взагалі фіктивний). При цьому сума покупки, яка дає право покупцю подавати скаргу – 850 грн і більше (ст. 25 Закону про РРО). На думку податківців таке обмеження позбавить ДПС від розгляду помилок по дрібним магазинним продажам, наприклад, у продуктових магазинах.

Для отримання кешбеку треба буде:

  • написати скаргу через електронний кабінет ДПС та прикріпити до повідомлення підтвердні документи (якщо вони є);
  • дочекатися перевірки податковою продавця;
  • якщо порушення встановлено, то дочекатися до сплати продавцем штрафу.

Таким чином, отримати компенсацію лише на основі скарги неможливо. ДПС обов’язково перевірятиме достовірність документів.

Увага: Покупець придбав на суму більше 850 грн, виявив обман, подав скарг до податкової – отримав гроші за сплачений товар

Перевірити чеки можна у базі ДПС уже зараз.

7. Зміна форми електронного фіскального чека

Наказом Мінфіну від 18.06.2020 р. № 306 внесено зміни до Положення про форму та зміст розрахункових документів, яке в свій час було затверджено наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. № 13 (далі – Положення № 13). Зміни пов’язані обов’язковою вимогою щодо наведення кодів УКТ ЗЕД по підакцизним товарам та з впровадженням програмних РРО, які можуть формувати фіскальний чек в електронній формі.

Оновлення фіскального чека відбуваються в 2 етапи:

  • з 1 серпня 2020 року – щодо переліку реквізитів, які наведено у переліку нижче. Також з цього часу усі суб’єкти господарювання, які продають підакцизні товари, мають у кожному чеку РРО або пРРО вказувати перед назвою товару код товарної підкатегорії за УКТ ЗЕД, тобто усі 10 цифр (див. Закон “Про митний тариф” від 04.06.2020 р. № 674). Як і у податковій накладній;
  • з 1 серпня 2021 року – щодо інших реквізитів версії внутрішнього забезпечення РРО можуть бути допрацьовані виробниками (постачальниками).

Щодо кодів УКТ ЗЕД – увага! Сталися зміни у цьому класифікаторі – з 3 липня 2020 року треба використовувати УКТ ЗЕД зразка 2017 року. Про це у матеріалі Код УКТ ЗЕД в податковій накладній 2020.

З повним переліком реквізитів оновленого електронного фіскального чека можна ознайомитися у Додатку 1 до Положення № 13. Деякі з цих реквізитів, наприклад QR-код зазначається лише у разі наявності (див. посилання внизу згаданої форми фіскального чека):

Форма фіскального касового чека

СКАЧАТИ Форму фіскального чека на товари (послуги) з 01.08.2020

Обов’язкові до використання реквізити фіскального чека, що почали діяти з 1 серпня 2020 року:

  • ідентифікатор еквайра та торгівця або інші реквізити, що дають змогу їх ідентифікувати;
  • ідентифікатор платіжного пристрою;
  • сума комісійної винагороди (за наявності);
  • вид операції;
  • реквізити електронного платіжного засобу (платіжної картки), допустимі правилами безпеки платіжної системи, перед якими друкуються великі літери “ЕПЗ”;
  • позначка щодо режиму роботи (офлайн/онлайн), в якому створений касовий чек ПРРО.

8. Можливий мораторій на перевірки ФОП

На засідання уряду 9 вересня 2020 року постало питання про введення 2-річного мораторію на перевірки ФОП щодо застосування ними РРО (виняток – ті, які здійснюють високорентабельні види діяльності з істотними ризиками ухилення від оподаткування). Також мають пом’якшити відповідальність, можливо зменшити штрафи.

Як працює програмний РРО 2020

ПРРО працюють наступним чином:

  • підприємець скачує з сайту ДПС або купує у сторонніх розробників необхідне програмне забезпечення та встановлює його на свій смартфон або планшет, ноутбук, комп’ютер (на Windows, Android або IOS). Потрібен Інтернет-зв’язок. Також є виробники, які продають уже готові пристрої з установленим пРРО. Це комбінований пристрій: пРРО + смартфон + портативний принтер + POS-термінал для зчитування банківських карт;
  • слід попередньо отримати сертифікати електронних підписів, якщо таких ще немає. По-перше, вони потрібні для реєстраційної заяви. По-друге, цим підписом буде здійснюватися підписання сформованих електронних фіскальних чеків. Підписи, які використовуються для пРРО мають бути передані ДПС (Порядок з наказу Мінфіну від 06.06.2017 р. № 557);
  • зареєструвати місце застосування даного пристрою, якщо раніше це не було зроблено. Має бути подана форма 20-ОПП протягом 10 робочих днів після виникнення такого місця – перед реєстрацією пРРО;
  • підприємець реєструє (онлайн) пристрій у ДПС за допомогою програмного забезпечення та подачі заяви за формою 1-ПРРО (подається в електронній формі через електронний кабінет платника податків, форма J/F 1316602). Щодо реєстрації має бути отримана квитанція. При цьому відвідувати ДПС і писати якісь заяви, як це відбувається щодо звичайних касових апаратів, – не потрібно. Реєструвати книгу обліку розрахункових квитанцій (КОРО) також не треба, так як програмний РРО не передбачає можливості використання розрахункових квитанцій взагалі;
  • необхідно провести попереднє програмування пристрою і внести до його бази номенклатуру товарів, робіт, послуг, які реалізуються. Якщо використовуються підакцизні товари, то при введенні кодів УКТ ЗЕД слід використовувати зразка 2017 року. ;
  • коли відбувається операція, пристрій формує електронний фіскальний чек, який можна продемонструвати покупцю на дисплеї у вигляді QR-коду, відправити йому у вигляді SMS-повідомлення на телефон (смартфон), на електронну пошту, передати на смартфон за допомогою технології NFC (дана технологія ще використовується при розрахунках смартфоном зі зчитаною банківською карткою в магазинах). Покупець може скористатися своїм смартфоном для зчитування QR-коду і завантажити на свій пристрій чек в електронному форматі та перевірити його в базі;
  • інформацію про операцію пРРО відправляє на сервер ДПС. Зрозуміло, що якщо немає інформації на сервері, то й операцію вважають проведеною без РРО. Обмін даними має бути в автоматичному режимі й ДПС виключає можливість втручання у даний процес й вилучення електронних чеків з бази;
  • Z-звіт (обов’язковий зведений звіт роботи РРО за добу) створюється в автоматичному режимі і відправляється до ДПС, що унеможливлює штрафні санкції, як зі звичайним касовим апаратом. Друкувати Z-звіт не обов’язково (див. роз’яснення ДПС у Тернопільській області, ЗІР 109.24).

Якщо раптом Інтернет-зв’язок обірветься, то програмний РРО дозволить проводити операції 36 годин без зв’язку з сервером ДПС (так званий “офлайн-режим” роботи), але не більше 168 годин на календарний місяць. Також для такої роботи пРРО має попередньо завантажити резерв фіскальних номерів (початково завантажується 2000). Якщо вони вичерпуються, то далі працювати в “офлайн-режимі” не можна. У такому разі треба відмовитися від проведення розрахункових операцій і чекати, поки відновиться зв’язок.

Додамо, що фіскальний чек з пРРО можна й надрукувати, якщо є принтер, але такої вимоги ДПС не ставить – інакше втрачається будь-який сенс пРРО (див., наприклад, роз’яснення Великого офісу платників податків). Також такої вимоги немає і у чинному Порядку реєстрації, ведення реєстру та застосування програмних реєстраторів розрахункових операцій немає.

Також про роботу програмних РРО читайте у матеріалі Як пРРОсто працює програмний РРО: про E-receipt, Е-чек та аналогічні рішення

РРО 2020: ФОП

Попри всю сучасність ідеї з цифровими РРО вона викликає супротив у підприємців. Окрім перерахованих вище міфів є й досить суттєві причини:

  • додаткові витрати для  бізнесу. Класичний (апаратний) РРО (придбання, початкове обслуговування, програмування) ≈ 17-20 тис. грн. Програмний РРО – безкоштовні лише базові програми від ДПС та доступ до сервера. Проте його використання теж обійдеться недешево (приблизно від 7 тис. грн);
  • побоювання умисного втручання в сервер фіскалізації чеків з боку ДПС (зникли чеки – плати штраф);
  • при масовому обслуговуванні клієнтів, наприклад при продажу кави “на виніс”, коли є черга і видача чеків, хай і електронних – це додатковий час. Уявіть черги, які можуть виникати через те, що пристрій “завис”, немає зв’язку з Інтернет, розрядилися батарея тощо.
Реєстрація РРО 2020

До того ж пРРО насправді і не такий безкоштовний, як його подають податківці. Пояснимо:

  • для зручного користування системою, скоріше за все, доведеться закупити програмне забезпечення сторонніх розробників;
  • треба пристрій-носій, а то й декілька. Той же смартфон/планшет. І скоріше за все для підприємницької діяльності підприємець захоче застосовувати окремий, а не власний. Торгових точок може бути декілька. Найняті продавці теж вряд чи погодяться використовувати особисті гаджети;
  • кожний пристрій треба забезпечити зв’язком з Інтернет. Якщо мережі Wi-Fi немає, то це ще додаткові витрати;
  • усі пристрої треба забезпечити живленням, адже заряду батареї буде не вистачати. Це особливо проблематично на ринках, де часто торгують також і єдиноподатники 2 групи. Та й у приміщеннях не завжди є доступ до розетки. Через це доведеться ще й мати на всяк випадок зовнішні батареї до смартфонів/планшетів;
  • можливо, знадобиться консультація програмістів або інших технічних фахівців. Теж платні;
  • можуть з’явитися покупці, які зажадають друкованих чеків або зі старими телефонами, які не можуть зчитати QR-код. Купувати принтер – теж витрати. На ринку його під’єднати може бути неможливим. Звичайно, їм можна відмовити, але все ж таки є різні покупці;
  • є і готові рішення – технічні пристрої з екраном (можливо, й міні-принтером), встановленою операційною системою та інстальованим пРРО, але очевидно, що по вартості співставні з деякими моделями звичайних РРО. Вартість таких пристроїв близько 13000 грн (з вбудованим POS-терміналом). В той час, як існують на ринку міні-РРО (класичні) по ціні 4500-8000 грн.

За таких обставин, підприємець взагалі може вирішити, що краще мати справу зі звичайним касовим апаратом. Єдина безсумнівна перевага пРРО – автоматичність виконання певних дій, наприклад формування Z-звіту, вхід та вихід з режиму офлайн.

Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Головбух"


Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді